נעים לסביבה: בעקבות מסורת משפחתית שוקם המקטע בעין מודע

לינה באוהלים, חיבור למורשת המשפחתית ותרומה לסביבה: בני משפחת נעים התכנסו לפני מספר ימים ביישוב חבר ל"מחנעים", מפגש חוצה דורות שנערך בפעם ה-13 והפך למסורת מרגשת – בו לוקחים חלק ילדים ומבוגרים כאחד. השנה הם גם בחרו לשקם תעלת מים בעין מודע- בשיתוף עם קק"ל ומנהלת פארק המעיינות.

משפחת נעים מונה עשרה אחים ואחיות שחלקם מתגוררים בין היתר ביישובי העמק. ב-13 השנים האחרונות מתכנסות המשפחות באופן מסורתי למפגש חוצה גילאים שמטרתו גיבוש וחיבור בין בני המשפחה, שימור מורשת הסבים וההורים ותרומה לסביבה ולקהילה הסובבת אותם.
אחרי שנקבע מועד ולו"ז מסודר למפגש בקיץ 2022 התרכזו בני המשפחה ביישוב חבר שבגלבוע וזאת לטובת ה"מחנעים", שם הכינוי למחנה השנתי- המחנה של משפחת נעים, שכולל פעילות ייחודית חברתית וערכית.
רחל שחף, אחת האחיות במשפחה סיפרה שהרעיון הכללי הוא להקפיד ולהיפגש מדי שנה באחד הבתים של בני המשפחה, בדרום או בצפון, ולקיים פעילויות מחברות ומשותפות בין האחים, האחיות, הדודים, הנכדים, הנינים ויתר דור ההמשך של המשפחה והרוב על טהרת כוחות בני המשפחה.

• ה"כוכב הבא" של המשפחה

בטרם ההתכנסות המרכזית נערכה פעילות מקדימה לצעירים במשפחה אצל משפ' קהת בקיבוץ ניר דוד. במהלך היום הצעירים למדו על יישובי חומה ומגדל, השתכשכו במיימי האסי הנעימים, ולמדו על המאבק 'הלוהט' של הקיץ שעבר. במקביל הם עמלו על הפקת פעילות לילדים הצעירים יותר במשפחה, שבעתיד ימלאו את מקומם.
הפעילות במחנה כללה, טיול לרמות מנשה והכרמל, בילוי בבריכה, שעת משפחה וערב בנוסח – "הכוכב הבא" בניצוחה של בת המשפחה והמארחת רונה קהת. לצד ההתכנסות המשפחתית המגבשת, בחרו בשנתיים האחרונות במשפחה להוסיף מימד ערכי בדמות התנדבות – במטרה לייצר השראה עבור בני הנוער והילדים במשפחה הרחבה לתרומה ונתינה לסביבה.
במסגרת זו נוצר קשר עם קק"ל ומנהל התפעול של פארק המעיינות – אשחר בצר, שהוביל לפעילות גילוי, חשיפה וניקוי תעלת מים באזור עין מודע שבעמק המעיינות. מדובר ככל הנראה בתעלת מים חקלאית , תעלה מנדטורית בת עשרות שנים ויותר, שאורכה 150 מטרים לערך.
רחל סיפרה, "נסענו כולנו לאזור המעיין היפהפה. התעלה הייתה חבויה בתוך סבך נוראי וצפוף, ואף אחד למעשה לא ידע על קיומה. אחרי עבודה מאומצת וממוקדת מטרה של בני המשפחה, וניקיון של לכלוך טבעי וכזה שלו אחראים מטיילים, התעלה נחשפה וחשנו סיפוק רב. לפעילות הזו יש מבחינתנו ערכים נוספים רבים, שבאו לידי ביטוי הלכה למעשה בכל רגע ששהינו שם".

משפחת נעים בהכנות לפעילות בתעלה. צילום: אלבום משפחתי
משפחת נעים בהכנות לפעילות בתעלה. צילום: אלבום משפחתי

בני משפחת ה-"מחנעים" התכנסו גם למפגש סיום בו הוצג סרטון שתיעד את האירועים המשמעותיים במחנה וכן נערכה הופעה של ילדים המשתייכים למשפחה. המשתתפים גם קיבלו תעודות ותיקים ייחודים, עבודת יד של בת המשפחה, מבדים אותנטיים שהיו שייכים לאם המשפחה.
"המטרות המרכזיות של ה"מחנעים" הן כמובן בראש ובראשונה לחזק את הקשר בין כל המשפחות שלא מתגוררות בסמיכות אחת לשנייה", סיכמה רחל, "המטרה השנייה היא ללמוד על המקורות של המשפחה והרוח המשפחתית שאפיינה אותה לאורך כל השנים ועד לעת הנוכחית. היה חשוב לנו לקיים שעת משפחה, לחשוף את הצעירים לעץ משפחתי, לאוכל, למנהגים, לסיפורי ילדות מרגשים ונוסטלגיים ומפגש משחרר ופורה שכזה מאפשר זאת. מעבר לכל אלה מצאנו חשיבות רבה גם בפעילות למען הסביבה וההגנה על הטבע, ברוח הציונות שהייתה ועודנה מוטמעת בדי.אן.איי המשפחתי, זה שהורינו הורישו לנו. אנו שמחים שאנו יכולים לשמור על הרוח הזו מדי שנה בשנה".
אחרי שנפרדו בשמחה בני המשפחה כבר מתכננים את המפגש הבא.

 

הלגיון הרומי חוזר לחיים במגידו

|

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|