אכילה רגשית: למה זה אוכל אותנו?

רבים מאיתנו חווים בשנה האחרונה תחושות של סטרס ומתח בגלל הלחימה, אי ודאות בנוגע לעתיד או קושי בעבודה, בזוגיות או בלימודים. לא פעם, רבים מאיתנו ייפנו למקרר ולארונות בכדי ל'טשטש' את אותן תחושות אלה, כחלק מאכילה רגשית – בתקווה שיפיג את הלחץ. אז איך שולטים בזה ושוברים את המעגל המטריד? אמילי זיידל, מאמנת לתזונה בריאה ותזונת ספורט ממליצה על דרכי התמודדות, מדוע חשוב לשים לב לחלבון ואיך תכינו נשנושים בריאים

בעיתות של כאב, כעס, מתח, או לחץ וחרדה בדיוק כפי שאנו חווים אתה בזמן המלחמה, הבריאות שלנו יכולה להיות מושפעת בצורה משמעותית ולעיתים אף קיצונית. בזמנים כאלה, רבים מאיתנו מוצאים את עצמם פונים לאכילה רגשית – אכילה שמגיעה מהלב ולא מהבטן, בתגובה לרגשות כמו חרדה ופחד. אבל האם זו הדרך הכי טובה להתמודד עם הלחץ?

"הילחם או ברח"

אז ראשית, בואו נבין איך סטרס משפיע על מה שאנחנו אוכלים? כשאנחנו לחוצים, הגוף שלנו משחרר הורמונים כמו קורטיזול ואדרנלין, שמכניסים אותנו למצב של "הילחם או ברח" (fight or flight). במצב כזה, המוח שלנו מחפש מקורות מהירים לאנרגיה – ולכן אנחנו נמשכים לאוכל מתוק ושמן. זה טבעי, אבל לא תמיד הכי בריא.

אז מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם סטרס ולשמור על תזונה בריאה?

צאו לקניות כאשר אתם רגועים ולא מתוך לחץ. בלחץ אנו נוטים לקבל החלטות פזיזות ומתוך רצון לקנות אוכל "שיסגור פינה בעת צרה" ולאו דווקא מה שאנחנו באמת רוצים לאכול.
הכינו מראש מזונות בריאים ושימו אותם בפרונט: כאשר אתם יודעים שאתם צפויים לתקופה לחוצה, הכינו את המקרר והמזווה שלכם מראש עם מזונות בריאים שקל לאכול. שקיות עם פריכיות, יוגורטים, ארטיקים בריאים, נשנושי ירקות ופירות, ממרחים בריאים, ואפילו הכינו קופסא במקרר עם קינואה או בורגול מוכנים שתוכלו לצרף לכל מנה.
שימו לב לחלבון- חלבון איכותי ידוע כמאזן את רמות הסוכר בגוף, שומר על שובע לאורך זמן ומפחית רצון לנשנושים. אכלו ביצים, טופו, יוגורטים מועשרים בחלבון, עוף ובשרים לא מעובדים.
סיבים תזונתיים- בגלל העיכול האיטי של הסיבים, הם שומרים עלינו שבעים, לא משמינים, מאזנים את רמות הסוכר וגם תורמים רבות לבריאותנו!
ארוחות קטנות ותכופות: אכילה של ארוחות קטנות ותכופות במהלך היום יכולה לעזור לשמור על רמת סוכר יציבה בדם ולמנוע רעב פתאומי.
נשנושים בריאים: הכינו נשנושים בריאים כמו גרנולה ביתית, יוגורט עם פירות וגרגרי יער, כדורי תמרים, פנקייקים משיבולת שועל או חטיפי אנרגיה בריאים ולא מעובדים. כך יהיה לכם תמיד משהו בריא לאכול כשתרגישו צורך לנשנש.
שתייה מרובה: לעיתים אנחנו מתבלבלים בין רעב לצמא. שתייה מספקת של מים במהלך היום יכולה לעזור להימנע מאכילה רגשית מיותרת.

מה יוצא לכם מזה?

תזונה בריאה יכולה לעזור לנו להתמודד עם סטרס בצורה טובה יותר. מחקרים מראים שמזונות מסוימים יכולים להשפיע לטובה על המצב הנפשי שלנו.

5 מאכלים שיעזרו לכם להתמודד עם סטרס וחרדה:
פחמימות מורכבות: כמו שיבולת שועל, כוסמת וקינואה, הן משחררות סרוטונין במוח, חומר שמשפר את מצב הרוח.
אומגה-3 שנמצא בדגים כמו סלמון, אגוזי מלך וזרעי צ'יה מפחית דלקות ומשפר את מצב הרוח.
מזונות עשירים במגנזיום כמו תרד, אגוזים וקטניות. מגנזיום עוזר להרגעת מערכת העצבים.
פרוביוטיקה כמו יוגורט וקפיר, תורמים לבריאות מערכת העיכול ומשפיעים על המצב הנפשי.
מזונות עשירים בנוגדי חמצון כמו ברוקולי, תרד וגרגרי יער מסייעים בהפחתת דלקות ושומרים על בריאות מערכת העצבים.

מה אומרים המחקרים?

מחקרים רבים מצביעים על כך שתזונה בריאה יכולה לשפר את התפקוד המנטלי ולהפחית סימפטומים של חרדה ודיכאון. לדוגמה, מחקר שפורסם ב-Journal of Psychopharmacology מצא שחומצות שומן אומגה-3 יכולות להפחית את רמות החרדה בכ-20%. מחקר נוסף מצא שתזונה עשירה בפחמימות מורכבות יכולה לשפר את איכות השינה, מה שתורם להרגשת רוגע ושקט נפשי.

3 טיפים נוספים להורדת רמות הסטרס והגברת האושר הפנימי:
צמצמו צפייה בחדשות בערב והחליפו את הטלוויזיה בשיחה טובה עם אדם קרוב.
שתו כוס תה עם קמומיל הידוע בתרומתו להרגעת המערכות.
תתחבקו יותר. מחקרים מראים כי חיבוק שעולה על 30 שניות מפריש הורמוני אושר ומסייע לתחושת הביטחון והשלווה הפנימית.

אז שמרו על הבריאות שלכם. זה הנכס הכי יקר שלכם!
לעוד טיפים בנושא תזונה בריאה ואורח חיים בריא- מזומנים לעקוב אחריי באינסטגרם.