כללית בבית שאן: חייו של מרדכי ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

ממשיכים להציל חיים במכון הרנטגן במרפאה היועצת בבית שאן. בדיקה שביצע הדימותן נסיב פארס הובילה להצלת חייו של מרדכי מלול בן ה-69. צילום: כללית

מרדכי מלול, בן 69, מבית שאן, זומן לבדיקת אולטרסאונד, במרפאה יועצת של כללית בבית שאן, בעקבות הפנייה של רופא המשפחה שלו, ד"ר זוהיר בשארה, ממרפאת בית שאן ג', בניהולה של ד"ר אלה קרלינסקי.
במהלך הבדיקה, נסיב פארס, דימותן (רנטגנאי) בכיר, הבחין בממצא חריג, התרחבות של האאורטה הביטנית (העורק הראשי הביטני) ומיד דאג לפענוח מיידי על ידי הרדיולוג, שפענח במהירות את הממצאים. בתום הפענוח, התגלתה הרחבה משמעותית באאורטה האמצעית הביטנית בקוטר של כ – 9.2 ס"מ, כאשר קוטר נורמלי של האאורטה הביטנית 2.5 ס"מ בגובה הזה.
לאור ההבחנה, נתן הופנה במיידי לחדר המיון במרכז רפואי העמק. הזיהוי, התגובה המיידית ועבודת הצוות הצילו את חייו.
"התלבטתי אם לבצע את הבדיקה ואני שמח שהגעתי. חיי ניתנו לי במתנה על ידי נסיב ואני מודה לו על כך מכל הלב" סיפר בהתרגשות מרדכי.
בדיקת סקר לגילוי מפרצת האאורטה הביטנית, היא בדיקה חשובה ומצילת חיים שמומלצת לגברים מגיל 65-75 מעשנים בהווה או בעבר, קרובי משפחה של אנשים עם מפרצת אאורטה, חולי לב וחולי טרשת העורקים.
לדברי אירית בחבוט, מנהלת שירות הרנטגן בכללית מחוז צפון "עשרות אלפי אנשים נמצאים בסיכון לפתח מפרצת ביטנית. ברוב המקרים מדובר במפרצת שממדיה קטנים ולא מדאיגים שאינה דורשת טיפול אלא בדיקות מעקב בלבד. הצורך בזיהוי מוקדם וטיפול הינו צורך חיוני המציל חיים. מעל 90% הצלחה, לעומת תמותה של מעל 90% אם יש קרע במפרצת שלא הייתה מוכרת. אנחנו קוראים לציבור לבוא ולהיבדק. זאת בדיקה יעילה, פשוטה ולא ארוכה, שעשויה לעזור לחיים בריאים. לאחרונה, נתקלנו בהרבה מקרים ובזכות היערנות של נסיב, חיים רבים נצלו".
"אבי העורקים הוא העורק הגדול ביותר בגוף האדם, ותפקידו להוביל דם מהלב אל שאר חלקי הגוף. מפרצת של אבי העורקים הביטני נוצרת כאשר דופן אבי העורקים נחלש כתוצאה מאחד או יותר מהמצבים הבאים: טרשת עורקים, לחץ דם גבוה, טראומה, זיהומים, דלקות, עישון הוא גורם סיכון מובהק להתפתחות המחלה. מפרצת קטנה עשויה לדרוש מעקב תקופתי בלבד אולם כאשר היא עוברת קוטר של 5 ס"מ יש צורך לטפל ולעיתים לשקול ניתוח. ככל שהמפרצת גדולה יותר, גוברת הסכנה של פריצה או קרע כפי שקורה כאשר בלון מנופח יתר על המידה" מסביר ד"ר טנוס כורזום, המנהל הרפואי של כללית מחוז צפון.
לקביעת תור לאולטרסאונד לסקירת אאורטה הביטנית, ללא הפניה מרופא, ניתן להתקשר למוקד 2700*

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|