״להיות עם חופשי בארצנו״, על מי אנחנו עובדים

צבא, דת, ממסד ונפתלי הרץ אימבר: עו״ד אוהד פארי מעפולה בטור מיוחד על עצמאות בישראל – בשנת 2023

בשנת 1949 נחקק בישראל חוק יום העצמאות שקבע את יום העצמאות ליום שבתון כללי.
מידי שנה חוזר הניגון של המוני בית ישראל משתרכים בפקקי ענק בדרכם לחורשות ולאתרי הטבע ״לחגוג עצמאות״ ולקחת חלק בפסטיבלים המוניים של מנגלים ועשן סמיך.
ואני שואל על מה החגיגה? איזו עצמאות אנחנו חוגגים? האם אנחנו באמת חיים במדינה ריבונית עצמאית? האם אנחנו באמת ובתמים מדינה ריבונית עצמאית שאזרחיה חופשיים בארצם או שאולי מדובר באשליה שכל מטרתה ללטף את האגו שלנו, סוג של ״אילוזיה ממסדית״ שכל מטרתה טפיחה עצמית ״צברית״ על הכתף, הכול על מנת לחזק את האגו של הציבוריות הישראלית.

• מציאות מורכבת

עצמאות אמיתית היא היכולת לתכנן את סדר היום שלנו בעצמנו ולא בהתאם לגחמות של המיליציות בעזה, ביו״ש או בלבנון. במציאות שבה אנחנו חיים יחיא סינוואר והחברים שלו בעזה כמו גם נסראללה והחבר׳ה שלו בלבנון מוכיחים בכל פעם מחדש כי הם אלה שחתומים על סדר היום שלנו, הם יחליטו אם יתקיימו לימודים, אם תתחדש תנועת הרכבות, אם יתאפשרו המראות מטוסים בנתב״ג, אם יתקיימו נטיעות בט״ו בשבט או יתקיים מצעד הדגלים ביום ירושלים, הם ולא אנחנו.
עצמאות אמיתית היא היכולת לנוע כאזרחים באופן חופשי בארצם, בכל מקום ואתר, מבלי לחשוש מפגיעות בגוף או בנפש. אלא שבישראל של 2023 עדיין ישנם ישובים שהכניסה אליהם והיציאה מהם מחויבת ליווי של כוחות צבא ונסיעה בשיירות, בישראל של 2023 מבקשים מתפללים לחזור מבית הכנסת כשהם עטופים טלית ונורים ע״י ילד בן 15, תושב מזרח ירושלים, רק בשל היותם יהודים.

• השקפות דתיות

עצמאות אמיתית היא החופש לבחור בדת ובפולחן הדתי, ״איש באמונתו יחיה״, זוכרים? במקום זה מתקיים עיסוק מתמיד, כמעט אובססיבי, בניסיון לכפות על האחר השקפות דתיות לא לו. כך חלק מהציבור הדתי מחרים ולא קונה בקבוקי זכוכית מתוצרת ישראלית, בטענה שהמפעל בו הם מיוצרים לא מכבה את התנורים בשבת, מסרבים להבין שכיבוי התנור בשבת היא פעולה יקרה שתפגע אנושות ברווחיות המפעל ועלולה להביא לסגירתו ולפיטורי מאות עובדים. החילונים מצידם לא חוסכים בשלטי חוצות שמתהדרים בתמונות נשים חצי ערומות ועל צורת הלבוש הפרובוקטיבי במרחב הציבורי, טוב על זה לא נרחיב את הדיבור…
עצמאות אמיתית היא היכולת לנהל כלכלה עצמאית וחופשית מבלי להיזקק לתמיכה וסיוע מגורם חיצון, בעניין הזה גלויה וידועה התמיכה הכלכלית של ארצו של הדוד סם במדינת ישראל, תמיכה וסיוע של מיליוני דולרים מידי שנה בשנה, כאשר אחת לכמה שנים אנחנו עושים שריר, האמריקאים בתגובה מזכירים לנו מי הבוס, והיחסים חוזרים לסדרם.

• יש תקווה?

אז על מי אנחנו עובדים? איזו עצמאות אנחנו חוגגים? להיות עם חופשי בארצנו, הצחקנו את נפתלי הרץ אימבר….עצמאות אמיתית נוכל לחגוג רק כשנוכל לתכנן את סדר היום שלנו בעצמנו בלי השפעת ארגוני הטרור בעזה או בלבנון, עצמאות אמיתית נוכל לחגוג כשיתקיימו בנו מילותיו של אותו נפתלי הרץ אימבר ״להיות עם חופשי בארצנו״, עצמאות אמיתית נוכל לחגוג כשנזכה לחופש אמיתי של דת ופולחן דתי ועד שזה יקרה נמשיך למנגל את עצמנו לדעת, עם לופ של סרטי בורקס ישראליים שמתנגן ברקע, חיים בסרט "לתפארת מדינת ישראל".

הכותב הינו עורך דין, חבר בלשכת עורכי הדין בישראל, בעלים של משרד פרטי בעיר עפולה , מרצה באקדמיה וחבר בקבוצת מחקר בנושא ״זכויות האזרח בישראל״.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|