"יש לי רצון ותוכניות לבנות עם הקבוצה משהו גדול"

ההחלטה לבחור בגלבוע גליל, החיבור לשחקנים הישראלים, הגאווה, וההישג הפנומנלי בנבחרת הנוער בזמן מלחמה ואנטישמיות גואה ומה הוא חושב על איחוד קבוצות בעמק: שרון אברהמי, מאמן העונה החולפת בליגת העל מדבר בראיון פתוח בעיקר על כדורסל, אבל גם על מאחורי הקלעים במשפחה אחרי ניצחונות והפסדים, הגעגועים לאימו יהודית שליוותה אותו לכל משחק וההתמודדות של חבריו בצפון המופגז
צילום: אלן שיבר, איגוד הכדורסל

כבר שני עשורים ששרון אברהמי מתרוצץ על הפרקטים באולמות הכדורסל ברחבי ישראל, אבל העונה האחרונה הייתה הכי מרשימה עבורו, כשבסיומה הוא נבחר למאמן העונה, לאחר שהוביל את קרית אתא לחצי הגמר בליגה ובפיינל פור, כנגד כל הציפיות.

אחרי ההצלחות גם באו ההצעות ואברהמי, בחר לחתום לשנתיים בגלבוע גליל.

 

"המשפחה שלי מאוד משמעותית, מרכזית ותומכת בקריירה שלי"

בחודש הקרוב יחגוג אברהמי 50. בעברו קריירה גם כשחקן דומיננטי בליגה הראשונה והשנייה. הוא נשוי לסמדר ואב לעדי, 22, מפקדת קורסי מד"סים שעומדת בפני שחרור מצה"ל. מיה 18, חיילת שסיימה קורס האמרים וגלי בת ה-16, תלמידת תיכון. בני המשפחה מתגוררים בקיבוץ גניגר בעמק יזרעאל.

"המשפחה שלי מאוד משמעותית, מרכזית ותומכת בקריירה שלי לאורך כל השנים", אומר אברהמי, "יש לה חלק גדול בהצלחה שלי. אני לא מגיע הביתה אחרי אימון, ניצחון או הפסד ומתנתק וכמובן שיש השפעה על הבית. זה מקצוע לא פשוט אבל אני חי אותו כבר הרבה מאוד שנים. עם השנים כבר לוקחים כל משחק בפרופורציות במטרה להישאר ממוקדים".

לצד רעייתו ובנותיו, אברהמי זכה לאורך לכל קריירת האימון והמשחק שלו לליווי מאמו יהודית ז"ל ואביו יחיעם בן ה-78 שתומך בו גם בימים אלה: "אימי נפטרה לפני שלוש שנים בפתאומיות", הוא משתף, "היא הייתה עבורי דמות משמעותית. שניהם היו לצידי מגיל צעיר בכל משחק, ואבי ממשיך ללוות אותי גם היום לאורך כל הדרך, גם אם זה במשחקי בית וגם במשחקי חוץ".

 

"יש לי עוזרים טובים, וצוות מקצועי איכותי גם בקבוצה וגם בנבחרות"

בחודשיים האחרונים חילק אברהמי את הקשב שלו בין אימון נבחרת הנוער לבניית הסגל וההערכות לפתיחת האימונים של גלבוע גליל ב-22 לאוגוסט. לפני כשבועיים הוא זכה להישג מזהיר, לאחר שהוביל את הנבחרת לעלייה לאליפות העולם, אחרי תצוגת כדורסל פנומנלית וניצחון מול צרפת.

 

אז איך עובדים עם נבחרת הנוער ובמקביל מתכוננים לעונה שבפתח?

 "עשיתי את זה בעבר ובכל השנים האחרונות, זה לא משהו חדש עבורי", אומר אברהמי, "בפועל אני צריך להתרכז בבניית הסגל, בהחתמות זרים ובסך הכל אנחנו מתמרנים בהצלחה ואני מצליח לעשות את זה. יש לי עוזרים טובים, וצוות מקצועי איכותי גם בקבוצה וגם בנבחרות, אבל אין ספק שזה קשה ומאתגר. תמיד אני זוכר שזו גאווה לאמן את נבחרת ישראל ולייצג את המדינה, בטח ובטח בעת מלחמה ובתקופה שהאנטישמיות ברחבי העולם גואה. בגלבוע ימשיכו לעונה נוספת רועי נציה וג'וש אולדריץ שני הפורוורדים, שבעונה החולפת היו חלק משמעותי מהעלייה לליגת העל. במקביל החתמנו ארבעה שחקנים ישראלים: גיל בני, גור לביא, מתן אמסלם וטל פלד, לצד ארבעה זרים, אחד מהם הוא עמנואל נזקווסי, סנטר נבחרת הולנד".

צילום: מאור אלקסלסי, איגוד הכדורסל

 

היו לך הרבה הצעות בתום העונה. למה גלבוע גליל?

"זה נכון שהיו הרבה הצעות על הפרק ובסוף התכנסתי לבחירה בין שתיים מהן: גלבוע גליל וחולון שתשחק השנה בצ'מפיונס ליג וידוע שזה מועדון גדול עם מסורת. מאוד התלבטתי, אבל מה שהכריע את הכף זה החזון והדרך של הבעלים גדעון ידין וההנהלה שמאוד הרשימו אותי בפגישות שניהלתי עמם. יש לי גם רצון לבנות עם הקבוצה משהו גדול, עם אתגר ומשמעות".

 

היה משקל לקרבה למקום מגוריך?

זה פקטור, ואולי הוא עזר לי בקבלת ההחלטה, אבל מבחינתי הוא ממש לא הכי חשוב. הפוטנציאל שאני רואה בהובלת המועדון הוא מבחינתי הרבה יותר מרכזי. זה התחדד בקשר עם הבעלים וההנהלה, בקהילה, בקהל וכל העמק מסביב. אני חושב גם שאני יכול לבוא לידי ביטוי ברמה האישית ולקחת את הקבוצה למרכז הבמה של הכדורסל הישראלי.

 

התרגשת מהבחירה בך למאמן העונה?

מעבר לעונה הטובה שלי באופן אישי, הייתה תחושה של סיפוק כל העונה, כשהצלחנו בקרית אתא עם תקציב שאולי היה הכי נמוך בליגה – להגיע לפיינל פור בליגה ובגביע. כל מה שצריך היה לקרות בכדי שנצליח התחבר לנו. ברמה האישית ברור שזו תחושה נהדרת להיבחר למאמן העונה, בעיקר במועדון קטן. קשה מאוד להגיע להישג שכזה עד בלתי אפשרי בקבוצות בסדר גודל האלה ותחושת הסיפוק על ההכרה והבחירה הייתה בהתאם, בייחוד אחרי כל הרבה שנים שאני מאמן כדורסל.

 

"המערכת בגלבוע גליל בנויה לליגת העל"

אברהמי חי את המשחק ולמרות שהעונה עוד לא התחילה, חשים בכל משפט שלו את התשוקה לפרקט. למרות שהקבוצה מצויה בשלב התגבשות, אברהמי כבר מציב מטרות ויודע באיזה סגנון היא תשחק: "המטרה הראשונה של קבוצה שעולה ליגה היא קודם כל לא להסתבך במאבקי ירידה. צריך לזכור שבעונה הבאה תהיינה שתי יורדות לליגה הלאומית. צפויה לנו עונה עם קבוצות איכותיות אבל אני תמיד שואף למעלה ולהצליח. סגנון המשחק בנבחרות ובקבוצות שאני מאמן דומה, והוא נשען על אגרסיביות, אינטנסיביות, משחק מהיר עם הגנה חזקה ועם שחקנים שמתאימים לקצב והסגנון הזה. יש לנו סגל צעיר ו'רעב' בקבוצה ועם אופי טוב שזה חשוב בפני עצמו למועדון. אני יכול לציין שמה שהרגשתי עוד לפני שחתמתי בקבוצה, בכל מה שקשור לאווירה ומקצועיות, מוכיח את עצמו. זה מתחיל מהבעלים של הקבוצה, ההנהלה, ארצי פרטי, ירון אוחיון וכל הצוותים. כל המערכת בגלבוע גליל בנויה לליגת העל, עם בסיס איתן, מתקנים, אולם מתקדם וכל מה שכדורסלן צריך. בכל התקופה שאני חלק מהקבוצה הזו אני מאוד שלם עם הבחירה שלי".

צילום מתוך אתר FIBA

עד כמה חשוב לך שילוב של שחקנים ישראליים?

אחד הנושאים המרכזיים שעלו עם הבעלים ושהיה משמעותי כבר בפגישה הראשונה היה קירוב מחלקת הנוער ורצון לייצר שיתוף פעולה, אפילו יותר טוב ממה שהיה עד כה. יש בגלבוע גליל מחלקת נוער מפוארת. לירן וינקור עשה במהלך השנים עבודה נהדרת והקים פה מועדון נוער מדהים. שיתופי הפעולה יתהדקו מכיוון שאני מגיע מאימון נוער, אני מכיר שחקנים ואתן את האימפקט שלי שם. המטרה הסופית היא כמובן לייצר את אותו שיתוף פעולה עם מחלקת הנוער, אבל גם עם הקהילה הסובבת אותנו ועם הקהל".

 

"קורה פה משהו גדול"

העונה הקרובה בליגת העל בכדורסל מציגה קבוצות עם תקציבים אדירים, ובראש ובראשונה הפועל תל אביב שהחתימה שחקני טופ יורוליג ואן.בי.איי בעלות של מיליוני דולרים, וכך גם מכבי תל אביב והפועל ירושלים. "לא ראינו תקציבים כאלה בעבר להחתמת שחקנים, בטח לא בהפועל תל אביב", אומר אברהמי, שאימן בעבר במועדון האדום, "קורה פה משהו גדול, נכנסו בעלים ששינו את חוקי המשחק והביאו שחקנים שלא חלמנו שישחקו בישראל. אני חושב שעדיין, בסופו של דבר, אם קבוצה מחוברת, היא יכולה להתמודד מול כל קבוצה אחרת, גם אם התקציב שלה גדול משמעותית. אני חושב שזה טוב לכדורסל שאנשים טובים וחזקים מבחינה כלכלית ישתלבו בענף, אבל חשוב שזה יהיה לאורך זמן ולא חיבור רגעי, כפי שכבר נתקלנו בעבר לא פעם".


השאלון:

• השחקן הכי גדול שאימנת?

נייט רובינסון שהגיע להפועל תל אביב מהאן.ביי.איי.

• דני אבדיה?

כמו כל השחקנים הצעירים שאימנתי ואני בקשר איתם, אני מפעם לפעם מתקשר עם דני. כמובן שאיחלתי לו בהצלחה על המעבר לפורטלנד.

• המאמן שהכי השפיע עליך?

אני חושב שזה בוב גונן, אבל לקחתי עוד הרבה דברים ממאמנים נוספים וגדולים כמו ארז אדלשטיין ורלף קליין ז"ל.

• דעתך על הלוגו החדש של גלבוע גליל?

הוא מרשים ויפה. ממה שאני מבין יהיו עוד הרבה הפתעות נוספות בהקשרים האלה בעתיד. זה חשוב מאוד כחלק מהמיתוג של הקבוצה.

• אם לא היית מאמן כדורסל?

מגיל כל כך צעיר חלמתי להיות שחקן והגשמתי את זה. בהמשך גם ניהלתי את בית הספר לכדורסל בעמק יזרעאל ואני חושב שאני טוב בתחומי ותפקידי ניהול.

• איחוד קבוצות כדורסל בעמק. בעד או נגד?

העבר מלמד אותי שתהליכי איחוד בין קבוצות בעמק לא ממש הצליחו. אני פחות רוצה לדבר על יתר הקבוצות, אבל אני כן חושב שלמועדון כמו גלבוע יש זכות קיום לעמוד בפני עצמו עם בעלים שתומך, מועדון חזק עם מסורת וחזון, קהילה אוהדת, וכמובן קהל. ברמה האישית זה מרגש אותי וזה אתגר ענק עבורי לאמן את הקבוצה. בנוגע לאיחודים, אולי באזורים האחרים יש לכך היתכנות".

• נולדת בקיבוץ שמיר, באצבע הגליל. איך אתה רואה את המצב בצפון?

גדלתי עד גיל 9 בקיבוץ ואז עברנו להתגורר בגניגר. זה מרגיש נורא לראות את האזור בו גדלתי מופגז ומפונה, ממש בלתי נתפס. הגליל הוא אחד האזורים הכי יפים בישראל, שאני אישית מאוד אוהב וכולי תקווה שהחיים ישובו שם למסלולם בהקדם.

• משפט לסיום

קודם כל שהחטופים יחזרו, שהחיילים הפצועים יחלימו וברמה האישית אני מקווה להמשיך להינות מכדורסל, ולעשות את מה שאני אוהב.