״העמק״: שישה מגנטים נשלפו מילד בן 9

הילד הגיע עם הוריו למיון במרכז הרפואי העמק, לאחר שסיפר כי בלע מגנטים. לא היו לו תסמינים נוספים והוא לא סבל מכאבים. בזכות פעולת קולונוסקופיה מוצלחת, נשלפו כל המגנטים ללא נזק למעיים
תמונת דימות של המגנטים במעי. צילום: העמק

במרכז הרפואי העמק בעפולה טיפלו בילד בן 9, תושב הצפון, שבלע 6 מגנטים.
"המטופל הגיע אלינו במצב טוב וסיפר שבלע מגנטים קטנים שהיו חלק ממשחק", מתאר ד"ר סאמח טאטור, רופא בכיר ביחידה לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים ונוער. "במיון בוצע צילום שבו נצפו כל המגנטים באזור המעי הדק מעבר לקיבה, לכן לא בוצעה גסטרוסקופיה לשליפת הגופים הזרים. בשלב הראשון החלטנו לאשפז אותו להשגחה במחלקה כירורגית ילדים במטרה לאפשר למגנטים לצאת לבד ממערכת העיכול. המגנטים אכן התקדמו במערכת העיכול, אבל נתקעו בחיבור שבין המעי הדק למעי הגס. בתיאום עם הרופאים מכירורגית ילדים ובנוכחותם, הוחלט לבצע פעולת קולונוסקופיה תחת הרדמה מלאה במכון הגסטרו. בפעולה זו מוחדר צינור דק וגמיש שבקצהו יש מצלמה דרך פי הטבעת למעיים. הצלחתי לאתר את המגנטים ולשלוף אותם החוצה. ביצעתי את הפעולה יחד עם אילנית לזימי, אחות אחראית יחידת גסטרו ילדים. המטופל התאושש במהירות ושוחרר כשהוא מרגיש טוב, ללא הקאות או כאבי בטן".
"מגנטים הם לא משחק", מדגיש ד"ר סאמח. "אנו עדים להרבה בליעות של גופים זרים בקרב ילדים. בליעת מגנטים היא מסוכנת מאוד בשל הנזק שהם עלולים לעשות. למגנטים (שנקראים גם "מגנטי אדמה") יש כח משיכה עצום ונטייה להיצמד אחד לשני וכך נוצרים חורים ונמקים במעיים. החורים עלולים לגרום לזיהום בבטן, חסימת מעיים, נזק לרקמות, פגיעה באיברים פנימיים ועוד. הרבה פעמים ילדים מגיעים כשהם צריכים ניתוח דחוף ואפילו כריתת חלקים מהמעיים. לשמחתי, במקרה הזה הצלחנו להציל את המעי ולא נגרם נזק. אני מבקש מכל ההורים לא להכניס משחקים שיש בהם חלקי מגנט קטנים לבית, ולמי שיש משחק כזה לזרוק אותו באופן מיידי".