לו"ז לחופש הגדול: חופשה בריאה ואפקטיבית לילדים

עם סיום הלימודים והיציאה לחופש הגדול, הורים רבים עסוקים ברישום הילדים לקייטנות וארגון טיולים. להספיק כמה שיותר ולצבור חוויות לבתי נשכחות, ואי שם בסוף אוגוסט גם לרכוש את כל הציוד הנדרש. אבל קיים דבר אחד חשוב והכרחי שרבים מתעלמים ממנו בשגרה, וכדאי לנצל את חופשת הקיץ למקצה שיפורים: בריאות הילדים

במהלך השנה אנחנו עסוקים בין ריצה לישיבת הורים לאיסוף מהחוג, תוך שילוב קריירה והשתלטות על הנעשה בבית. נהוג לחשוב שלרופא הולכים רק כשחולים, אך ישנה חשיבות עליונה בביצוע מעקב ובדיקות שגרתיות, שמוטב לעשות כדי לוודא שהכל בסדר או אפילו לעלות בזמן על דברים הדורשים טיפול. אז מהן הבדיקות שמומלץ לעשות? ראשית בקשו מרופא הילדים לבצע בדיקה שגרתית, ובמקרים מסוימים לבקש גם בדיקת דם ושתן, כדי לבדוק את תקינות המדדים. אם בחודשים האחרונים זיהיתם נקודת חן חשודה, זה בהחלט הזמן לרוץ לבדוק אותה, ולטפל בכל מה ששמתם בצד ולא טופל.|
ומה עוד כדאי לעשות?

• מעקב התפתחותי- קריטי בכל גיל

על פי נתוני משרד הבריאות ל-10% מכלל הילדים בישראל יש עיכוב משמעותי בתהליכי ההתפתחות השונים. מצב זה יכול להשפיע באופן חסר תקדים על הגוף, ולגרום לבעיות רפואיות בעתיד. הפרעות התפתחות מתחלקות לסומטיות, שהן על רקע פגיעה במערכת העצבים או השרירים, וכאלה שאינן סומטיות, כמו פגיעה בדיבור ובמוטוריקה עדינה. אם במהלך השנה שמתם לב לבעיות אצל ילדיכם, גם אם קלה יחסית, כדאי להקדיש כעת את הזמן ולבדוק זאת לעומק.


החופש הגדול עבור ילדים רבים הוא סממן לפריקת עול וגבולות. העדר מסגרת כמו גם שעות השינה הארוכות הם מתכון בטוח לשיבוש סדר יום, דבר שלרוב משפיע גם על המזון הנצרך. חשוב לבנות יחד עם הילדים תפריט שבועי עשיר בירקות, חלבונים ופחמימות טובות ולהימנע מאוכן מטוגן


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• שגרת חיסונים- דקירה קטנה ודי

בהתאם לתכנית החיסונים של משרד הבריאות, כל ילד צריך להיות מחוסן מפני מספר מחלות, יש להקפיד על יישום התכנית בהתאם לגיל. פעמים רבות קורה שהילד נעדר מבית הספר בדיוק ביום בו נערכו החיסונים, וכך נותר חשוף לנגיפים. זו ההזדמנות לגשת לקופת חולים ולסיים את כל החיסונים הנדרשים, זכרו להביא אתכם את הפנקס האישי ולוודא כי ילדיכם מוגן.

בריאות הפה והשיניים- מפסיקים להתעצל

כידוע צחצוח שיניים מתחיל עם בקיעת שיני חלב של הילד. חשוב מאוד לצחצח שיניים באופן שוטף ונכון, גם אם הילדים לא פעם מתעצלים לעשות זאת. חשוב להמשיך ולהקפיד ניקיון הפה גם בחופש הגדול, ואם נמנעתם מכך במהלך השנה, כדאי לבקר אצל רופא השיניים לבדיקה שגרתית ומעקב אחר סדר בקיעת השיניים, כמו גם לבדוק אם יש צורך בסתימת חורים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• תזונה נכונה גם בחופש

החופש הגדול עבור ילדים רבים הוא סממן לפריקת עול וגבולות. העדר מסגרת כמו גם שעות השינה הארוכות הם מתכון בטוח לשיבוש סדר יום, דבר שלרוב משפיע גם על המזון הנצרך. חשוב לבנות יחד עם הילדים תפריט שבועי עשיר בירקות, חלבונים ופחמימות טובות ולהימנע מאוכן מטוגן, או כזה העשיר במלח, סוכן ושומן. התזונה משפיעה באופן ישיר על ההתפתחות התקינה של הגוף ובמקרים מסוימים עוזרת להפחתת מחלות. כדאי לשלב זאת עם פעילות ספורטיבית בהתאם לגיל.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


חודשי הקיץ מאופיינים בשהייה ממושכת תחת השמש, וכן הימצאות בטמפרטורות גבוהות. הקפידו לדרוש מהילדים לחבוש כובע, למרוח מקדם הגנה  בכל יציאה ולהרבות בשתיית נוזלים לא ממותקים.
השגרה במהלך השנה יכולה להיות קשה ללא זמן פנוי ומיותר, אך  זכרו שזה לא רק אצלכם, אלא קורה במשפחות הכי טובות. בריאות תקינה לכולם וכמובן חופש שמח.

*ד"ר נועם דיין הוא מומחה ברפואת ילדים
*המידע שניתן בכתבה אינו תחליף לייעוץ של גורם מקצועי רלוונטי

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|