"לספר בית": תערוכת אמנות נשית בגלריה לאמנות עכשווית במוזיאון עין דור

בתערוכה, חמש אמניות המייצגות את מגוון הקשת החברתית והתרבותית של ישראל בכלל והגליל בפרט, מציגות את התפיסה וההרגשה שלהן למושג בית
צילום: מוזיאון עין דור

ל'ספר בית' היא תערוכה חדשה במוזיאון עין דור, העוסקת בתפיסת הבית בחברה הגלילית המגוונת. חמש אמניות המייצגות את מגוון הקשת החברתית והתרבותית של ישראל בכלל והגליל בפרט, מציגות את התפיסה וההרגשה שלהן למושג בית.
התערוכה תיפתח במוזיאון עין דור, החל מיום חמישי 6.6.24 במסגרת אירועי פסטיבל "חלב ודבש" של המועצה האזורית עמק יזרעאל שבתחומה נמצא המוזיאון, ותימשך עד לאמצע חודש ספטמבר, בימים א'-ה' בין השעות 10:00-15:00, שבת 10:00-14:00. מחיר כניסה: 30 ₪ למבוגר, 15 ₪ ילד ואזרח ותיק.
התערוכה 'לספר בית' נותנת ביטוי אמנותי לתפיסות עולם מגוונות ומציגה את המגוון של החברה הישראלית בכלל ובגליל בפרט. נתינת קול ובמה לאמניות המגיעות מקהילות ודתות שונות: צ'רקסית, דרוזית, נוצרית, מוסלמית ויהודייה, מייצרת שיח מחבר על מקום הנשים בחברה. קידום הביטוי האמנותי מעניק לאמניות פריצת דרך אישית וחברתית, בזכות האמנות המייצרת שיח על המושג "בית" ומשמעותו, כמו כן, כיצד נתפס והאם ניתן לגשר על הפערים שבתפיסה.
בחלל תצוגה אחד, המחולק לחמישה חדרים קטנים, מקבלת כל אמנית את החלל שלה. בחלל זה היא בוראת באמצעות עבודות האמנות שלה את הסיפור שלה ושל הבית שלה, הפנימי והחיצוני. הן מציגות את הבית שלהן, על מורכבותו, פשטותו, על היעדרו, על הבית בו גדלו והבית שיצרו לעצמן. בנוסף, ניתן להקשיב לסיפורים באמצעות שמע – סורק ברקוד שנפתח לאתר ובו הקלטה של כל אמנית.
האמניות שלוקחות חלק בתערוכה: ניבאל שאבסו מריחאניה, סתיו רוזנטל מקיבוץ אשדות יעקב מאוחד, נאסרין זהראלדין מדלית אל כרמל, עולא זיתון מכפר כנא וחיתאם הייבי משעב.

״התערוכה מעניקה הצצה נדירה לחייהן של חמש נשים מיוחדות"

תמר שובל, מנהלת מוזיאון עין דור מסכמת: "אנחנו מתרגשות להיות בית לאמניות ולאמנים, שמחות לתת במה וקול לכל התרבויות החולקות את המרחב הגיאוגרפי המשותף של הגליל. תפקידנו להיות מגדלור תרבותי וחברתי לאיזור ולעסוק בתכנים משמעותיים ומחברים בייחוד בימים קשים אלו".
גלי קדר, אוצרת התערוכה: ״התערוכה מעניקה הצצה נדירה לחייהן של חמש נשים מיוחדות, המגיעות מרקעים שונים ומדתות שונות. דווקא בתקופה בה אנחנו נמצאים, זוהי הזדמנות להכיר תפיסות חברתיות שונות הבאות לידי ביטוי באמנות נשית ייחודית המשקפת את המגוון הקיים בחברה הישראלית".
עדי ניסנבאום, אוצרת התערוכה: ״בימים אלו בהם החברה הישראלית חווה טלטלה גדולה ותושבים רבים אינם נמצאים בביתם, תערוכת אמנות נשית העוסקת בתפיסת 'הבית' מקבלת משמעות אחרת. היה לי חשוב להביא לידי ביטוי ויזואלי את ההבדלים בין התפיסות השונות של קהילות ודתות שונות, לעומת החיבור המשותף של המושג בית המלווה כל אחד מאתנו".
עולא זיתון מכפר כנא, אמנית המציגה בתערוכה לספר בית: " בשבילי המילה ״בית״ תמיד קשורה למשפחה, לאנשים מרכזיים בחיי ולקשרים ראשונים במערכת היחסים שלי. הבית אמור להגן עלי מפני כל מיני סכנות והוא מהווה גורם עיקרי בצמיחה רגשית והתפתחות האישיות".
סתיו רוזנטל מקיבוץ אשדות יעקב מאוחד, אמנית המציגה בתערוכה לספר בית: העבודות המוצגות בתערוכה, נוצרו בתקופה שבה לא היה לי בית ממשי משלי והחלטתי ליצור משהו שמבחינתי סימל בית- הכד. הכדים שימשו עבורי כמיכל "הפוך" כדי להכיל את הסיפורים שלי כמעין יומן של חוויות, זיכרונות ופרשנויות של רגשות כואבים ונעימים כאחד".
ניבאל שאבסו מריחאניה, אמנית המציגה בתערוכה לספר בית: "הבית שהכי אהבתי והרגשתי בטוחה בו זה הבית של סבתא וסבא בכפר כמא, אולי מפני שחוויתי אובדן בילדותי כשדוד שלי נרצח על ידי מחבלים בכפר מגורי ריחאניה. אני עדיין מריחה את הניחוחות של המטבח אצל סבתא, את הגבינה שהכינה וייבשה בשמש על החלון המשקיף על החצר עם התרנגולות ואת ריח הסומסום הקלוי ״סוסאמשוג׳״.