"צעקתי, מחבל מחבל"

גל הטרור לא פסח על עפולה: טארק עבד אל-פתאח יחיא, פלסטיני בן 20 המתגורר בכפר ערקה ליד ג'נין, דקר חייל כבן 21, תושב העיר, עד שאזרחים עברו במקום וניטרלו אותו. מיד לאחר האירוע סערו הרוחות בעיר ותושבי העיר כילו את זעמם על אזרחים ערבים שחלפו במרכז העיר וכן על צוותי תקשורת. במהלך האירועים נפצעו שלושה שוטרים ונעשה שימוש בגז פלפל

הכתובת הייתה על הקיר? בימים האחרונים תושבי עפולה חשו מתיחות רבה בשגרת היום יום נוכח אירועי הטרור בכל רחבי הארץ. כעיר שחוותה בעבר פיגועים רבים, תושבים רבים חשו כי זה רק עניין של זמן עד שגל הטרור הנוכחי יגיע גם לעיר. אמרו וצדקו.

אתמול, קצת אחרי השעה שבע בערב, חייל צעיר בן 21, תושב העיר נפצע באורח בינוני-קשה מדקירה בחזה בשדרות ארלוזורוב במרכז העיר עפולה, בסמוך לחנות המתנות "מקס סטוק".

בשעה 19:06 נמסר למד"א מרחב גלבוע על פיגוע הדקירה. חובשים ופאראמדיקים העניקו לחייל טיפול רפואי בזירה ובהמשך פינו אותו לביה"ח העמק.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

המחבל הוא טארק עבד אל-פתאח יחיא, פלסטיני בן 20 המתגורר בכפר ערקה ליד ג'נין. למחבל לא היה עבר ביטחוני.
עבד אל-פתאח יחיא נוטרל על ידי עוברי אורח ונעצר. מבית החולים "העמק" נמסר כי החייל טופל תחילה בחדר הלם ובהמשך נכנס לניתוח.

• פרופ' קופלמן: "כשרואים את מסלול הסכין – מבינים שאין ספק שלחייל היה מזל גדול"

לאחר הניתוח שעבר החייל אמר פרופ' דורון קופלמן, מנהל מחלקת כירורגית ב' במרכז הרפאי העמק כי הוא הגיע לבית החולים עם שלוש דקירות, שתיים בחזה, ואחת בבטן, "שתי דקירות חדרו לחלל הבטן ובגופו נפגעו איברים חיוניים.
החייל הגיע לחדר ניתוח במצב טוב יחסית ובסך הכול מצבו כרגע יציב. כשרואים את מסלול הסכין – מבינים שאין ספק שלחייל היה מזל גדול. המסלול עבר בסמוך לאיברים חיוניים כמו הלב. אנחנו מקווים שהכול יהיה בסדר", סיכם ד"ר קופלמן.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי המחבל הצעיר תקף בסכין את החייל ובהמשך כאמור אזרחים לכדו אותו. שוטרים שהגיע למקום הותקפו ונאלצו להשתמש בתרסיס פלפל לשם פיזור ההמון. שוטר אחד פונה לטיפול רפואי מהזירה לאחר שנחבל מאבן. החשוד בדקירת החייל פונה אף הוא לטיפול רפואי במרכז הרפואי העמק בעפולה.

במד"א גלבוע הוסיפו כי הצעיר נדקר פעמיים בחזה ומצבו בינוני וכן שהוא פונה בהכרה. המחבל לא נפגע למעט פגיעות שספג מאזרחים והוא חולץ מזירת האירוע כשהמון רצה לעשות בו שפטים.

 

• חקירת הפיגוע הוטלה על חוקרי היחידה המרכזית של מחוז צפון

בהודעה של דוברות המשטרה במחוז צפון נכתב: "בתום הערכת מצב שהסתיימה כעת, הנחה מפקד מחוז צפון ניצב זהר דביר להיערך לעיבוי כוחות משטרה לפעילות בטחון שוטף בכלל המחוז בדגש לעיר עפולה.
חקירת הפיגוע הוטלה על חוקרי היחידה המרכזית של מחוז צפון. מחקירה ראשונית עולה כי המחבל, (20), תושב השטחים, תקף בדקירות סכין חייל לבוש מדים (21) תושב העיר ופצע אותו.
בעקבות הדקירה החייל נפצע באורח בינוני. לאחר פיגוע הדקירה מספר אזרחים שנכחו בזירת האירוע נהגו באומץ לב ובנחישות והשתלטו על המחבל תוך שהם מצמידים אותו לקרקע עד להגעת כוחות המשטרה.


שוטרי תחנת העמק שהוזעקו לזירה בעקבות דיווח למוקד 100, כבלו את החשוד. במקביל המון זועם החל תוקף את המחבל החשוד תוך כדי שהם פוגעים גם בשוטרים באלימות קשה ובאמצעות אבנים. השוטרים נאלצו להשתמש בתרסיס פלפל ובכח הרחיקו את ההמון תוך שהשוטרים נאלצים לפנות את המחבל ברכב פרטי של אזרח שסייע במטרה למלטו מהזירה.


כתוצאה מכך נפצעו שלושה שוטרים באורח קל. במהלך הטיפול בזירה הבחינו השוטרים ב- 2 חשודים (21,30) מיידים אבנים לעבר רכב שחלף בסמוך. החשודים נעצרו ונמצאים כעת בחקירה. עם הגעת צוותי טלוויזיה לסיקור בזירה, הותקף צוות ערוץ 2 ע״י חשוד. הצוות נזקק לטיפול רפואי. זהות החשוד ידועה, ונפתחה חקירה.
מחוז צפון מגביר את הפעילות ואת הנוכחות בישובים ובצירים כדי לסכל אירועי פשיעה לאומנית וכדי לחזק את תחושת הביטחון של הציבור. המשטרה פועלת כדי להגן על שלום הציבור, חיי אדם ורכוש ולפיכך, תגלה אפס סובלנות להפרות סדר ואירועי אלימות", לשון התגובה.

• "אי אפשר עוד לספוג כל כך הרבה מכות ולא להגיב ביד קשה"

מיד לאחר האירוע סערו הרוחות בעיר והתושבים כילו את זעמם על אזרחים ערבים שחלפו במרכז העיר וכן על בעלי עסקים, מסעדות של ערבים וכן צוותי תקשורת. באחת התקיפות נפצע כתב ערוץ 2 פוראת' נאסר. ברקע של כל האירועים נשמעו קריאות רבות של "מוות לערבים", וכן ביקורת על הרפיסות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקבלי החלטות בישראל.

במהלך ההפגנות והמחאות נפצעו שלושה שוטרים ונעשה כאמור שימוש בגז פלפל. בסמוך לתחנת המשטרה בעיר מספר תושבים ניסו לתקוף באבנים כלי רכב של ערבים שעברו ליד התחנה, וכן כאלה שעובדים בעיר. המשטרה בתגובה, פעלה למנוע אירועים חריגים נוספים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

לצד תושבים שהגנו בגופם על המחבל עד לבוא המשטרה, היו אחרים שזעמו וכעסו על כך שהוא נותר בחיים. חיים, תושב עפולה שהיה עד לאירוע סיפר ל"עמק ניוז": היו צריכים לחסל את המחבל הזה, שבא במטרה מוצהרת לחסל יהודי ויהי מה, רק בגלל שאנחנו יהודים.
המחבל הזה היה נתון לחסדי אנשים שריחמו עליו. בקלות היה אפשר לחסל אותו ולגרום למותו".


א', תושבת עפולה שנכחה בזירת אירוע הדקירה סיפרה: "הייתי עם הבת שלי ליד "מקס סטוק" ופתאום ראיתי את המחבל דוקר את החייל. זה מראה כל כך קשה. תמיד שומעים על אירועים כאלה בחדשות ופתאום אתה רואה את זה מול העיניים.


מיד רצתי בזעקות שבר לעבר התקהלות סמוכה של אנשים וצעקתי להם "מחבל מחבל" ומיד הגיעו אנשים שנטרלו את המחבל השפל הזה.
לצערי הוא נותר בחיים. הגיע הזמן שביבי נתניהו יעשה מעשה ויפה שעה אחת קודם. אי אפשר עוד לספוג כל כך הרבה מכות ולא להגיב ביד קשה באמת. איפה זה ייעצר אני שואלת. אני מפחדת שהבת שלי תצא מסף הדלת. ", סיכמה א'.

 

יצוין כי בזירת האירוע נכחו גם בכירי עיריית עפולה, כולל ראש העיר יצחק מירון ורפי כהן. מירון אף שוחח עם ניצב זוהר דביר, מפקד מחוז הצפון במשטרה על האירוע הקשה ועל המצב הביטחוני הרגיש בעיר.