בגלל המוזיקה: ההרכב המנצח של עפולה

המחויבות של הנגנים ללמידה ולערכים חינוכיים, הבוגרים שמשתלבים בתזמורות ובמשרות בכירות במשק, והתמיכה מראש העיר אבי אלקבץ והנהלת שחקים. אלכס פיאלקו, מנצח התזמורת הייצוגית בעפולה מספר על הדרך שעוברים הנגנים, ההתמדה שהם מגלים וגם: איך יוצרים על הבמה הרמוניה מוזיקלית מופלאה שזוכה לשבחים מכל עבר
צילום: דימה חבר

לפני זמן מה עמדה תזמורת כלי הנשיפה מעפולה למבחן מעריכי משרד החינוך בכנס מוזיקלי. חוות הדעת הסופית של הבוחן הקפדן והמדקדק הציבה את התזמורת בטופ של התזמורות בישראל, עם ציון גבוה בכל הפרמטרים: החל מהלבוש, דרך הישיבה על הבמה, וכלה בביצועים המוזיקליים.

מי שמנצח על התזמורת המוצלחת, שפועלת בקונסרבטוריון העירוני הוא אלכס פיאלקו, בוגר האקדמיה בנגינת קלרינט – שתחתיו למדו מאות נגנים ואף יותר, חלקם מנגנים כיום עם האומנים המובילים בישראל, וחלקם עם תזמורות ברחבי הארץ והעולם.

התזמורת זוכה לליווי הדוק וצמוד מרשת שחקים שאמונה על הקונסרבטוריון ומעטפת תמיכה נוספת מראש העיר אבי אלקבץ.

 

"יש בתזמורת קסם, אנרגיות וידיעה שהשלם גדול מסך חלקיו"

בתזמורת הנשפנים חברים כ-40 נגני כלי נשיפה, בגילאי 14-18. הנגנים מנגנים על חליל, קלרינט, חצוצרה, טרומבון, טובה, סקסופונים וכלי הקשה. "מן הסתם הנגנים בתזמורת הם התלמידים היותר מתקדמים, שמשתלבים בתזמורת בתום מבחנים שאני עורך להם. במבחנים הללו הם נדרשים להציג יכולת מוזיקלית ברמה הנדרשת לתזמורת", אומר פיאלקו.

הנגנים עורכים חזרה על בסיס שבועי עם פיאלקו שנמשכת לאורך זמן לא קבוע: "אנחנו מתחילים ולא יודעים מתי נסיים, בדרך כלל זה קורה אחרי שעתיים שלוש, אחרי שעמדנו במטרות שהצבנו לאותה חזרה".

הרפרטואר שמנוגן רחב ומותאם לתזמורת. זה כולל יצירות מקוריות ועיבודים ליצירות מופת, מעבר ליצירות שמותאמות לאירועים וימי זכרון.

"בכדי שכל המערכת הזו תהיה הרמונית נדרשת תמיכה ומעטפת רחבה ולשמחתי אנחנו מקבלים אותה מרשת שחקים ומראש העיר", אומר פיאלקו, "הם מעורבים ולא מתערבים וזה כל כך חשוב. מבחינתי הם חלק בלתי נפרד מההצלחה של התזמורת הזו".

לאורך שנת הפעילות המוזיקלית, פיאלקו מדגיש מעבר ליכולות והכשרון גם ערכים נוספים, בראש ובראשונה מחויבות, משמעת, מקצועיות, ושייכות. "בלי כל אלה זה לא יעבוד, גם אם אתה עילוי", הוא מדגיש. "יש בתזמורת שלנו קסם, אנרגיות וידיעה שהשלם גדול מסך חלקיו. לנגנים שלנו יש הזדמנות מצוינת להיחשף לרפרטואר סימפוני מגוון, לרכוש כלים ויכולות ולהתקדם הלאה בתחום. לדעתי מי שבוחר להשתלב בנגינה מפתח כישורים רבים שיתרמו להצטיינות במסלולים נוספים בעתיד. הנגינה מרחיבה דעת ומובילה להתפתחות שכלית ויכולות לימודית גבוהה".

 

"אנו לא רק מלמדים את הילדים כיצד לנגן, אלא גם איך להקשיב"

פיאלקו נאמן לאמת המקצועית שלו וזה ניכר בכל דבריו. הוא שם על השולחן את האתגרים שניצבים לפתחם של הנגנים הצעירים בעת הנוכחית, כולל הגירויים הטכנולוגים המתקדמים והסמאטרפונים הממכרים, אבל מצד שני הוא עם מספיק ניסיון לזהות את ההתקדמות של הנגנים הצעירים בתזמורת הייצוגית של בירת העמק. "כשאנחנו חצי שעה לפני קונצרט, ואני רואה את הדריכות של הנגנים, אני יודע בבירור שאנחנו בדרך הנכונה ושנהיה הכי טובים והכי הרמוניים על הבמה. המחוייבות שלהם למערכת, אליי ולעצמם מרגשת אותי לא פחות מהתוצאה – ואולי אף יותר", סיכם פיאלקו.

פלג ריפין, מנהל הקונסרבטוריון העירוני: "החינוך המוזיקלי הוא חלק בלתי נפרד מהקהילה שלנו בעפולה. דרך המוזיקה, אנו לא רק מלמדים את הילדים כיצד לנגן, אלא גם איך להקשיב, לשתף פעולה ולהבין תרבויות שונות. המוזיקה היא גשר בין דורות ותרבויות."