עמק יזרעאל: מפגשים קבוצתיים לסבים וסבתות לנכדים ונכדות עם צרכים מיוחדים

הקבוצות הן חלק מהמענים שמפתח המרכז היזרעאלי למשפחות מיוחדות, באגף קהילה ורווחה במועצה האזורית עמק יזרעאל
צילום: Freepik

הקבוצות והמפגשים לסבים וסבתות להם נכד או נכדה עם צרכים מיוחדים נולדו מתוך צורך שעלה מהשטח.
לפני כשנה וחצי במהלך פגישה שוטפת עם נציגי ההנהגה ההורית, שפועלת בשיתוף עם המרכז היזרעאלי למשפחות מיוחדות באגף קהילה ורווחה במועצה, עלה צורך להתייחס לקהל הסבים והסבתות לנכדים ונכדות עם צרכים מיוחדים במועצה.
המרכז היזרעאלי יצר קשר עם מנחה המתמחה בתחום – דניאלה יובל לובמן, ונפתח רישום לקבוצת תמיכה, שתספק כלים ותחושת שייכות משותפת לקהל זה. בעקבות הביקוש הרב, נפתחו כבר חמישה מחזורים שנפגשו אחת לשבוע, במשך חודשיים! בכל מחזור ההרשמה רחבה ובשני מחזורים נפתחו שתי קבוצות במקביל.
"בעבודת הרקע לפתיחת הקבוצה ראינו שלסבים והסבתות להם נכד.ה עם מגבלה פגיעה משולשת: הם כואבים את כאב הילד או הילדה שלהם כהורה, את כאב הנכד או הנכדה ואת כאבם שלהם", מספרת נירית בניהו – מנהלת המרכז היזרעאלי למשפחות מיוחדות באגף קהילה ורווחה, "אולם בניגוד להורים, הם.ן לא זוכים לתמיכה רגשית ונפשית מצד אנשי מקצוע או למידע רפואי ומעשי לגבי מהות המוגבלות והשלכותיה. מחקרים מראים שסבים וסבתות, אשר השלימו עם מוגבלות נכדם והסתגלו לנסיבות הייחודיות, מפגינים על פי רוב תחושה ברורה של אחריות לתמוך ולסייע במשפחה.
המנחה הנהדרת שלנו, דניאלה יובל לובמן מנחה את הקבוצות בצורה רגישה ונגישה. הוקמה גם קבוצת ווטסאפ שמלווה את הקבוצה ומהווה מקום נוסף של "ביחד".
"הקבוצות מהוות מקום מפגש בו ניתן לחלוק את התסכול והרגעים המאתגרים, כמו גם את הגאווה, שביעות הרצון והשמחה. הקבוצה מייצרת מרחב בטוח לשיתוף והתייעצות, נותנים כלים בנושאים הקשורים להתפתחות הנכדים והנכדות", הוסיפה נירית גוטמן גל – מנהלת אגף קהילה ורווחה במועצה.
שלומית שיחור רייכמן – ראשת המועצה: "אחת המטרות שהצבנו לעצמנו כיעד, היא לשלב ילדות וילדים עם צרכים מיוחדים בכל פעילויות ומסגרות המועצה וכחלק מכך, גם לתמוך במעגלים משפחתיים נוספים, ביניהם סבים וסבתות. במפגשים הקבוצתיים רואים איך נוצרת קהילה עם בסיס משותף ואיתן, שתורמת לחוסן, לשותפות הגורל ומקור לתמיכה, באופן מעורר השראה! נמשיך לפתח את המפגשים הקבוצתיים לעוד ועוד משתתפות ומשתתפים ולאפשר את התמיכה הזאת."
במהלך חודש ספטמבר ייפתחו שתי קבוצות נוספות לסבים וסבתות לנכדות ונכדים עם צרכים מיוחדים.

נוף הגליל: תעודת הצטיינות לבלנית רחל ממן

|

"עפולה הייתה הבסיס ובה כיהנתי לראשונה כשופט בבית המשפט"

|

הפיץ אור ושמחה: ספר תורה להנצחת שמו של החייל נועם הרוש ז״ ל מעפולה

|