אנדומטריוזיס: לכאב שלכן יש שם

היא אחת ממחלות הנשים השכיחות, הכאובות והקשות ביותר לאבחון, עם קשת סימפטומים רחבה – וקשורה ללקויות פריון ואיכות חיים ירודה. במרכז הרפואי העמק בשיתוף כללית במחוז הצפון פתחו מרכז לטיפול במחלת האנדומטריוזיס – שאחת מכל 10 נשים סובלת ממנה. ד״ר סוזאן עבד אל גני, מנהלת המרכז מסבירה על דרכי הטיפול, המענים הרחבים והמקיפים, המקום של הכלה וחמלה ומחדדת מדוע המחלה נחשבת אניגמטית

מחויבים לנשים: צוות המרכז לטיפול באנדומטריוזיס

תמונה: חשוב לי ולכל הצוות הרפואי הנשי להיות קשובים, מכילים ועם חמלה"," ד"ר סוזן עבד אל גני

אנדומטריוזיס היא מחלה נפוצה עמה מתמודדת אחת מכל עשר נשים, מחלה הכרוכה בכאבים עזים, יש כאלה שאף יגידו מייסרים. לתסמינים אפקט משמעותי בכל אספקט בחיי אותן נשים שסובלות מהמחלה, החל מהבריאות הפיזית והנפשית וכלה בזוגיות, במקור הפרנסה ועוד.

• מעבר לכך אנדומטריוזיס קשורה ללקויות פריון ואיכות חיים ירודה

בימים אלו נפתח במרכז הרפואי העמק מרכז לטיפול באנדומטריוזיס בשיתוף מחוז צפון בכללית. המרכז הוא בניהולה של ד״ר סוזאן עבד אל גני והוא מציע לצד טיפול רב תחומי ומקיף לנשים הסובלות מהמחלה, מענה של צוות רב מקצועי של רופאים, אחיות, תזונאיות, עובדות סוציאליות ותמיכה פסיכולוגית, מומחי פוריות, פיזיותרפיה, שירות כאב ועוד. ד"ר עבד אל גני מציינת כי מתקיים שיתוף פעולה הדוק עם מחלקות נוספות במרכז כמו יחידת כאב ופוריות, גסטרו, ילדים, ומרפאת חיילות, "אנחנו תופרים טיפול מותאם לכל מטופלת בהתאם לצרכים שלה ולמאפיינים היחודיים של המחלה אצלה", מסבירה ד"ר סוזאן.

• כאבים ובעיות פוריות

האנדומטריוזיס (אנדו – פנים, מטריום – רחם) הינה מחלה כרונית ממושכת הנגרמת על ידי הימצאות תאים מחוץ לרחם (אנדומטריום) בתוך חלל הבטן, סביב ובתוך השחלות, על הרצועות שתומכות ברחם ולעתים אף חודרות לשלפוחית השתן ולדרכי השתן, לדופן המעיים ולצלקות שלאחר ניתוחים קיסריים קודמים.

חשוב לי ולכל הצוות הרפואי הנשי להיות קשובים, מכילים ועם חמלה"," ד"ר סוזן עבד אל גני
"חשוב לי ולכל הצוות הרפואי הנשי להיות קשובים, מכילים ועם חמלה", ד"ר סוזן עבד אל גני

"אנדומטריוזיס מופיעה בצורות שונות אצל נשים", מסבירה ד"ר סוזאן. "חלקן סובלות מכאבים בזמן קיום יחסים, וכאבי וסת עזים. אחרות יסבלו מכאבי בטן תחתונה ואגן, מכאבי גב קשים, ולעיתים אף יתלוו לכך הפרעות במערכת העיכול והשתן, העלולות להתבטא בדימומים ממערכת העיכול או השתן בזמן הוסת".
בעיה נוספת וחשובה הנגרמת על ידי המחלה הינה בעיית פוריות או קושי בכניסה להריון, ובאחוזים ניכרים יש צורך בטיפולי פוריות מתקדמים יותר. ד"ר עבד אל גני מוסיפה כי מעבר לאלה יש גם תופעות נלוות כמו עייפות כרונית, קושי רב בתפקוד, ולעיתים דכאון שדורש טיפול פסיכיאטרי.

• "עבור נשים מכל האזור, זו בשורה של ממש"

"המרכז הרב-תחומי שפתחנו ב"העמק" לטיפול באנדומטריוזיס הוא אחד מבין 4 מרכזים כאלה בכל ישראל. עבור נשים מכל האזור, זו בשורה של ממש", אומרת ד"ר עבד אל גני, "טרם פתיחת המרכז המטופלות היו רואות מומחה אנדומטריוזיס במרפאה ואת כל ההמלצות והטיפולים הן היו צריכות לקבל במקומות שונים, אם זה פיזיותרפיה, אם זה דיאטנית וכו'. היום, עם פתיחת המרכז, אפשר לדמות את זה שהאישה מגיעה לבית אחד שנותן את המענה המלא והכולל לכל אישה. יש לה במרכז כתובת ומענה לכל צורך מול המזכירה הרפואית, מול האחות או מול הגורם הרפואי הרלוונטי. היום היא כבר יכולה לקבל את כל השירות והטיפול ביום אחד, או בסמיכות. אנחנו מקבלים תגובות מנשים רבות שסובלות מהמחלה ומברכות על פתיחת המרכז ב"העמק". יש לנו המון פניות ולכן הרחבנו את התורים והמענים. את הצורך להקמת המרכז כבר זיהיתי בעת פעילות המרפאה בעבר, והיה סוג של תסכול שאני מפנה את המטופלות לקבל מענה במרכז רפואי אחר. אבל עם פתיחת המרכז התמונה השתנתה ואנחנו פה עבור הנשים".
במרכז מטופלות נערות החל מגיל 12 ועד נשים בגיל חמישים, למעשה כל טווח הנשים בקשת הפריון. "בעבר חשבו שנערות לא סובלות מהמחלה", אומרת ד"ר עבד אל גני, "היום מבינים שהתמונה היא שונה ומקשיבים לכל צעירה ואישה שמתלוננת על כאב. אנחנו רואים בהתאם את הממצאים התומכים באבחנות שלנו".


"אחרי שהמטופלת רואה אחות ורופא בהערכה הראשונית – היא יכולה לקבל את כל מעטפת הטיפולים הנדרשת שהיא צריכה. יש לה במרכז למעשה כתובת ומענה לכל צורך..בשלב ראשון אנחנו צריכים לדעת ולזהות מהו הצורך הכי חשוב לאישה המטופלת. אני תמיד משתפת את הנשים בתהליך ומסבירה להן שהן בסוג של צומת ושלצד ההמלצה שלי חשוב מאוד מה הן רוצות"


איך מאבחנים את המחלה?
"בעבר האבחון היה ניתוחי, אבל כיום יש בדיקות הדמיה טובות בנוסף לתלונות של האישה ולתסמינים שהיא מתארת. יש גם בדיקת רוק חדשנית שעדיין לא נכנסה לסל – וניתן לעשות אותה עם החזר מהקופה.

האם עדין מתבצע מחקר בנושא אנדומטריוזיס ?
"כמובן, בדיוק בעת הנוכחית, אנו בוחנים שיטת טיפול חדשה שאותה אנו מעוניינים לחקור – ולבדוק את מידת הצלחתה. חקר המחלה תופס בשנים האחרונות מקום מרכזי בכנסים הרפואיים ובמחקרים, בעיקר נוכח העובדה שבמשך תקופה ארוכה לא הכירו במחלה וחלק אף טענו שזו המצאה. היום המחלה כבר לא ניתנת להכחשה".

• "הסביבה מאוד חשובה כעוגן תמיכה"

מעבר לטיפול המקובל באנדומטריוזיס, כיום משולבות בתהליך גישות נוספות שנותנות מקום לטיפולים משלימים, טיפול רגשי ודגשים על תזונה מתאימה. ד"ר עבד אל גני מתחברת לשילוב בין הטיפולים ואומרת בהקשר זה: "בשלב ראשון אנחנו צריכים לדעת ולזהות מהו הצורך הכי חשוב לאישה המטופלת. אני תמיד משתפת את הנשים בתהליך ומסבירה להן שהן בסוג של צומת ושלצד ההמלצה שלי חשוב מאוד מה הן רוצות. האם זה הפוריות? האם זה הטיפול בכאב? אם זה כאב, הטיפול הוא תרופתי והורמונלי – אבל לצד אלו הוכח שיש טיפולים משלימים ששיפרו פלאים את ההתמודדות עם הכאב, לדוגמא פיזיותרפיה, ייעוץ דיאטני, צמצום בצריכת גלוטן, הפחתה במזונות כאלה ואחרים, יוגה, דיקור סיני, פעילות גופנית, וטיפול רגשי. מבחינתי הוא בגדר חובה, בעיקר לחולות הכרוניות והחולות המתוסכלות שלא פעם לא מאמינים להן בתוך הבית, בזוגיות, בקיום יחסי מין ועוד. ברור לכל שהסביבה מאוד חשובה כעוגן תמיכה".|
כחלק מתוכנית העבודה, ד"ר עבד אל גני מתכוונת להרחיב את המודעות למחלה שתוקפת 10% מהנשים בגיל הפוריות, וכ- 40% מהנשים הסובלות מליקויי פוריות. "התחלתי בהרצאות לרופאים בקהילה ורופאים בחדר המיון ב"העמק", ובמקביל אני עובדת בשיתוף פעולה עם עמותת 'אנדומטריוזיס ישראל'. התוכנית היא גם לצאת בקמפיין מודעות לכל המגזרים, כולל למגזר הערבי שהנשים והאנשים בו פחות מודעים למחלה, והתפיסה של מגזר זה שונה, כולל אלמנטים של בושה והכחשה שאותם אנו רוצים נטרל".

מרכז רפואי העמק
מרכז רפואי העמק

יש קשר גנטי לסובלות מהמחלה?
"אכן יש קשר גנטי ואחת מתוך 3 נשים תספר שאמה, אחותה או בת משפחתה סבלה מהמחלה, אבל לא הייתה מאובחנת. הקשר הגנטי נחקר לעומק".

• הקו המקשר לאנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס, היא אחת המחלות החידתיות ביותר ברפואה, אחת החידות המתמשכות בתחום רפואת הנשים. לדברי ד"ר עבד אל גני המחלה נחשבת לחידתית מכיוון שהסימפטום לא ספציפי, "חלק ניכר מהסימפטומים של המחלה מתקשרים להתמודדויות רפואיות אחרות. לדוגמא נפיחות בבטן והקאות יכולות לנבוע ממחלת מעי דלקתית, או מעי רגיז. תלונות בשתן מובילות לטיפול אנטיביוטי מתוך טיפול לדלקת בשתן וכד'. כל אלה מקשים על הטיפול והאבחון, אבל בשיחה עם האישה בנוגע לעברה הרפואי, ניתן לזהות את הקו המקשר לאנדומטריוזיס. לכן גם חשוב לי ולכל הצוות הרפואי הנשי להיות קשובים, מכילים ועם חמלה. בהתאם לכך בחרנו את הצוות במרכז. מי שמטפל או מטפלת באותן נשים חייבים לגלות אמפתיה ולהאמין שהן מתמודדות עם כאב".
ומה לגבי העתיד? ד"ר עבד אל גני אופטימית ולדבריה היא רואה את המרכז בעוד חמש שנים מתרחב וכן שהמודעות למחלה תהיה גדולה משמעותית.

• תסמינים שמצביעים על אנדומטריוזיס

כאב מחזור שמחמיר משנה לשנה, כאב בזמן או אחרי מגע מיני, כאב כרוני בבטן התחתונה, באגן ולעתים בגב התחתון, כאב בזמן הטלת שתן, אי פוריות (אחרי ניסיון של שנה להרות)

 

 

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|