9,342 הליכים פלילים: פורסם דוח פעילות הסניגוריה הציבורית לשנת 2016 במחוז צפון

דוח הסנגוריה הציבורית לשנת 2016 הוגש לשרת המשפטים ולוועדת הסניגוריה הציבורית. הדוח סוקר בהרחבה את פעילותה של הסניגוריה הציבורית בשנה החולפת בייצוג עשרות אלפי לקוחותיה, וכן מתאר בהרחבה את פעילותה המוסדית הענפה של הסניגוריה.

בדוח שלובים נתונים רבים על שיטות עבודתה של הסנגוריה הציבורית, על היקפי הפעילות שלה על חתכיה השונים. בדוח אף מתוארות מגמות והתפתחויות כלליות הנוגעות למשפט הפלילי בכלל, ולחירויות הפרט וזכויות חשודים, נאשמים ואסירים בפרט.

• בדוח יש התייחסות לפעילות מחוזות הסנגוריה ובכלל זה מחוז צפון

בשנת 2016 מחוז צפון טיפל ב-9,342 הליכים פלילים וזאת לעומת 10,088 הליכים פלילים בשנת 2015.
הזיכוי הבולט השנה היה זיכויו פה אחד של חן איילתי שהואשם ברצח אמו. בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את טענות עוה"ד רימונה שלג וסוהאד אג'א מהסניגוריה הציבורית מחוז צפון וקבע כי לא ניתן לתת כל אמון בעדת התביעה המרכזית אשר הפלילה את הנאשם במעשה שיוחס לו, לאור סתירות ותמיהות קשות שעלו מעדותה. עוד נקבע כי בהתאם להיגיון הלוגי וההסתברותי שהנחה את התביעה בתיק זה, ניתן היה להגיע בנקל, ובאותה מידה של ודאות, למסקנה ההפוכה כי עדת התביעה היא הרוצחת. בית המשפט אף ביקר בחריפות את מחדלי הרשות החוקרת בתיק, ובפרט של המעבדה לזיהוי פלילי, שלדבריו "היו רבים מנשוא". עד לזיכויו, הנאשם שהה במעצר כעשרה חודשים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הדוח גם מציף בעיות מהותיות בהתנהלות מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט, ובכלל זה:
הדוח מצביע על כך שמרבית העצורים בישראל אינם זוכים לממש את זכות ההיוועצות שלהם בסניגור לפני חקירתם במשטרה. אומנם בשנה החולפת חל שיפור בשיעור ההודעה לסנגוריה הציבורית וקיימת עלייה במספר החשודים המגשימים את זכותם להתייעץ עם עו"ד, אך עדיין יש מקום לשיפור משמעותי במיוחד בתחנות משטרה בהם שיעוד ההודעות נמוך. על זכותם להיוועץ בסניגור בכלל, ובסניגור ציבורי בפרט, טרם חקירתם, ולאפשר להם היוועצות כזו. התוצאה היא כי מרבית החשודים המובאים לתחנת המשטרה נחקרים ומוסרים הודעותיהם מבלי שקיימו את זכותם להיוועץ בעורך דין.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


סגנית ומ"מ הסניגור הציבורי המחוזי מחוז צפון, עו"ד טל אברהם: " במחוז צפון התגבש צוות איכותי ומסור של סניגורים פנימיים וחיצוניים הפועלים ללא ליאות להגשמת תכליתה של הסניגוריה הציבורית. מחוז צפון פועל בהתאם ליעדים והדגשים המותווים על ידי הסניגוריה הארצית למימוש מיטבי של ייעוד הסניגוריה הציבורית –הענקת ייצוג משפטי, מקצועי ואיכותי לזכאים לכך, העלאת איכות השירות הניתן ללקוחות, ולגופי פנים וחוץ, ודאגה לשמירה על זכויות חשודים, נאשמים ונדונים.
מחוז צפון מתמודד בהצלחה עם אתגרים לא פשוטים המיוחדים לו ונובעים מאיפיונים דמוגרפיים, חברתיים וגאוגרפיים ייחודיים. איכותם של אנשי הצוות, שיתוף הפעולה ביניהם ורוח הצוות במחוז מסייעים מאוד להתמודדות עם האתגרים האמורים במציאות הקיימת.