פנומנל: המהפכה התרבותית של עפולה

התוכנית האסטרטגית לייצר אירועים תרבותיים מגוונים ופורצי דרך לכל הקהילות, המיצוב כבירת התרבות של העמק וגם: מופעי הקיץ הקרוב שהולכים לגרום לכם לזוז והרבה עם הופעות של עדן חסון, פול טראנק ואביב גפן ופסטיבל בירה אחד עם המון אלכוהול משובח. ברשת שחקים, זרוע התרבות של עיריית עפולה, מסבירים על התהליך שחיבר בהרמוניה את כל התושבים – ומאפשר לתת מענה לכל צרכני התרבות בעיר

חוגגים ביום העצמאות בעפולה עם ויני ויצ'י. צילום: עומרי סילבר

העיר עפולה הפכה לעיר שוקקת תרבות, מכל כיוון, כשעל מרבית האירועים אמונה רשת שחקים, זרוע התרבות המרכזית של העירייה. לו היה מגיע זר השבוע למשרדה של אמילי זיידל, מנהלת אירועים וקהילה ברשת, בטוח שהיה חושב שהגיע לחמ"ל צה"לי לקראת מבצע. ולא, לא מדובר באמצע במבצע צבאי אלא בהכנות לאירועי הקיץ העירוניים בעפולה שעומדים לשבור השנה שיאים חדשים.

פעילויות מגוונות לכל הקהלים
פעילויות מגוונות לכל הקהלים

שחקים הפכה לשם דבר בישראל, בכל הקשור לחינוך בלתי פורמלי, חוגים ובכלל מיתוג מחדש אותו ביצעה הרשת לפני מספר שנים, אבל בשנים האחרונות הרשת בניהולו של דניאל בן, הפכה לכזאת שנוגעת כמעט בכל תחום בעיר- מספורט ועד תרבות, מהפארק העירוני ועד הקונסרבטוריון העירוני ועוד. "שחקים יוזמים תרבות בכל אחד מהתחומים שאנחנו אחראים עליהם", אומר מנכ"ל שחקים דניאל בן, "מתרבות בספריות, בשכונות, במרכז העיר, בשדרה, בפארק הרכבת במרכז מצוינות, אירועים המוניים וגם אירועים קאמריים בקונסרבטוריון, אירועי ספורט ועוד..".

• דייט בפארק העירוני

תחום משמעותי נוסף אליו נכנסה הרשת בשנים האחרונות הוא התרבות. הרשת אמנם קיימה אינספור אירועים 'קטנים' יחסית, קהילתיים יותר כגון קבלות שבת, הופעות קטנות בשכונות ועוד, אולם מהרגע שראש העיר אבי אלקבץ העביר לתחום אחריותה את הפארק העירוני, דווקא בשיא תקופת הקורונה, החלו ברשת להיכנס ולהתמחות גם בתחום התרבות. ראשון האירועים שהיה אחד הבלתי נשכחים בעפולה, התרחש בימים הקשוחים של הנגיף המאיים.

ראש העיר אבי אלקבץ ואמילי זיידל, מנהלת אירועים וקהילה בשחקים
ראש העיר אבי אלקבץ ואמילי זיידל, מנהלת אירועים וקהילה בשחקים

העולם כולו היה סגור ומסוגר וזוגות רבים התקשו לצאת ולבלות. שערי המסעדות, מקומות הבילוי והברים היו נעולים, אבל דווקא מעפולה יצאה בשורה יצירתית במיוחד והדבר השפיע על חיי הזוגיות של רבים שהיו נעולים בבתיהם. מספרת אמילי זיידל, שבין שלל תפקידיה משמשת גם כרכזת האירועים: "לראש העיר אבי אלקבץ עלה רעיון מבריק. הוא שאל אותנו מה אפשר לעשות על מנת להוציא אנשים להתאוורר מהבתים, על אף המגבלות של הקורונה ואמר שהוא מציע להפגיש זוגות בפארק העירוני. קפצנו על המציאה והרמנו ערב רומנטי מטורף, שאמנם נראה פשוט, אך נעשתה חשיבה לכל פרט ופרט בו. לערב הגיעו מאות זוגות מעפולה, פרסו מחצלות על הדשא שנתחם בלבבות על מנת לשמור על ריחוק חברתי, נהנו משזירת פרחים אישית, עמדות צילום, נגני ג'ז מדהימים שניגנו ברקע, שתו יין, אכלו משהו ופשוט נהנו מערב מדהים, אותו קיימנו פעם נוספת עד היציאה מהסגרים".
גם התקשורת הארצית התלהבה מהרעיון ועיתון ידיעות אחרונות ושדרן הרדיו דידי הררי אמרו שהם ממליצים לכל הערים לבחון מודלים דומים לזה שהרימו בעפולה.

• זרוע תרבותית עם מאות אירועים מדי שנה

בחול המועד פסח, לפני כשלוש שנים, הוחלט לקיים את פסטיבל "פסטיפארק" הראשון בפארק העירוני וגם כאן המשימה הוטלה על שחקים. בעוד בערים אחרות התמהמהו עם החזרת האירועים ההמונים, הפסטיפארק הראשון שהתנהל באוויר הפתוח, משך אליו אלפי מבקרים שנהנו מאירועים לילדים והופעות גדולות. אלקבץ ראה כי טוב והחליט להטיל על שחקים יותר ויותר הפקת אירועים ושחקים הפכה הלכה למעשה לזרוע התרבותית של העירייה, כאשר היא מוציאה לפועל מאות אירועים בשנה, קטנים כגדולים, החל מהפקות מרוצים ותחרות "הצנחת" קרמבו והמשך באירועי פורים והופעות ענק. הפארק העירוני הפך להיות מוקד תרבות עירוני כאשר שחקים מפיקה בו את יום המעשים הטובים, חג הילדים שהפך למסורת, פסטיפארק, אירועי עצמאות בכל רחבי העיר ופסטיבל אלקטרוני מדי יום עצמאות שהפך למוקד משיכה לאלפי צעירים.

• התחזית לקיץ? יהיה לוהט

כעת, כאמור, מתכוננים בשחקים במרץ לאירועי הקיץ וסוכות הצפויים בעיר. כבר לפני למעלה מחצי שנה, החליטה העירייה להביא את נעה קירל למופע פתיחת הקיץ, הימור שהתברר כמוצלח במיוחד לאור הצלחתה באירוויזיון. ביחד עם קירל הופיע גם עדן מאירי הצעיר והערב הפנומנלי הפך לסיפור הצלחה יוצא דופן.
אבל קירל, מסתבר זוהי רק ההתחלה ובשחקים מתכננים קיץ גדוש באירועים קטנים וגדולים ובראשם פסטיבל הבירה בין היומיים בפארק הרכבת עם אביב גפן ופול טראנק ומופע סגירת הקיץ עם לא אחר מאשר עדן חסון. בין לבין יתקיימו בעפולה מדרחובים, קבלות שבת, ערבי בירה ונשירה וסדרה של אירועים לילדים, צעירים ומבוגרים בפארק המים העירוני שצפוי להיפתח בעוד כחודש. "לא יכולנו לעשות דבר בלי הגיבוי והתמיכה של ראש העיר אבי אלקבץ שנותן לנו את החופש לקיים אירועים ברמה הכי גבוהה שאפשר", אומרת זיידל, "אבי חולם על דברים מדהימים, רוצה שיהיה הכי טוב לתושבים ושלא יפסיקו ליהנות ורוצה שנוציא לפועל. פשוט כיף".

• זה הזמן לפרוח

בשחקים מביטים קדימה לעבר חול המועד סוכות וכבר מסתכלים על הפקת פסטיבל האוכל שהחל בשנה שעברה ומשך אליו עשרות אלפי מבקרים מכל הצפון. גם השנה, אומרים בעירייה ובשחקים, צפוי הפסטיבל למשוך אלפי מבלים שייהנו ממפגש עם רשימה ארוכה של השפים המובילים בישראל ובעמק שיתפרסו לכל אורך פארק הרכבת  ויפנקו בהמון אוכל טוב ואלכוהול משובח.


"הסיפור הוא לייצר אירועים מגוונים, שונים וחדשניים, מותאמים לכל הקהלים לרבות קהילות שונות כמו הקהילה החרדית או קהילת דוברי רוסית, אמהרית וכיוצא בזה, כאשר הכל תחת מטריה אחת.."למה שמתרחש בשנים האחרונות בעפולה בכל התחומים ובמיוחד בתרבות, ניתן לקרוא מהפכה אמיתית. לא בכדי עפולה הפכה לאבן שואבת לאלפי מבקרים מרחבי הארץ"


מנכ"ל שחקים דניאל בן: "הסיפור הוא לייצר אירועים מגוונים, שונים וחדשניים, מותאמים לכל הקהלים לרבות קהילות שונות כמו הקהילה החרדית או קהילת דוברי רוסית, אמהרית וכיוצא בזה, כאשר הכל תחת מטריה אחת והערך המוסף הוא היכולת שלנו לאגם משאבים עם כוחות מקומיים וארציים. ביום העצמאות עלו לבמה המרכזית למעלה מ-200 ילדים מהחוגים שלנו שרקדו, ניגנו ושרו וזה היה מחזה מרהיב וזאת המטרה גם בהמשך: לתת לכמה שיותר עפולאים את הבמה לפרוח. ולכמה שיותר עפולאים את האפשרות ליהנות מהאירועים הכי טובים בארץ. שחקים עפולה שמחה להיות גם זרוע התרבות של העירייה ולהוציא לפועל את הנחיות ראש העיר אבי אלקבץ שהתרבות נמצאת היום בתנופה בעיקר בזכותו ובזכות ההחלטות האמיצות שלו, היציאה מהקופסא והמחשבה על כל מגוון האוכלוסייה בעיר".

מנכ"ל רשת שחקים דניאל בן ויו"ר הדירקטוריון אלי מלול
מנכ"ל רשת שחקים דניאל בן ויו"ר הדירקטוריון אלי מלול

יו"ר דירקטוריון שחקים, עו"ד אלי מלול: "למה שמתרחש בשנים האחרונות בעפולה בכל התחומים ובמיוחד בתרבות, ניתן לקרוא מהפכה אמיתית. לא בכדי עפולה הפכה לאבן שואבת לאלפי מבקרים מרחבי הארץ ואני בטוח שזאת רק ההתחלה וגם בשנים הבאות שחקים תמשיך להוביל את תחום התרבות ותחומים נוספים. אני רוצה להודות לראש העיר אבי אלקבץ על החזון, התמיכה והגיבוי לאורך כל הדרך.