"הספריות צריכות להיות מקום מרכזי בתרבות הפנאי בעפולה"

רואה את הספריות העירוניות בעפולה כמקום מרכזי ותוסס, שמחה על הצמיחה במספר מנויים, ומסבירה איך מעוררים עניין בעידן של טיקטוק ואינסטגרם. לרגל יום אוהבי הספרים שצוין לפני מספר ימים, אילנה ברסלבסקי, מנהלת הספריות ברשת שחקים חושפת מה הספר הכי מבוקש בקרב הקוראים וגם: מדוע היא לא מתרגשת מרעש של ילדים ופעוטות המתרוצצים בין מדפי הספרים

לפני כשבוע צוין ברחבי העולם היום לאוהבי הספרים ( | Book Lovers Day) והוא נועד עבור חובבי הקריאה ולאלה שהיינו רוצים לחשוף אותם קצת יותר לספרים. העידן הדיגיטלי בו אנו חיים יוצר גירויים אינסופיים באייפון וברשתות החברתיות, אבל למרות זאת, הספרים ממשיכים לתפוס מקום של כבוד וציבור רחב פוקד את הספריות. בכדי להבין את התהליכים והשינויים בעולם הספר, פנינו לאילנה ברסלבסקי, 47, מנהלת את הספריות בעפולה כבר שמונה שנים. היא תושבת בירת העמק ובעלת תואר שני בספרנות ומידענות.

לא רק ספרייה

ברשת המתנסים שחקים עפולה, שאמונה על הספריות העירוניות ומובילה את הפעילות בהן בשנים האחרונות, בתמיכה של ראש העיר אבי אלקבץ, מוצאים חשיבות רבה לקידומן והפיכתן למוקד פעילות מרכזי בתרבות הפנאי.

הספריות בעפולה, עפולה עלית וגבעת המורה, פועלות על מנת להעניק שירותי תרבות זמינים ברמה הגבוהה ביותר לכל תושבי עפולה – החל מפעוטות ועד גיל הזהב.
מלבד שירותי השאלת ספרים, הספרייה מספקת חללים ללמידה ועבודה אישית, כולל שירותי מחשוב, וכן פעילויות תרבות מגוונות, כגון הצגות לילדים ומבוגרים, שעות סיפור, מפגשים עם סופרים ומוזיקאים, והשקות ספרים של מחברים מהאזור. כלל השירותים ניתנים במחירים נגישים וסמליים, במטרה לעודד קריאה וחיבור לספריות.

ברשת שחקים ציינו בגאווה כי בשנים האחרונות מספר המנויים גדל תמידית. "אנחנו מתמקדים בפעילות לילדים ומבוגרים", מסבירה אילנה, "יש לנו מחלקות רוסית ואנגלית שמאוד התרחבו לפי בקשות הקהל הקורא. בספרייה בגבעת המורה נפתחים חוגים למבוגרים וילדים בתוך מרכז המצוינות שבספריה, והספרייה בעפולה עלית פתוחה לקהל לשרות עצמי וגם שם יש פעילות רבה לילדים – בשיתוף עם בית לגדול טוב".

 

יש אירועים שבעזרתם אתם מקרבים את הקהילה לספריות?

"בהחלט. זה מתקיים בשעות סיפור, מועדוני שפה, חיבור בין דוברי שפות שונות בחוגים, מפגשים עם סופרים, כיתות אומן ומפגש עם  סופרות מעפולה בשבוע הספר".

 

"מפגש תרבותי, בין דורי, קהילתי, וחברתי"

אז איך אילנה הגיעה לניהול בעולם הספר? "תמיד אהבתי ספרים", היא אומרת, "בילדות חלמתי לפתוח חנות ספרים עם פינת קפה, מנורה ושולחן קטן, שאנשים יוכלו לעיין בספר לפני קנייה בנוחות. כאשר שמעתי שיש משרה של מנהלת ספריה לא חשבתי פעמיים. אני מאוד אוהבת ריח של ספרים חדשים, רעש של ילדים מתרוצצים, וחשה סיפוק שהקוראים רוצים להישאר חמש דקות לפני סגירת דלתות הספרייה, או נשארים לשיח לאחר שיח תרבותי מעמיק. אני חייבת לציין שגם חשוב לי ולנו ברשת שחקים שהספריות יהיו שוקקות ומלאות חיים, ולא ירתיעו אנשים להגיע, כמובן בנעימות במטרה לאפשר לציבור הקוראים להעמיק ולהתרכז בחיבור לספרים. אני מעודדת הגעה עם ילדים קטנים ופעוטות בכדי שיינקו אהבה לספר עוד מימיהם הראשונים, ומבינה במקביל שהם צריכים לשחק, להתרוצץ ולפעמים גם לצעוק. כפי שציינתי, יש מקום לכולם אצלנו בספרייה ומי שמעוניין בפינות שקטות ורגועות יימצא אותן וכל קורא ימצא את מקומו. מבחינתי הספרייה היא מקום מרכזי בעיר למפגש תרבותי, בין דורי, קהילתי, חברתי, ובעיניי, ספריית עפולה הפכה למרכז קהילתי לכל דבר ועניין".

דניאל בן, מנכ"ל הרשת: "משמח אותנו לראות תושבים רבים בעפולה מגיעים לספריות, רוכשים ידע והשכלה, משתתפים באירועים, ועושים שימוש בכל השירותים הרחבים שעומדים לרשותם".


השאלון

• הספר הכי מושאל ומבוקש בספרייה?

"מזה כמה שנים "הארי פוטר" הוא בראשון ברשימת ההזמנות".

• מה מייחד את הספריות בעפולה?

"על המדפים יש לנו את האוספים הגדולים בארץ של קומיקס 'ומנגה' באנגלית שמושכים בני נוער".

• הספר שהכי השפיע עלייך?

"בילדות קראתי ברוסית, והספרים שהכי השפיעו עליי באותה תקופה לא תורגמו לעברית לצערי. בגיל ההתבגרות היה זה הנסיך הקטן, ספרו של הסופר הצרפתי אנטואן דה סנט־אכזופרי. הוא רלוונטי בכל תקופת חיים, ואני עד היום חוזרת ומקבלת ממנו תובנות חדשות".

פותחים שנה: חוגים וקורסים מרתקים בשחקים עפולה

|

ועדת החינוך התכנסה לראשונה במגדל העמק

|

נוף הגליל: 'עיר מדברת שפות' קופצת כיתה

|