שלמה מליחי: "המספרים לא משקרים. רק אני יכול לגבור על אלקבץ בסיבוב שני"

שלמה מליחי, מועמד הליכוד לראשות העיר עפולה, מדבר על הכל בראיון נוקב בו הוא מכחיש בבירור את השמועות על החיבור למירון, חושף את התוכניות שלו להפיכת עפולה למעצמה תעסוקתית וחינוכית, מספר על תקציבי העתק שהשיג וישיג לטובת עפולה ומדגיש אילו דגשים ביטחוניים חשוב לאמץ בעיר לאחר ה-7 באוקטובר

"אני אוהב את העיר, וכואב מאוד את שהתרחש בשנים האחרונות", שלמה מליחי 

כיתוב:אחרי חודשים בהם הזירה הפוליטית בעפולה נזנחה בעקבות הלחימה בחזיתות השונות בדרום ובצפון, תושבי העיר מתחילים לחוש התעוררות משמעותית בכל הנושאים שמעסיקים אותם בשגרה, וגם בקרב המועמדים לראשות העיר. אחד מהם הוא שלמה מליחי, דמות דומיננטית, מוכרת ומוערכת בציבוריות בבירת העמק.
ימים ספורים בטרם התושבים יאמרו את דברם בקלפיות ישבנו לשיחה פתוחה עם מליחי, בה הוא דיבר על פוליטיקה, תקציבים, סודות ממסדרונות העירייה, פייק-ניוז וכמובן, כיצד עפולה, העיר למודת הפיגועים תושפע מאירוע ה-7 באוקטובר.

• הקרבה לג'נין? "סכנה אמיתית ומוחשית"

"עפולאים רבים היום מבינים כמה הם לא בטוחים, כמה חסר להם ביטחון אישי", אומר מליחי, מועמד הליכוד לראשות העיר. "הם לא בטוחים בדרכים, לא בטוחים מפני פשיעה, ובעיקר לא בטוחים מפני אירועים ביטחוניים. הקרבה לג'נין והמחסור החמור בהגנות בסיסיות הנדרשות מהרשות הם סכנה אמיתית ומוחשית. זה הדבר הראשון בו אטפל כאשר אבחר. הרחבה ועיבוי משמעותי של צוותי הסיור והביטחון בעיר, הרחבת ההגנות על מוסדות חינוך, גני ילדים ודיור מוגן, הצבת מצלמות בכל רחבי העיר כאמצעי התראה, הגנה ושליטה, טיפול במקלטים המוזנחים, הרחבת מערך המתנדבים בני המקום וכמובן הקמת חמ"ל עירוני איכותי ומקצועי המתורגל באופן שוטף בשיתוף פעולה עם המשטרה, הצבא וכוחות החירום."


"אני המועמד היחיד שלא רק שלא מוחרם – אלא גם אהוב ואהוד על כל הפלגים מהרוסים ועד החרדים"


מבחינת הפוליטיקה העפולאית משהו השתנה בחודשים האחרונים?
"בחודשים האחרונים 'גיליתי' על עצמי המון דברים, בעיקר שהלכתי לעולמי, שאני פורש מהמרוץ, שאני לא מתכוון לרוץ עד הסוף, שאני הולך לחבור לאחרים, הייתה אפילו שמועה שאני בכלל גם לא תושב עפולה. אני צוחק, אבל לצערי הרבה מאוד פרופילים מזויפים מפיצים פייק-ניוז מטעם המועמדים."

ומה האמת?
"אני רץ עד הסוף. על פי כל התחזיות אני עולה לסיבוב שני, ובסיבוב השני על פי כל סקרי האמת שקיימים בעיר – אני מנצח את אלקבץ."

מה מביא אותך להיות כל כך בטוח בניצחונך בסיבוב השני?
"לצד תמיכה ציבורית רחבה אותה רואים בסקרים ובכל יום ברחוב לצד עשרות מצטרפים בכל שבוע למטה המתנדבים, ניתן לעשות חישוב פשוט. בעפולה יש ציבורים גדולים שמחרימים מועמדים. אני המועמד היחיד שלא רק שלא מוחרם – אלא גם אהוב ואהוד על כל הפלגים, מהרוסים ועד החרדים. לכן, כל הציבורים המשוסעים יוכלו להתחבר תחתיי בסיבוב השני. אחרים לא יקבלו תמיכה שתספיק לנצח את אלקבץ, שאגב, נחלש בסקרים מיום ליום".

• "הפוליטיקה היא כלי מדהים להוביל שינוי"

מליחי, נוכח מעל 30 שנים בפוליטיקה העפולאית. איש ליכוד ותיק, שימש סגן למירון וסגן לאלקבץ. את דרכו הפוליטית עשה משך עשרות שנים בהתנדבות במקביל לתפקידו הבכיר כמנהל בבנק לאומי. "למדתי כלכלה ושנים עסקתי בניהול ואני מאמין, ומוכיח כבר שלושה עשורים, כי הפוליטיקה היא כלי מדהים להוביל שינוי. אני יליד העיר, גרתי בה כל חיי, שבתי אליה לאחר לימודי באוניברסיטה העברית בי-ם וכאן גידלתי את משפחתי. אני אוהב את העיר, וכואב מאוד את שהתרחש בשנים האחרונות".

בית כנסת: "יחד אנחנו בלתי מנוצחים", שלמה מליחי, מאמין בדרך שהוא מוביל
בית כנסת: "יחד אנחנו בלתי מנוצחים", שלמה מליחי, מאמין בדרך שהוא מוביל

מה השתבש?
"לצערי, משך 15 שנים תושבי עפולה מוצאים עצמם במלחמת המירונים נגד האלקבצים. בעפולה מתנהלת מערכת בחירות מלוכלכת ואלימה. תושבים מפחדים לקחת חלק בהליך הדמוקרטי. זה לא תקין. אף תושב לא צריך לפחד להביע תמיכה במועמד מחשש לנקמה מראש העיר המכהן או זה שיגיע. את הבעיה השנייה והכואבת לי לא פחות אפשר לראות בסקר שערכנו לפני המלחמה. תופעת 'הבריחה מעפולה'. רבים מהצעירים עוזבים את העיר כי אין להם תעסוקה איכותית התואמת את כישוריהם, וחלק גדול מהתושבים היו עוזבים את העיר אם הייתה להם האפשרות הכלכלית לכך. זוהי תעודת עניות ומראה כואבת למציאות. העפולאים הצעירים שמגיעים לעפולה בוחרים בה מסיבה אחת – מחירי הדיור. מי שרכש השכלה, מחפש חינוך טוב, תעסוקה מתקדמת, או תשתיות איכותיות עוזב את העיר. לכן כתבתי, בשיתוף מומחים, תוכנית שאפתנית וישימה שתהפוך את עפולה לאטרקטיבית בעיני תושביה. בחודשים האחרונים אני נפגש עם כל שרי הממשלה, מספר לכל אחד מהם על חלקו בתוכנית מגייס מהם תקציבים סיוע, הטבות וחקיקות שיהפכו את עפולה לעיר מובילה. עיר שהיא מגנט איכותי לכל מי שמחפש חינוך טוב, תעסוקה מתקדמת, שכר גבוה ואיכות חיים מובילה בישראל".

בעירייה יציגו בתגובה לביקורת הנוקבת שלך נתונים על הגירה חיובית והתקדמויות בנייה?
"הנתונים לא משקרים. החינוך שלנו כושל, התעסוקה חסרה, הפקקים אדירים וההשקעה בתושב נמוכה, העיר לא מטופלת כמו שצריך".


"בעפולה מתנהלת מערכת בחירות מלוכלכת ואלימה. תושבים מפחדים לקחת חלק בהליך הדמוקרטי. זה לא תקין. אף תושב לא צריך לפחד להביע תמיכה"


איך אתה חושב שניתן לתקן את הנושאים?
"בעיר איכותית יש מקומות תעסוקה מתקדמת, מערכת חינוך מובילה, תשתיות עירוניות תחבורתיות איכותיות ושירותים לאזרח. לולא אלו אוכלוסייה חזקה, החיונית לאיתנותה הפיננסית של עיר, לא תישאר או לא תגיע. תעסוקה איכותית תגיע כאשר לראש העיר יש קשרים עם הממשלה, שיאפשרו לספק תמריצים כלכליים, כאשר הגישה התחבורתית תהיה קלה ובעיקר כאשר המעסיקים יוכלו למצוא כוח אדם מתאים ואיכותי שיזין את מקומות התעסוקה. תוכנית השיקום שלנו, Afula Life Tech, ממנפת את היתרונות הרבים של עפולה בדגש על האקדמיה, בית החולים, המיקום הגאוגרפי ויתרונות נוספים ומספקת הלכה למעשה פתרון מקיף לשיקום העיר באמצעות תעסוקה, תחבורה ומערכת החינוך".

Afula Life Tech  – מה זה בעצם?
"נקים אקו-סיסטם, מערך כלכלי מקיף ותומך, המותאם לאופי המקום המתבסס על התמחות ברפואה ובתזונה. נעזר בהטבות תקציביות מטעם הממשלה, משקיעים והרשות לצד תמיכה מקצועית למשיכת חברות טכנולוגיה וסטארט-אפים מובילים וחדשים בתחום. נקים חממות טכנולוגיות, ונעודד חיבורים מונחים לאקדמיה ולבית החולים.
את הקידמה והחדשנות שבתחום ה LIFE-TECH נכניס גם לתוך מערכת החינוך בעפולה לצד הקמת מערכת לימודית בלתי פורמלית תומכת לחיזוק החינוך וההישגים הלימודיים. בוגרי המערכת החינוכית המשודרגת יוכלו להשתלב בקלות בתעשייה המתקדמת שתתקיים בעיר. אנו נקדם עם תוכניות סדורות, את נושאי הסביבה, התרבות והספורט במטרה להעלות את איכות החיים בעיר לצד שיפור והרחבה של צירי הגישה לעיר וטיוב התנועה בתוך העיר".

אתה מתהדר בקשרים שלך אל ממשלות ישראל, מדוע?
"כי אני צינור ישיר לכסף ממשלתי גדול עבור עפולה. יש לי התחייבות מוקלטת וחתומה, לסיוע והשקעות שהממשלה תעניק לעפולה עם היבחרי לראשות העיר. בכל פעם שהיה נדרש תקציב ממשלתי לעפולה, אני כסגן, בהתנדבות, הייתי מגייס אותו מהממשלות השונות בשל קשריי הטובים עם הממשלה והכנסת. אני גייסתי את הכסף למען העיר, וראשי העיר גזרו את הקופון. אלקבץ ומירון בראשות כבר 20 שנה, בהנהגתם עפולה לא עשתה את הקפיצה הראויה לה, לא בתקציבי ממשלה ולא בפיתוח האסטרטגי הנחוץ לה. אם הם היו יכולים, או יודעים לעשות זאת – הם היו עושים את זה כשהם ישבו על הכיסא".

ספר על נבחרת הליכוד בעפולה
"רשימת הליכוד איכותית ביותר, מלאת ניסיון פוליטי, ציבורי וחברתי. נבחרת מגוונת שמייצגת היטב את הציבור בעפולה על כל גווניו. אנשי מעשה שאוהבים את עפולה ויובילו אותה יחד איתי לעבר עתיד מצוין. כזה שכולנו נהיה גאים בו".

מה המסר שלך לעפולאים?
"יחד אנחנו בלתי מנוצחים. זו הסיבה שתמיד ויתרתי על אגו ונתתי את הקרדיט והכבוד של העשייה שלי למי שהיה בתפקיד ראש העיר. הגיע הזמן שמי שעשו נזק אדיר לעפולה יפנו את הבמה. העיר לפני האדם".