ציטוטק להפסקת הריון – איך זה עובד?

על שלבי נטילת הכדור להפסקת ההיריון.
מאת: ד"ר גיא גוטמן
המחשה(Depositphotos)

ציטוטק היא גלולה שמיועדת להפלה יזומה, כחלק מתהליך של הפסקת הריון – שחשוב שיהיה מבוקר ומלווה על ידי רופא/ת נשים. הפלה בכדורים כדוגמת ציטוטק, נחשבת להליך רפואי בטוח ובעל סיכויי הצלחה גבוהים, במידה ואכן מבוצעת עד שבוע 9 להריון. על פי חוק ובהוראת משרד הבריאות, כל אישה שמעוניינת בהפלה יזומה, רשאית לפנות למערכת הבריאות לביצוע הפסקת היריון, בכפוף לאישור הוועדה להפסקת היריון.

הציטוטק (Cytotec) – כדור המיועד לשלב השני של הפלה בכדורים

הכדור ציטוטק הוא למעשה חומר דמוי פרוסטגלנדין ,E1 המיוצר באופן טבעי בגוף, ובאופן מלאכותי אף משולב בענפי הרפואה השונים. בתחום הגינקולוגיה, הכדור מיועד כאמור לשלב השני של הפסקת הריון, ובמקרים מסוימים גם לאחר לידה, במטרה לכווץ את שרירי הרחם ולרכך את צוואר הרחם.

שלב ראשון – פגישה עם רופא/ת נשים

לאחר אישור של הוועדה להפסקת הריון, נקיים פגישה, במהלכה תעברי בדיקה גניקולוגית, ואם יש צורך גם בדיקות נוספות, במטרה לבחון את מצבך הרפואי ואת גיל ההריון. במסגרת זו, נערוך גם שיחה, במהלכה נוודא שאת אכן בטוחה בצעד הזה.

שלב שני – נטילת הכדור הראשון

בשלב הזה תתבקשי ליטול 3 כדורים מסוג מפיגין (מיפפריסטון-Mifepristone), שמטרתם חסימת הורמון הפרוגסטרון שנוצר בגופך במהלך ההיריון, וגם ניתוק שק ההריון מרירית הרחם.

שלב שלילי – הכנה לקראת נטילת הכדור השני

לאחר נטילת התרופה השנייה, קרוב לוודאי שתחווי דימומים והתכווצויות, ולכן חשוב שתוודאי כי הסביבה בה תנוחי תהיה נוחה, וכי אדם בקרבת מקום נמצא אדם שיכול לתמוך בך. בנוסף, מומלץ להצטייד בתחבושות הגייניות, ספרים, סרטים, סדרות, וכל מה שיכול לעזור לך להעביר את הזמן, בנוסף למשככי כאבים.

נטילת הציטוטק

48 שעות לאחר נטילת התרופה הראשונה, תתבקשי להגיע לפגישה נוספת, במהלכה תקבלי 2 כדורים לבליעה מסוג ציטוטק (מיסופרוטול-Misoprostol), אשר גורם לכיווץ הרחם ופליטת התוכן ההריוני. לאחר השגחה של כשעתיים ובדיקה נוספת, תשוחררי לביתך.

תופעות לוואי אפשריות לאחר נטילת הציטוטק

כאמור, לאחר נטילת הכדורים הנוספים בשלב השני, יכולות להופיע תופעות לוואי, אליהן התייחסנו קודם לכן.

במידה ואת חשה את או יותר מתופעות הלוואי הבאות, חשוב שתיצרי איתנו קשר בהקדם (חלקם עלולים להעיד על זיהום):צמרמורת, חום, בחילות, הקאות, שלשולים, תגובה אלרגית לאחד הכדורים.

רגע אחרי ההפלה…

ההרגשה לאחר נטילת הכדורים וסיום תהליך הפסקת הריון משתנה מאחת לשנייה, ולכן חשוב להיערך לכך, כפי שפרטתי קודם לכן, בשלב ההכנה לנטילת הכדור השני. אם את מרגישה מוכנה, תוכלי לחזור לשגרת חייך גם יום לאחר ההפלה. יחד עם זאת, חשוב להימנע מפעילות מאומצת ופעילות גופנית. תופעות הלוואי, שיכולות לכלול גם חום, שלשולים והקאות, אמורות לחלוף בתוך מספר ימים.
במקרים מסוימים, חלק מהתוכן ההריוני עלול להישאר ברחם, מצב הדורש השלמת הפעולה במסגרת הליך כירורגי.
בנוסף, ישנן נשים שיכולות לחוות מנעד רחב של רגשות, ומצבי רוח משתנים. גם כאן, אנחנו כאן לרשותך, כדי לסייע אישית ומקצועית.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן