מתאים לכם לעצב לעצמכם את העתיד כבר היום?

עולם העיצוב עובר שינוי מהותי בשנים האחרונות, עם התפתחויות טכנולוגיות, פלטפורמות דיגיטליות מתקדמות וכלי בינה מלאכותית שמציבה אתגרים חדשים, אך גם פותחת אפשרויות יצירתיות ומגוונות. בבית הספר "גורן" לתקשורת חזותית באקדמית עמק יזרעאל מצליחים לשלב בין הקדמה והחדשנות האנושית של הסטודנטים – עם מסלולים מותאמים המעודדים לסקרנות ויזמות ו'ארגז כלים' רחב שמוביל לשילובם המהיר בתעשייה

החידושים והפיתוחים הטכנולוגים מבוססי הבינה המלאכותית יוצרים מהפכה של ממש בעולמות העיצוב והתוכן. אולם לצד זאת, לאנשים העוסקים בתחום ברור כי הם לא תחליף לחשיבה היצירתית ולתפיסה העיצובית של האדם.

 

• עיצוב גרפי, פרינט ודיגיטל

"גורן" פועל כחלק מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל מזה 42 שנים. הוא הוקם בשנת 1982 על ידי מוני מרוז ז"ל. עם השנים גדל והתפתח לב"ס לתקשורת חזותית שגידל דורות של מעצבים גרפיים והפך למותג בתחום שבוגריו השתלבו בעמדות בכירות בעולם התעשייה, התקשורת ובתי הסטודיו הפרטי של העיצוב הגרפי.

הלימודים ב-"גורן" נמשכים לאורך 4 שנים אקדמיות ובסיומן מקבלים הבוגרים תואר אקדמי בחוג הרב תחומי ותעודת מעצב גרפי. במהלך שנות הלימוד עוברים הסטודנטים תהליך לימודי-הכשרתי עם מרצים מהתחום בעלי ניסיון בהוראה ובעבודה בתעשייה. בשלב היסודות בשנים א' ו-ב' לומדים הסטודנטים קורסי בסיס בתחומי טיפוגרפיה, צילום, רישום, קורסי מבוא בדיגיטל ועוד. השנים ג'-ד' מוקדשות להתמחות בתחומי הדיגיטל והפרינט כאשר בשנה ד' עובדים הסטודנטים על פרויקט גמר מסכם ועבודותיהם מוצגות בתערוכה חגיגית.

בשנת הלימודים הקרובה, לצד מסלול לימודים זה צפויים להתקיים ב"גורן" בשעות אחה"צ  חוגים וקורסים שונים בעולמות התוכן של העיצוב הגרפי המיועדים לילדים, בני נוער ולמבוגרים.

בגורן פונים לאמנים ואנשים יצירתיים שמעוניינים לפתח קריירה מקצועית בתחום התקשורת החזותית. לצד שמירה על מסורות קיימות, כמו רישום, צילום וטיפוגרפיה, עודכנה תכנית הלימודים  בתוכנות הדיגיטל שמתעדכנות בפרק זמן קצר יחסית, אך גם בנושאי הלימוד התיאורטיים והפרקטיקה. ההבנה היא שנדרש מהמעצבים הגרפיים להיות מעודכנים כל הזמן בכדי להישאר רלוונטיים. כך למשל נושא ההתנסות המעשית במשרדי פרסום יהיה חלק מתכנית הלימודים. כל זה נועד כדי לתת כלים ולהכשיר את הלומדים ב-"גורן" באופן הטוב ביותר בטרם יציאתם לעבודה.

חיים בראמי – יצר מדריך כיס למעצב שמסייע בפתרון בעיות מהיר והסבר נקודתי על נושאים מורכבים

 

• כרטיס כניסה ל"תעשייה"

הסטודנטים ב-"גורן" לומדים בקמפוס של המכללה האקדמית עמק יזרעאל, הטובל בירוק של העמק. האנרגיה של המרחבים הפתוחים משרה רוגע ואווירה מיוחדת בלימודים ומרחיבה את הדעת, הדמיון והיצירתיות כשלא פעם, הסטודנטים משתמשים בסביבה הירוקה לטובת לימודיהם. בתום הלימודים המרתקים מגיעה שאלת ה'מאני טיים'. מה נעשה עם התואר או התעודה בשוק העבודה ואיך נתרגם אותה למשרה אטרקטיבית? במקרה הזה תנו לעובדות לעשות את העבודה עבורכם.


הנתונים מצביעים על כך שבוגרי ביה"ס "גורן" משתלבים בתעשייה במגוון תפקידים, לאחר שהם יוצאים עם סט כלים מקיף בתחומי הפרינט והדיגיטל – בצד התיאורטי וגם המעשי. הם מועסקים במשרדי פרסום ומיתוג במשק, חלקם בעמדות בכירות ובעלי משרדי מיתוג ופרסום. רובם המשיכו לעסוק במקצועות העיצוב ומשפיעים על עולם העיצוב בארץ ובחו"ל.


אגב, עם השנים שבים בוגרי "גורן' ללמד בבית  הספר בו למדו, אחרי שעברו כברת דרך מקצועית והתמחו בתחומים שונים, בדיוק כמו קארין גרינברג, שסיימה את לימודיה לפני כשני עשורים ומשמשת כיום כמנהלת הפדגוגית של "גורן". "בפן האישי, "גורן" בזמן לימודיי היווה את הבית השני שלי, חברתית ולימודית", אומרת גרינברג, "עסקתי ועודני עוסקת, בכל תחומי העיצוב, פרסום ויח"צ, התקדמתי לתארים מתקדמים בתחום, אני מרצה בגורן ואף משמשת כמנהלת פדגוגית".

אליזבט סטפסנקו – יצרה ערכת מיתוג למדינת ישראל בצל מאורעות 7.10

 

• "מונופול חטופים" ופונט לזכרו של קצין משטרה שנפל

תקופות של לחימה ומלחמה הן זמנים קשים ומאתגרים עבור כולנו, ובמיוחד עבור סטודנטים. המצב לאחר ה-7 באוקטובר יצר תחושות של אי-ודאות, חרדה, וחוסר יציבות. עם זאת, המרצים שניחנו ברגישות וסובלנות, הן למצב המדיני והן למצב קושי של הסטודנטים, היוו מקור השראה ליצירתיות וסביבה מאירה בעולם העיצוב. לסטודנטיות ולסטודנטים הלומדים בגורן תודעה חברתית ומודעות לסביבת החיים בה הם חיים. רבות מהעבודות של הסטודנטים עוסקות במציאות החיים הישראלית והסטודנטים מביאים לידי ביטוי את הפרשנות וההשקפה שלהם למציאות חיים זאת. היחס לדימוי הגוף, מצבי רוח ודיכאון, החיים במדינת ישראל ועד למציאת בני ובנות זוג עולים כנושאים שונים שאותם ניתן למצוא בין עבודות גמר של הסטודנטים. התודעה הזו תופסת מקום מרכזי יותר לאחר ה-7.10. בשל המלחמה שנת הלימודים נפתחה ב-31.12 והסטודנטים הביאו לידי ביטוי את חוויית התקופה לעבודות אותן הם יצרו במהלך סמסטר א'. הסטודנטית עילם הראל בחרה ליצור משחק מונופול חטופים כעבודה מסכמת בקורס. הניגוד של משחק מונופול משפחתי רגיל בנראות שלו ברגע הראשון אל מול מה שמוצג על גביו ברגע שמתחילים להתעמק הוא מטלטל. סטודנטית נוספת, רון שהינו, יצרה פונט (כתב) המבוסס על כתב ידו של ודים בליך ז"ל, חברו הטוב של בן זוגה, שנפל בקרב ב-7.10. זו דרכה לחלוק לו כבוד ולהנציח את האדם שהכירה.

בסוף, הסטודנטים הלומדים בגורן מושפעים מאוד מהמצב במדינה והם מביאים את זה לידי ביטוי בעבודות שלהם. הנחת המוצא היא שמעצבים גרפיים מודעים להשפעה החברתית של עבודתם. עיצוב יכול לחזק סטריאוטיפים, להפיץ מסרים שליליים, או להשפיע על תפיסות חברתיות. לכן, בגורן מלמדים ומקנים כלים לסטודנטים לעיצוב אחראי מבחינה חברתית, תוך שימוש בצבעים, דימויים וטקסטים באופן מודע ומכוון. התקופה שלאחר המלחמה ועד לימים אלה היוותה גם הזדמנות הן עבור סטודנטים, והן עבור המרצים. המרצים הובילו לצמיחה אישית, לחיזוק החוסן הנפשי, ולגילוי עצמי, הן בטביעת האצבע של המעצב והן להוות מקור השראה ליצירתית וחדשנות, תהליך שדחף את הסטודנטים ליצור עבודות בעלות משמעות עמוקה.

עילם הראל: יצרה משחק "מונופול חטופים לכל המשפחה" בצל אירועי 7.10 בעוטף עזה

 

• סוף המסע בתערוכת הגמר

באופן מסורתי, סטודנטים המסיימים שנה ד' ואחרונה בלימודיהם מציגים את עבודת הגמר שלהם במסגרת תערוכה חגיגית ב-"גורן". התערוכה מביאה לידי ביטוי את סיכום ארבע שנות הלימודים של הסטודנטים. בתערוכה אין נושא מסדר אחד. הסטודנטים מביאים לידי ביטוי את היצירתיות, היוזמות והרעיונות שלהם לעבודת המוצגת, תוך הנחייה של מרצים ומציגים את התוצר הסופי בתערוכה המוצגת במהלך חודש יולי ופתוחה לציבור הרחב.


"מי שמעוניין בערך מוסף בלימודי עיצוב גרפי/תקשורת חזותית חייב ללמוד בביה"ס "גורן" לתקשורת חזותית באקדמית עמק יזרעאל"


אומר אבי ברקב, מנהל ביה"ס גורן לתקשורת חזותית והיחידה ללימודי חוץ באקדמית עמק יזרעאל: "תוכנית הלימודים העדכנית, המרצים המצוינים שמלמדים כאן, הציוד הטכני המשמש את הסטודנטים, וההתנסות המעשית העתידית של הסטודנטים – כל אלה הם ההבדל ביננו לבין המתחרים שלנו". קארין גרינברג: "להיות מעצב גרפי, משמעותו להיות מספר טוב, ומפצח אגוזים. שתי המשימות הכי חשובות של מעצב הן לדעת לשמוע ולהשמיע ובסופו של עיצוב, לפצח את הבריף המדויק לחוויה שאותה הוא מעצב, אם זה מוצר צריכה, שינוי תודעתי או קמפיין חברתי".

רון שהינו – יצרה פונט לפי כתב ידו של ודים בליך ז"ל, קצין משטרה וחברו של בן זוגה שנפל ב-7.10