"הייתי חייב לרוץ לזכר אמא"

רחל, אמו של אורן אעידן מכפר יחזקאל נפטרה לפני כחודש, בדיוק כשהוא יצא לריצה המסכמת והחשובה לקראת מרתון תל אביב. את השבועות האחרונים הוא העביר בעיקר בבית הכנסת ובבית המשפחה האבלה, אבל העובדה שהוא לא היה "בכושר" לא מנעה ממנו להתייצב עם בנו בקו הזינוק של המרוץ ולרוץ עם כאבי תופת 42.2 קילומטרים, עד לקו הסיום, עם תמיכה של חבריו ובני משפחתו. "הראש אמר לא לבצע אבל הלב צעק לעשות ובגדול. הייתי חייב לעשות את זה ולא לוותר, זה ערך שאימי הנחילה לי ולאחיי כל החיים", סיפר אעידן. מרתון, סרט מלחמה

אורן אעידן, 44, תושב המושב כפר יחזקאל שבגלבוע הוא חובב ריצה מושבע, "מכור", תהיה הגדרה טובה יותר. בשנים האחרונות הוא מבלה שעות נוספות על המסלולים השונים ברחבי העמק במסגרת חברותו בקבוצת "דראפטינג" עפולה. החיידק והאהבה שלו לריצה הדביקה גם את יתר בני המשפחה ובעיקר את בנו בכורו עידו ש'חורך' עימו קילומטרים רבים של אספלט ושדות ירוקים.

• הבשורה הקשה בחייו

את בוקר הרביעי בפברואר, כנראה שאעידן לא ישכח את סוף ימיו. בתום הריצה המסכמת, לקראת מרתון תל אביב, צלצל הטלפון הנייד שלו ומעבר לקו, מבלי שום הכנה מוקדמת, הודיע לו אחיו דודי כי אמו האהובה רחל, דמות דומיננטית, אהובה ומוערכת במשפחה ובכל המעגלים שסבבו אותה, נפטרה בטרם עת ובאופן פתאומי. הבשורה אותה מגדיר אעידן "הקשה בחייו", הכתה בו כמו ברק.
"באותו הרגע חרב עולמי", הוא מספר, "איבדנו את אמי היקרה ועד היום קשה לי מאוד לדבר עליה בלשון עבר או להוסיף לשמה את צמד האותיות ז"ל. המוות שלה מבחינתי היה מיותר".


יצאנו לדרך והמרתון כמו כל מרתון היה סרט מלחמה. עד לק"מ ה-33 הכל התנהל בסדר על פי התכנון שלי ושל מאמן הקבוצה ניב אדרי. הייתה אפילו תחושה של פסטוראליה ברחובות ת"א ולאורך קו החוף – בואך ליפו העתיקה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בימים שאחרי ניסה אעידן לעכל את המציאות המשפחתית החדשה אליה הוא ושלושת אחיו נקלעו. החלל שהותירה אמו היה רב גם בקרב האחים וגם בקרב אבי המשפחה מרדכי ויתר בני המשפחה. במהלך השבעה והימים שאחרי הוא לא ממש האמין שזו אופציה לרוץ במרתון תל אביב, היות שבמשך ימים ארוכים הוא לא התאמן בצורה רציפה, אם בכלל. "החל מאותו הבוקר בו קיבלתי את הבשורה המרה ועד היום בו נערך המרתון הראש היה עסוק כל הזמן בלנסות לעכל את המציאות החדשה", סיפר אעידן, "בימים שקדמו למרוץ שאלו אותי אם אני מתכוון לרוץ ולא הייתה לי ממש תשובה. הראש אמר לא לעשות את זה אבל הלב צעק לעשות ובגדול.
כמובן שהלכתי עם הלב למרות העובדה שהייתי כמעט עם אפס ריצות – טרם יריית הזינוק. הייתי חייב לעשות את זה ולא לוותר, זה ערך שאימי הנחילה לי כל החיים".

• "על קו הזינוק ראיתי אך ורק את אמא ואת קו הניצחון"

אעידן אכן התייצב על נקודת הזינוק וסיים אותו בקושי רב, כשהוא נזקק לתמיכה מחבריו לקבוצה ומבני המשפחה. "יש כאלה שיגידו שההחלטה שלי אולי לא מקצועית, אבל במקרה שלי זה לא היווה שיקול כלל וכלל. בתסריט הראשוני שלי תכננתי להגיע לקו הסיום של המרתון יחד עם בני בכורי עידו שרץ במקצה ה-10 ק"מ ולהקדיש את הניצחון לאחת שלצערי כבר לא איתנו.
אבל אחרי שביום שישי השכמתי בשעה 3 בבוקר ובחמש לפנות בוקר הייתי כבר בתל אביב, החלטתי לרוץ את ריצת המרתון. בשעה שבע בבוקר כבר התייצבתי עם כל החששות על קו הזינוק ולנגד עיני ראיתי אך ורק את אמא ואת קו הניצחון. ביריית הפתיחה של המרתון הכרוז הזכיר אותי ואת אמי ז"ל.


לא היינו בטוחים שהוא בכלל ירוץ, ולא מומלץ לרוץ מרתון ללא הכנה קפדנית. אבל ברגע שהתקבלה ההחלטה העברנו הילוך. זה דרש מאיתנוו להכין לאורן תוכנית אימונים מיוחדת לקראת יריית הזינוק


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


יצאנו לדרך והמרתון כמו כל מרתון היה סרט מלחמה. עד לק"מ ה-33 הכל התנהל בסדר על פי התכנון שלי ושל מאמן הקבוצה ניב אדרי. הייתה אפילו תחושה של פסטוראליה ברחובות ת"א ולאורך קו החוף – בואך ליפו העתיקה. בדרך פגשתי כמה סיפורים מאוד מרגשים ואפילו דמויות מוכרות ובהן שחקנית הטניס שחר פאר שרצה לצידי כמעט חצי מהמרתון. ואז, כמו בסרט אימה, שריר הארבע ראשי ושריר התאומים ברגל ימין נתפסו לי וזעקו מכאבים. בסיטואציה שכזו לא נתקלתי בעבר, בשום מרוץ או מרתון בו השתתפתי".

• "רצתי מספר ק"מ כמעט על רגל אחת"

אחרי שכדורי המלח אזלו לו והוא נותר בעיקר עם עצמו והרצון שלו להשלים את המרתון, החליט אעידן בצורה מודעת להוריד קצב ולחשב מסלול מחדש, "רצתי מספר ק"מ כמעט על רגל אחת ואז פגשתי בישורת האחרונה את יוחאי יפה, חבר יקר  שמשך אותי עד לסיום המיוחל. כמה מאות מטרים לקו הסיום כבר התלוו אלי בני עידו ועוד חברים טובים מהקבוצה".
בפיניש האחרון של המרוץ החליף אעידן את חולצת המרתון הרשמית בחולצה עליה הודפסה תמונה של אמו, "בלי התמיכה של אשתי, המשפחה והחברים לא הייתי מצליח לעשות את זה", אמר אעידן זמן קצר לאחר שקיבל מחמאות מכל הרצים, "מלבדם אני חייב לומר תודה למאמן שהוא גם חבר עם לב ענק, ניב אדרי. בדבריי ההספד שלי אמרתי, בין השאר, כי לא אשכח את אמי לעולם ואכן, את המרתון הזה רצתי לזכרה ועם כוחות מלמעלה הצלחתי להגיע לקו הסיום".

אורן יחד עם חבריו לקבוצת הריצה
אורן יחד עם חבריו לקבוצת הריצה
[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

• "נדרשנו להכין תכנית אימונים מיוחדת אבל לי לא היה ספק שאורן יגיע לקו הסיום"

מאמנו של אעידן, הטריאתלט ניב אדרי שמוביל את קבוצת דראפטינג להצלחות רבות, כולל השתתפות של 60 רצים במקצים השונים במרתון הנוכחי סיפר כי כוח הרצון של אעידן הוביל אותו להגיע לקו הסיום של המרוץ, "השבועות שקדמו למרתון היו קשים לאורן, בעיקר מנטאלית.
לא היינו בטוחים שהוא בכלל ירוץ, ולא מומלץ לרוץ מרתון ללא הכנה קפדנית. אבל ברגע שהתקבלה ההחלטה העברנו הילוך. זה דרש מאיתנו להכין לאורן תוכנית אימונים מיוחדת לקראת יריית הזינוק, אבל לי לא היה ספק שאורן יגיע לקו הסיום.
המוות של אמו והרצון לרוץ לזכרה נתן לו דרייב ומוטיבציה להשלים את המסלול. הקשיים שליוו אותו יכולים להיות קשורים לעובדה שהוא לא התאמן כמו שצריך בחודש שקדם למרתון, אבל לא בהכרח. כל רץ מרתון נקלע לאורך המסלול המתיש בקושי כזה או אחר. בסופו של דבר אני שמח שאורן השלים את המרתון ומעבר לסיפוק על סיום המסלול המאתגר יש פה גם מוטיב של זכרון והנצחה לאמו היקרה".