"ראש מועצה בעמק יזרעאל? זה תפקיד מורכב שאי אפשר ללמוד במסלול לתואר ראשון"

מציג את ה"אני מאמין" הביטחוני שלו בנוגע לעמק לאחר מתקפת החמאס בדרום והמתיחות בצפון, יוצא כנגד תופעת הפייקניוז, מסביר מדוע הוא הכי מתאים לשמש בתפקיד ראש המועצה האזורית הבא של עמק יזרעאל ומדבר על אחת הסוגיות הכי מרכזיות גם במערכת הבחירות הקרובה: הקמת נמל תעופה בעמק. שי יזרעאלי מוכן ומזומן ל-27 בפברואר עם קמפיין ממוקד, אג'נדה סדורה ורצון להוביל שינוי אמיתי. ראיון. פרויקט בחירות 2024 של עמקניוז ומגזין "עמק".| צילום: קונספט יח"צ

השבועות האחרונים של שי יזרעאלי, אחד מארבעת המתמודדים לראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל, עמוסים ותובעניים במיוחד – בעיקר בשל הפעילות שהוא מוביל להבטחת הביטחון באזור העמק והסיוע לחיילי צה"ל ולמשפחות המפונות המתארחות בעמק. במציאות שלפני המתקפה האכזרית, יזרעאלי עסק והתמקד בקמפיין שלו, אבל שלושה שבועות לפני היציאה לקלפיות, החיים של כולנו השתנו.
"השבעה באוקטובר שינה את החיים של כולנו", הוא אומר, "ראשית באבדות הגדולות שספגנו במדינה בכלל וביישובי העמק בפרט. טובי בנינו ובנותנו נפלו מאותה שבת שחורה ועד ימים אלה במלחמה בעזה. עסקתי לא מעט בנושא הביטחון החקלאי ביישובי העמק בשנים האחרונות ועכשיו יש להרחיב את היריעה, להמשיך למגן את היישובים ולהיות ערוכים להידרדרות נוספת במצב הביטחוני בחזית הצפונית ובכלל".

• "השקרים הללו הורסים כל חלקה טובה"

טרם המתקפה, אחד הסנטימנטים המרכזיים, התמקד בביקורת על יזרעאלי, השתקף בעיקר ברשתות החברתיות, ודיבר על היותו אדם שלא מציג את דעותיו הפוליטיות האמיתיות, בין היתר נוכח העובדה ששימש בעבר כיועצו של אריק שרון ז"ל.


"אי אפשר להיות פה משהו אחר. אהבת העמק והארץ היא חלק בלתי נפרד מהדי.אן.איי של המשפחה שלנו…להיות יזרעאלי זה להיות מקורי, לחיות את הארץ הזאת, את האדמה שלנו, את החיים האמיתיים"


יזרעאלי הכיר ושמע את הרחשים סביבו, לא טמן ראשו בקרקע, אבל נותר נאמן לדרכו ולאמונה שמי שמכיר ושומע אותו, יודע ומבין שהקולות משוללים כל יסוד ובסיס מציאותי.
"מבחינתי, התדמית שמנסים להצמיד לי היא חלק מפייק-ניוז שרץ ברשתות החברתיות ומשפיע על כל המדינה. השקרים הללו הורסים כל חלקה טובה ולאנשים ולגולשים יש אצבע קלה על המקלדת", הוא אומר, "בנוגע לדעות הפוליטיות שלי, מי שמכיר אותי באמת יודע שהייתי קרוב לאריק שרון, ולקחתי חלק בהקמת קדימה. מעולם לא הייתי איש ליכוד. לצערי, הסיפורים הללו וההשמצות שצצות לא היו מעולם במועצה האזורית עמק יזרעאל. לא בקיבוצים, לא במושבים ולא בישובים הקהילתיים. אני יודע היטב מאיפה זה בא, אבל אני לא מתייחס ומתמקד בעשייה מוכחת ובחזון. שם אני מרגיש הכי טוב וזה אזור הנוחות שלי".

מחובר לאדמה, שי יזרעאלי. צילום: צחי קיבינשטיי
מחובר לאדמה, שי יזרעאלי. צילום: צחי קיבינשטיין

• "אני בא להתמודדות הזו לא מאינטרס אישי אלא מהחיבור לאדמה, לעמק"

החיים הציבורים ועבודת המועצה לא זרים ליזרעאלי. הוא בן 56, נולד, גדל והתחנך כל חייו בכפר יהושע, נשוי לנעמי ואב לדור ורם.
את שירותו הצבאי עשה בסיירת מטכ"ל כתומך לחימה. במלחמת לבנון הראשונה השכול חדר למשפחת יזרעאלי, כשאחיו עודד נפל. למרות היותו אח שכול התעקש שי להתגייס לשירות משמעותי ואף המשיכו בשירות מילואים. "אני בא מבית של אנשי ומשרתי ציבור", אומר יזרעאלי, "זה החינוך שקיבלתי. הנתינה זה ערך עליון מבחינתי, אני מתמודד לא מאינטרס אישי אלא מהחיבור לאדמה, לעמק, לארץ ישראל. אולי זה בשל השכול שפקד את משפחתי, אולי אחי עודד שנפל במלחמת שלום הגליל. כל המסע שאני עובר מתחבר לשורשיות, לחלוציות של העמק והערך של שמירה והגנה על המדינה, עם הצעירים שיוצאים לשירות משמעותי בצה"ל בתפקידים הכי מסוכנים. השבוע פגשתי במקרה צעיר שיכול היה לשרת כספורטאי מצטיין בצה"ל וויתר על הפריבילגיה שמגיעה לו בזכות – לטובת מיונים לגיבוש לשייטת. זה מספר מבחינתי את כל הסיפור שלנו תושבי העמק, אי אפשר להיות פה משהו אחר. אהבת העמק והארץ היא חלק בלתי נפרד מהדי.אן.איי של המשפחה שלנו".


"אני ומשפחתי גרים בקצה המסלול שרוצים לייעד להקמת נמל תעופה בעמק וברור לי שנדרש להיערך לקרב איתנים בסוגייה. אני עוסק בזה ביומיום וכבר ביצעתי לא מעט פעולות בכדי להרחיק את הפרויקט הזה ממרחבי העמק"


איך אתה מגדיר את עצמך, חקלאי? יזם? איש עסקים?
אז אני קודם כל, חקלאי בן חקלאי ובעלים של משק בכפר יהושע. דור שלישי למעבדי האדמה. החיבור לאדמה הוא קריטי לתפיסתי, אבל אני גם יזם והקמתי מפעל למחזור פלסטיק. לצד אלו שימשתי בתפקידים ציבוריים רבים וביניהם יועץ לתפקידים מיוחדים לראש הממשלה אריאל שרון, מייסד עמותת תפארת חם (מלכ"ר) המספקת שירותי סיעוד, יו"ר וועד מקומי וחבר וועד אגש"ח בכפר יהושע, חבר מליאת המועצה כבר עשור שנים משנת 2014 ובארבע השנים האחרונות סגן ראש המועצה ויו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה".

"אני שמח כל השנים לעבוד לצד נשים מצליחות ומובילות": יזרעאלי לצד יפית וקנין ונעמה אגוזי. צילום קרן בנימיני
"אני שמח כל השנים לעבוד לצד נשים מצליחות ומובילות": יזרעאלי לצד יפית וקנין ונעמה אגוזי. צילום קרן בנימיני

הסתכלתי על המצע שלך ושל יתר המתמודדים. כולכם בערך מדברים על אותם נושאים. מה הערך המוסף שלך בהתמודדות הזו? למה שתושבי העמק יבחרו בך?
"ראש מועצה הוא לא תפקיד שרוכשים בלמידה במסלול לתואר ראשון באוניברסיטה. לעמק יזרעאל יש את ה'וייב' והצרכים המובהקים שלו. אני, להבדיל מיתר המתמודדים, 10 שנים בתוך המערכת הזאת. פער של 10 שנות ניסיון הוא לא דבר של מה בכך. לתפיסתי, בכדי להצליח בתפקיד הזה חייב להכיר את הנפשות הפועלות בעמק, את הצרכים שיש ליישובים פה לאוכלוסייה, וכמו שאמרתי, אלו דברים שלא לומדים אותם בשום מקום. אי אפשר לבוא יום אחד ולהחליט להיות ראש מועצה כי זה אחלה סידור עבודה. צריך לבוא, ללמוד כמה שנים ורק לאחר מכן לקבל החלטה משמעותית כזאת. מישהו צריך להוביל את המערכת הזאת בצורה אחראית ואני בטוח שאני הכי מתאים למשימה החשובה הזו".

• "כשצריך, גם אנחנו יודעים להיות בירוקרטיים"

יותר מחמש שנים עברו ממערכת הבחירות הקודמת בעמק יזרעאל, אך גם עתה הקמת סוגיית נמל התעופה עומדת על הפרק, יש כאלו שיגידו מאיימת על העמק. ארבעת המתמודדים יישרו קו במצע שלהם עם התנגדות חד משמעית לפרויקט התעופתי, ויזרעאלי מציג את הדרך שהוא רואה להסרת התוכנית מסדר היום בישראל: "ראשית", הוא אומר, "שדה התעופה לא יוקם בעמק יזרעאל. אני ומשפחתי גרים בקצה המסלול שהמתכננים ייעדו וברור לי שנדרש להיערך לקרב איתנים בסוגייה. אני עוסק בזה ביומיום כבר תקופה ארוכה וכבר ביצעתי לא מעט פעולות בכדי להרחיק את הפרויקט הזה ממרחבי העמק. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים לעשות על מנת להכביד על המדינה בשלל הליכים, חלקם בירוקרטיים. כשצריך, גם אנחנו יודעים להיות בירוקרטיים ומי כמוני מכיר את כל הסוגיות האלה לעומק. ראש המועצה הוא הריבון בשטח, אלא אם כן מדינת ישראל מחליטה אחרת. אם היא תחליט כך, חס וחלילה, אנחנו נלחם כמו שאנחנו יודעים. אבל כמו שאמרתי והצהרתי לא פעם, לא יהיה ולא יקום שדה תעופה בעמק יזרעאל"

העמק שלנו סובל בשנים האחרונות מטרור חקלאי ובמצע שלך אתה מדבר על תגמול רב"שים. מאין התקציב?
קודם כל מהמשרד לביטחון פנים שכן מעביר תקציבים, צריך רק לקחת אותם נכון ואת זה אני יודע לעשות. תקציבים נוספים יגיעו מהכנסות מהרחבת אזורי תעסוקה קיימים וחדשים שאנו מקדמים. בכלל, כל התפיסה הביטחונית צריכה להשתנות ולהתרחב אחרי השבעה באוקטובר.

לסיום, מה זה להיות יזרעאלי בעינייך?
להיות יזרעאלי זה להיות מקורי, לחיות את הארץ הזאת, את האדמה שלנו, את החיים האמיתיים, את החברות, את הרעות, את הקהילתיות, את בתי הספר המיוחדים, את התחרות בין בתי הספר המבורכת להישגיות, וההצטיינות שיש לנו כאן. את הרצון לבצע שירות משמעותי בצה"ל ולפרוץ דרך בעסקים, בחברה, בתרבות ובכל תחומי החיים".

• שלב השאלות

עגלת הקפה המועדפת עליך?
אין אחת ספציפית. אני נהנה לבקר בכולן, לחוות את האנשים לצד קפה משובח וכמובן כשמולי נפרשים מרחבי עמק יזרעאל. זה מה שנותן לנו את הכוח, את האנרגיה.

הפינות המועדפות עליך בעמק?
אני אוהב להביט מ'המוחרקה' על כל העמק, לבקר בפסל אלכסנדר זייד שמייצג בעיניי את כל הטוב שבעמק, לשוטט בגבעות גזית וכך גם באזור הרדוף שבראות טובה ניתן לראות שם את הים התיכון ואת החרמון.

למה לא תסרב לעולם בשולחן?
לפיסת עוגת השמרים קינמון של נעמי, אשתי. אף אחד ואחת לא יכולים להתחרות בה. אגב, גם אני בעצמי הייתי תקופה מסוימת אופה.

אתה פעיל ברשתות החברתיות? נותן לייקים?
כן, בהחלט, זה חלק בלתי נפרד מעולמות התוכן שלנו היום.

מנהיג היסטורי שאתה מתחבר אליו?
בבית שבו גדלתי היו שני מובילי דרך. אימי הייתה ממעריצותיו של שמעון פרס והוא כונה בכפר יהושע 'החתיך'. אבי היה מהחבר'ה של יצחק רבין. שני המנהיגים הללו השתייכו לדור נפילים שנכחד בישראל ומיותר לציין שהם השפיעו עליי רבות. עתה זו המשמרת שלנו לשמור על המולדת.

מה הכי ישראלי בעיניך?
ההמנון, חיילי צה"ל ודגל ישראל, אין לנו ארץ אחרת.

לסיום, יש שמועה שאתה מצחצח נעליים כל בוקר. יכול לאשר?
אני אכן מצחצח נעליים וגם מתגלח מדי בוקר. זה מצביע בעיניי על סדר, כבוד ורעות. אבל אני מכבד גם אנשים שמעדיפים זיפים..

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|