"צמבוז בחדר האוכל" – היוזמה שצמצמה בזבוז מזון בניר העמק וזכתה בתחרות חינוכית

ציפי בוקשפן, מנהלת התכנית, "יוצרים שינוי" בישראל: "היוזמה של תלמידי כפר הנוער ויצו בניר העמק היא דוגמה מצוינת לכוחם של ילדים ובני נוער ליצור שינוי משמעותי בסביבתם הקרובה"
צילום: אלי דסה

תלמידי כיתה ז' מכפר הנוער ויצו בניר העמק זכו בתחרות הארצית "יוצרים שינוי", תוכנית חינוכית שמפעילה עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, בזכות יוזמתם "צמבוז בחדר האוכל" שמטרתה להפחית את בזבוז המזון במוסדם.
התלמידים, הלומדים בפנימייה החליטו לעשות מעשה ולפעול להפחתת הבזבוז. לאחר תצפיות, סקרים ושיחות עם צוות המטבח, הם הציעו להקטין את גודל המגשים כדי להגביל את כמות המזון שהתלמידים לוקחים. היוזמה הוכיחה את עצמה וצומצמו כמויות המזון שהושלכו לפח.
"יוצרים שינוי" (Design For Change) היא תוכנית חינוך הפועלת ב-70 מדינות בעולם ובמאות בתי ספר בישראל ומשפיעה על למעלה מ-2.2 מיליון ילדים ו-65,000 מורים בכל העולם, במטרה להכשיר אנשי חינוך באמצעות כלים פרקטיים להעצמת ילדים ונוער להאמין ביכולתם ליצור שינוי חיובי בעולמם. התוכנית מנוהלת על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, הפועלת תחת הקרן המשפחתית ע״ש תד אריסון ורותי סובל לוטנברג, מייסדת ומנהלת פדגוגית יוצרים שינוי ישראל.
מידי שנה אלפי תלמידים מרחבי הארץ מגישים יוזמות שיצרו שינוי בנושאים סביבתיים וחברתיים לתחרות הארצית. השנה התקבלו כ-80 יוזמות, מחציתן מבתי ספר יסודיים ומחציתן בתי ספר על יסודיים. 65 יוזמות עלו לשלב השיפוט ומתוכן נבחרו 10, אשר נבחנות על ידי צוות שופטים בכיר ובאירוע חגיגי מכריזים על היוזמות הזוכות.
ציפי בוקשפן, מנהלת התכנית, "יוצרים שינוי" בישראל: "היוזמה של תלמידי כפר הנוער ויצו בניר העמק היא דוגמה מצוינת לכוחם של ילדים ובני נוער ליצור שינוי משמעותי בסביבתם הקרובה. ההצלחה של הפרויקט לא רק שיפרה את איכות חייהם בפנימייה, אלא גם העצימה אותם והעניקה להם ביטחון ביכולתם להשפיע. זוהי המהות של תכנית 'יוצרים שינוי' – לתת לילדים כלים לחשיבה יצירתית ולפתרון בעיות, ולעודד אותם לקחת יוזמה ולהוביל שינויים חיוביים בעולם. אנחנו גאים מאוד בהישגים של התלמידים מניר העמק, ובטוחים שהם ימשיכו לשמש מודל לחיקוי עבור בני נוער רבים נוספים."