בחירות 2023: מחממים מנועים

אלקבץ ומירון, נור, עטר ופרידמן, לוי ובן שטרית, בצר, ברדה, פלוט והרשימה ארוכה ומתארכת. השמות מוכרים לכם? סביר מאוד להניח שאם אתם מתגוררים בעמק התשובה תהיה כן. ובכן, מעבר לפינה כבר מתקרב המועד הבא לביקור בקלפיות, בבחירות לרשויות המקומיות. אז מי מתמודד, מי מצטרף לקלחת הפוליטית המבעבעת, היכן הקמפיין כבר התחיל ועד כמה זה בכלל מעניין את התושבים. רגע לפני שנכנסים לישורת האחרונה "עמקניוז" משאיר אתכם מעודכנים

התגעגעתם לפוסטים פוליטיים? להאדרת והקטנת מועמדים? לאייטמים שנונים וחריפים ברשתות החברתיות? לסקרים? לספינים? לתחזיות ומחנות?
אנחנו יכולים לשער שאם אתם מגלים עניין בפוליטיקה המקומית של מקום מגוריכם, אתם כבר לא יכולים להתעלם מאווירת הבחירות הלוקאלית שנישאת באוויר.
אחרי שבנימין נתניהו סחף את גוש הימין לניצחון, הזירה הארצית מפנה את מקומה לזו המקומית וזו האחרונה צפויה להיות 'חמה' לא פחות, ובמקומות נוספים אפילו עם פוטנציאל דליק ונפיץ אף יותר.
אז המועמדים לכס הרשויות ברשויות ובמועצות כבר 'מצחצחים חרבות', מרעננים את הארסנל וכפי שכתוב בכותרת כבר מחממים מנועים.
בתי הקפה ברחבי העמק כבר מאכלסים יותר יותר פגישות עם מנהלי מטות אופציונאליים, יועצים אסטרטגיים שמחכים ומצפים ליום הבוחר בכיליון עיניים ומצביעים פוטנציאליים שינסו להבין מי נגד מי, מה באמת חשוב להם במצעים, מי מהמועמדים מציג אג'נדות חלולות וריקות מתוכן ואיך הם יכולים לנטרל פייק-ניוז והנדסת תודעה, מושג לו אנו נחשפים יותר ויותר בעידן של ריבוי מדיות תקשורתיות.

• החמישייה הפותחת

כמדי מערכת בחירות, הזירה הכי מרתקת, מתוקשרת, מדוברת, מדווחת ורוויה במחנאות והמון המון "דם רע" היא בעפולה. השנים האחרונות בפוליטיקה בבירת העמק התאפיינו במטוטלת בכס ראש העיר בין אבי אלקבץ, ראש העיר המכהן, ויצחק מירון. השניים הפכו ליריבים מושבעים, עם 'בייס' הדוק שהולך איתם לאורך שנים.
אלקבץ, עתיר הניסיון וצוותו כבר עמלים על הקמפיין הנוכחי בדרך כזו או אחרת, גם אם לא באופן פורמלי, אבל בשנת בחירות זה תהליך טבעי ובלתי נמנע. לזכותו תעמוד העובדה שהוא מגיע להתמודדות כראש עיר מכהן.

אבי אלקבץ
אבי אלקבץ

מן הסתם אלקבץ יציג בקמפיין את העשייה שלנו בכהונה האחרונה, את ההצלחות שהוא זוקף במערכת החינוך, התשתיות ובתרבות הפנאי בעיר – כשגולת הכותרת צפויה להיות חנוכת פארק המים. הקמפיין של מירון יציג תמונה אחרת אלפי מונים, עם ביקורת חריפה על כך שהעיר הולכת אחורה, בדיוק כמו בדף המסרים של תומכיו, שגם הם מפגינים נוכחות יותר ויותר ברשתות החבריות, ומנהלים קרבות וירטואליים מול הגולשים ממחנה אלקבץ.


"כמדי מערכת בחירות מקומית, הזירה הכי מרתקת, מתוקשרת, מדוברת, מדווחת ורוויה במחנאות ועם המון המון "דם רע" צפויה להתקיים בעפולה, המועמדים לכס הרשויות ברשויות ובמועצות כבר 'מצחצחים חרבות', מכינים חימוש ליום הדין ומרעננים את הארסנל. בתי הקפה ברחבי העמק כבר מאכלסים יותר יותר פגישות עם מנהלי מטות אופציונאליים, ויועצים אסטרטגיים שמחכים ומצפים ליום הבוחר בכיליון עיניים"


ההערכה הגורפת, שמסתמכת על הלך הרוח בקרב מחנה אלקבץ, שגם בקמפיין הנוכחי שלו יהיה מקום מרכזי לנושא הצביון בעיר, הסוגייה שהייתה מרכזית בקמפיין האחרון. הסנטימנט המגזרי נוגע בתושבים רבים, צעירים ובוגרים כאחד והתושבים צפויים להיחשף ללא מעט פוסטים והודעות בנושא הטעון והנפיץ.

יצחק מירון
יצחק מירון

סביר מאוד להניח שבמטה מירון יגיבו אחרת לקמפיין הציבון, ויהיו מוכנים למענה ממוקד יותר, כזה שינסה למנוע השפעה על בחירת התושבים.
עוד בהקשר של מירון: אף בר דעת בעפולה לא ממש הופתע שבמהלך חודש ספטמבר, הוא הודיע על כוונתו להתמודד על ראשות העיר. המשימה לשוב לכס ראש העיר לא תהיה פשוטה עבורו, בטח ובטח לאחר שנים שהיה מחוץ לציבוריות בעיר, אבל ניסיון העבר כבר הוכיח שגם מועמד שהנמיך פרופיל במשך שנים וחזר ב'פול פאואר' ל'מאני טיים', יכול לזכות באמון התושבים.
מערכת הבחירות המקומית בעפולה לא נעצרת ביריבות הנצחית בין אלקבץ למירון. בבחירות הנוכחיות הכריזו מלבד שניהם, עוד שלושה מועמדים (עו"ד דב הירש, שלמה מליחי ורמי יוסף) על כוונתם ללכת עד הסוף ולזכות בתפקיד המשמעותי ורב ההשפעה.
הראשון שהודיע על כוונתו להתמודד הוא עורך הדין דב הירש, שמפגין נוכחות רבה ברשתות החברתיות וגם ב'שטח', כולל מאבק מתוקשרים – ברוח שמירת הציביון בעיר. נראה שעו"ד הירש נכנס למערכה הזו בתשוקה רבה וברצון לסחוף תושבים לבחירה בו. המשימה הזו לא תהיה פשוטה בעבורו, אבל לעת עתה עושה רושם שהוא ממוקד מטרה ומאמין בכוחו ויכולתו לייצר שינוי.
המועמד הרביעי שהכריז על התמודדותו הוא סגן ראש העיר לשעבר וחבר המועצה שלמה מליחי, שהתחיל את הקדנציה בהרמוניה עם ראש העיר אבי אלקבץ, אבל אט אט נפערו סדקים בין השניים ובסוף שנת 2021 נרשם 'פיצוץ' בינהם, שהוביל לפיטוריו של מליחי והצטרפותו לספסלי האופוזיציה.
במהלך חג הסוכות האחרון הכריז מליחי באופן רשמי על התמודדותו. מליחי, שמאחוריו ניסיון מוניציפאלי רב שנים, מאמין כי המאבקים בין מירון ואלקבץ יובילו את התושבים לחפש אלטרנטיבה מנהיגותית והוא רואה את עצמו מתאים, בשל וראוי לתפקיד. לזכותו עומדים שני גורמים משמעותיים. הראשון, החיבור והקרבה למפלגת השלטון, כשהוא נמנה על מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירי הליכוד. והגורם השני: היכרותו רבת השנים עם הרחוב העפולאי ולראיה, מספר הקולות הרב שבחרו בו ובחברי רשימתו בבחירות הקודמות.
משלים את החמישייה פרופ' רמי יוסף. פרופ' יוסף הוא פרופסור מן המניין באקטואריה ומימון במחלקה למנהל עסקים ומשמש כיו"ר ועד הסגל האקדמי באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בעבר הוא שימש כמנכ"ל עיריית עפולה (בין השנים 2005 ל-2007). פרופ' יוסף זוכה לתמיכה של חבר מועצת כפיר סרוסי ומעניין מאוד יהיה לראות את הקמפיין שהוא יציג לתושבים, ובעיקר במה הוא יתמקד.

• על ראשו של הגלבוע

עניין רב מייצרת גם מערכת הבחירות בגלבוע. נכון לכתיבת שורות אלו שלושה מועמדים כבר הכריזו על התמודדותם.
הראשון, ראש המועצה המכהן עובד נור שבטוח כי התושבים יביעו את אמונם בו בקלפי. לאורך השנים בהן הוא מכהן בתפקיד ראש המועצה ניצבו לפתחו של נור לא מעט אתגרים, בעיקר בהיבטים כלכליים ואיתנות פיננסית, ובהם הוא התמקד במשנה מרץ. לצד זה הוא שם את מערכת החינוך בראש סדר העדיפויות ופיתוח תרבות הפנאי.

עובד נור
עובד נור

בקרב חלק מתושבי הגלבוע נשמעות ביקורות על המסלול שהוא מוביל את המועצה, אך לצד זאת הוא גם נהנה מתמיכה במגזרים כאלה ואחרים, שמהווים את 'הבייס' שלו.
מי שהכריז ראשון על כוונתו להתמודד מול נור הוא דני עטר, יו"ר קק"ל לשעבר שעמד בראש המועצה שנים רבות. עטר מביא עמו למערכת הבחירות את הניסון הרב שלו במערכות בחירות מקומיות וארציות, ואת קהל הבוחרים התומך שלו. בשנה האחרונה עטר נפגש עם שלל תושבי ומובילי דעה רבים ביישובי המועצה, במטרה לזכות בתמיכתם בקלפי.

דני עטר
דני עטר

אחת הדמויות הקרובות לעטר בקמפיין הנוכחי הוא דניאל בן ממושב דבורה שמשמש בתפקידו הנוכחי כמנכ"ל רשת שחקים בעפולה.
סוגר את משולש המועמדים יושב ראש החברה הכלכלית לשעבר בגלבוע, שניר פרידמן, שהתפטר מתפקידו בעקבות החלטתו להתמודד בבחירות. פרידמן מוכר בחיבור המעמיק שלו לתושבי הגלבוע, על כל מגזריו ושאיפותיו הפוליטיות לא הוסתרו מעולם. מזו תקופה לא קצרה מנהל פרידמן קמפיין בחירות שקט וממוקד במטרה לזכות במרוץ.
חשוב לציין שבעבר נחשב פרידמן לאחד ממקורבי הבולטים של נור, אבל עם השנים נפער בור עמוק ביחסים בין השניים, שהוביל כאמור את פרידמן לקרוא תיגר על נור ולהתמודד על תפקיד ראש המועצה.

שניר פרידמן. צילום: רובי קוטר
שניר פרידמן. צילום: רובי קוטר

• סובב עמק

גם בבית שאן צפויה מערכת בחירות מרתקת וארסית. מלבד ראש העיר המכהן ז'קי לוי יתמודדו על אמון הבוחרים בקלפיות גם ראש העיר הקודם רפי בן שטרית, הכדורגלן במיל' איתן טייב שמבטיח במסגרת הקמפיין שלו לקדם צעירים, לשדרג את חזות העיר ולהרחיב את מעגלי התעסוקה, והפעיל הקהילתי נועם ג'ומעה. הפרסומים האחרונים מצביעים על כך שגם אבי לוי, סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל יתמודד.
במגדל העמק הזירה יחסית רגועה לעת עתה כשראש העיר אלי ברדה צפוי להתמודד שוב ויקי בן חיים מנהל קמפיין פעיל ונשכני.
בנוף הגליל ראש העיר המכהן רונן פלוט צפוי להמשיך לכהונה נוספת, עם תמיכה גורפת וחד משמעית של התושבים.

אייל בצר, ראש מוא"ז עמק יזרעאל
אייל בצר

בעמק יזרעאל התמונה עדיין מעורפלת והיא תתבהר ככל שמועד הבחירות יתקרב. לעת עתה ראש המועצה אייל בצר לא הצהיר על כוונותיו אבל שני מועמדים כבר הודיעו על התמודדות במרוץ. הראשון, שי יזרעאלי מכפר יהושע והשני, עופרי רביב, חבר קיבוץ חנתון.

שי יזרעאלי. צילום: יח"צ קונספט
שי יזרעאלי. צילום: יח"צ קונספט
עופרי רביב. צילום מיכה בריקמן
עופרי רביב. צילום מיכה בריקמן

במגידו בורסת השמות רחבה – כשבמקביל, ראש המועצה איציק חולבסקי ינסה לזכות באמון לכהונה נוספת.