שלשול בחיתול – הפרעות עיכול בקרב תינוקות

מה גורם להופעת שלשולים בקרב תינוקות וילדים? מתי יש צורך בהתערבות רפואית? כמה זמן יש להשאיר את הילד מחוץ למסגרת? ואילו טיפולים קיימים בשוק? האני ג׳באלי רוקח אחראי בית מרקחת השושנים נוף הגליל, עושה סדר בהפרעות העיכול. צילום: יח"צ

את התרחיש הזה מכירים כל ההורים: אתם מוזעקים באמצע יום העבודה על ידי הגננת כי "הילד משלשל" ואולי גם  עלה לו החום. אל דאגה, אתם לא לבד.
על פי נתוני מערכת הבריאות, 13% מהתינוקות והילדים בבתי החולים מתחת לגיל חמש מאושפזים בשל גסטרואנטריטיס – מחלת שלשולים חריפה, שיכולה להימשך עד 14 יום.
תדירות ההידבקות בקרב האוכלוסייה הכללית גבוהה בהרבה. זה קורה לכולם, עלייה בתדירות היציאות יחסית ליציאות הרגילות ושינוי במרקם, מצואה רכה ועד לשלשול נוזלי לפחות שלוש פעמים ביום. בקרב תינוקות ופעוטות עד גיל שלוש שכיח שיש לפחות שתי אפיזודות של שלשול מדי שנה. הסיבות רבות ומגוונות ולרוב ממקור ויראלי או לעיתים כתוצאה מחיידקים וטפילים.
החדשות הטובות: בדרך כלל אין צורך בטיפול רפואי, פרט לנוזלים ומינרלים. זו גם אחת הסיבות להגעת תינוק או ילד משלשל לחדר המיון, החשש מהתייבשות. יש לזכור שקיימים בשוק פתרונות מתקדמים, המסייעים בהפחתת התסמינים ובקיצור זמן המחלה.
פגשנו את האני ג׳באלי, רוקח אחראי בבית מרקחת השושנים בנוף הגליל, במטרה להבין אחת ולתמיד מתי צריך להילחץ ולרוץ למיון ומתי מומלץ להישאר עם הילד בבית ולאפשר לו לנוח ולשתות הרבה.

מהו בעצם שלשול?
שלשול הוא מצב רפואי שבו יש ירידה בצמיגות הצואה ועלייה בתדירות היציאות של התינוק או הילד יחסית ליציאות הרגילות. למשל, אם יש דלקת חיידקית או דלקת בדופן המעיים היא עלולה לגרום לפגיעה ביכולת המעיים לספוג נוזלים, ואז הם נשארים בצואה שהופכת בשל כך לנוזלית יותר. השלשול יכול להיות ממקור חיידקי או ויראלי, והמטרה שלנו היא לטפל בסימפטום עצמו.

מהי שכיחות השלשולים בקרב תינוקות?
מרבית הילדים יחלו בשלוש השנים הראשונות לחייהם לפחות באירוע אחד של מחלת שלשולים חריפה, לרוב כתוצאה מזיהום במערכת העיכול. שלשולים יכולים להופיע בכל עונות השנה, אם כי קיימת עלייה בחודשי הקיץ, כי אנשים יוצאים יותר, נפגשים יותר עם אחרים ולכן גם נדבקים יותר.

האם יש קשר בין מתן חיסונים למחלת שלשולים?
אחת התופעות של חלק מהחיסונים היא שלשול חריף, בעיקר בתגובה לחיסון הרוטה שהוא חיסון חי מוחלש. ברוב המקרים מדובר באירוע קל שאינו מצריך טיפול רפואי.

האם שלשולים מסוכנים לתינוקות?
הסכנה העיקרית היא התייבשות כתוצאה מאיבוד נוזלים בשל שלשולים בלתי פוסקים, שלעתים מלווים בהקאות ואז התינוק או הילד לא שותה. המטרה שלנו היא לטפל בסימפטומים. לתת לתינוק או לילד נוזלים ומינרלים במטרה לשמור על האיזון שלהם בגוף.
ברוב מחלות השלשולים רמת ההתייבשות היא קלה ומתן נוזלים דרך הפה מספיק. באחוז קטן מהמקרים, כשרמת ההתייבשות היא קשה, יש לפנות לחדר מיון ולקבל טיפול מותאם.

האם שלשול מידבק?
ודאי. המנגנון העיקרי להדבקה הוא פקו־אורלי (fecal-oral), כלומר הפתוגן (מחולל המחלה) עובר מהצואה, דרך ידיים מזוהמות לרוב, אל הפה ומשם אל מערכת העיכול. מצב שקורה כתוצאה מניגוב חלקי לאחר מתן צואה, ולכן ההידבקות נפוצה בעיקר בפעוטונים, בגני ילדים ובבתי ספר, כשההיגיינה לוקה בחסר וכשלא מקפידים על שטיפת ידיים באופן תדיר. לפעמים אנחנו שולחים ילד אחרי החלמה לגן ומבקשים מהמטפלות שינקו את הידיים כל הזמן כדי לוודא שהוא כבר לא מידבק. בעקרון, הילד יכול לחזור למסגרת לאחר שיותר מ – 24 שעות חלפו והוא לא משלשל ואין לו חום.

מתי מומלץ לפנות לרופא/למיון?
בד"כ אם מופיע חום, אבל אני ממליץ ליתר ביטחון שרופא יהיה מעורב בכל מקרה שבו הילד משלשל, במיוחד אם מדובר בתינוקות.

האם בקיעת שיניים יכולה לגרום לשלשולים?
אין לכך תמיכה בספרות המקצועית. למרות זאת, בסביבות גיל חצי שנה, בתחילת בקיעת השיניים, הורים רבים מדווחים על תסמינים כמו ריור, חוסר שקט של התינוק, שיעול קל, משיכה באוזניים, חום נמוך (מתחת ל-38 מעלות) ושלשולים. יתכן שזה נובע מכך שבמועד הזה תינוקות מרבים להכניס צעצועים וידיים לפה, וכתוצאה משנית יש יותר זיהומים.

האם יש קשר בין הנקה או האכלה בתמ״ל להופעת שלשולים?
לגבי הנקה, אין קשר, וגם כשיש שלשולים, ההתניה היא לא להפסיק להניק. במקרה של תמ״ל, אם השלשול נמשך מעבר לשבועיים יש לשקול מעבר לפורמולה מופחתת לקטוז או לפנות לבירור מעמיק יותר.

האם קיים הבדל בין צבעי השלשול ועל מה הם יכולים להעיד?
כדי לדעת אם שלשול הוא ממקור חידקי או ויראלי צריך לעשות בדיקת צואה, למרות שהמקור פחות חשוב ויותר חשוב לטפל בסימפטומים. צבע השלשול יכול להעיד על בעיה מסוימת. אצל תינוקות, ובעיקר כאלו שעדיין יונקים, הגוון הירקרק הוא הנפוץ, בעוד שאצל מבוגרים צואה בצבע כזה יכולה להעיד על דברים לא תקינים, כמו צריכה מוגזמת של ירקות ועלים, נטילת תוספי ברזל ועוד. אצל מבוגרים שלשול יהיה בצבעי חום בהיר.

מה מומלץ לפעוטות לאכול כשהם משלשלים?
אני ממליץ לתת לפעוטות הרבה נוזלים, מים, מרק עוף בגלל המלחים שבו, בננות ואורז.

כיצד ניתן להקל על התסמינים, בעיקר בקרב תינוקות עד גיל שנתיים?
חשוב להקפיד לתת כמה שיותר מלחים ומינרלים, למשל באמצעות תכשירים מוכנים, שניתן לקנות בבתי מרקחת. אני ממליץ לתת לתינוק 5-10 CC כל 5 דקות ולהעלות בהדרגה. במקביל, אני ממליץ על שימוש במוצר רפואי שניתן לילדים ולתינוקות באבקה המבוססת על פורמולה חדשה אשר יוצרת שכבת מגן במעי, המונעת מהגורמים המזהמים להגיע לתוך התאים, מקלה על התסמינים ומקצרת את משך השלשול. במקביל, היא גם פועלת יחד עם מערכת העיכול להפרשת הגורמים המזהמים החוצה.
במצבים חמורים יותר או כאשר יש תסמינים נוספים, יש לפנות מיד לרופא המטפל או לחדר מיון לצורך קבלת נוזלים בעירוי תוך-ורידי.

חייו של מטופל ניצלו בזכות עירנותו של דימותן בכללית

|

"ברזל, הזהב הטבעי": על אנמיה בתינוקות

|