"עפולה נמצאת בתנופה אדירה, רואים את זה בכל פינה"

גאה באוכלוסייה החזקה והאיכותית שמגיעה לעיר, מבטיח להעלות את התלמידים הזכאים הבגרות ל-80 אחוזים תוך שלוש שנים, בטוח שמתחם התחנה יהפוך למרכז תיירות, חושף תכנית להקים קאנטרי קלאב בעפולה עלית וגם מבהיר למה המאבק הפוליטי אינו בראש מעייניו: ("אני לא חי מבחירות לבחירות"). יצחק מירון, ראש עיריית עפולה מדבר על הכול בראיון לעמקניוז

לפני כארבע וחצי שנים, בתום מערכת בחירות דרמטית שב יצחק מירון לתפקיד ראש העיר עפולה, לאחר שגבר על אבי אלקבץ. בעוד כשבעה חודשים יעמדו השנים שוב לדו קרב בבחירות במטרה לזכות באמון הציבור.
בקמפיין שיציג בפני התושבים צפוי מירון לתת מקום מרכזי להתפתחות שנראית בכל רחבי העיר עם מגמות חדשנות והיי טק שמתחיל אט אט להתפתח, פרוייקט מתחם התחנה החדש שעתיד להיחנך ביום העצמאות ולהעניק לעיר מימד תיירותי משמעותי לצד אופציית בילוי אטרקטיבית.
לצד אלו גאה מירון בחתימת הסכם הגג עם המדינה שצפוי להכפיל את אוכלוסייתה של עפולה,כשמספר תושבי העיר כבר נושק ל-53 אלף. "העיר נמצאת בתנופה אדירה", אומר מירון כבר בראשית הראיון ומוסיף: "הסכם הגג מזרים לעיר תקציבים גדולים המושקעים קודם כל בתשתיות העיר הקיימות, ולאחר מכן יושקעו בשכונות הצפויות לקום בדרום העיר, שכונת לב העמק לצד הרכבת ועפולה הירוקה בפאתי עפולה עילית".

• "את הצמיחה מרגישים בכל פינה בעפולה"

עם כניסתו לתפקיד החליט מירון להקדיש כל שנה בכהונתו לטיפול יסודי ומעמיק בשכונותיה של העיר. "ההשקעה חסרת תקדים", הוא אומר, “הוחלפו תשתיות, טיפלו בעשרות קמ"ר כבישים ברחבי העיר, שקורצפו, רובדו ונסללו מחדש, מדרכות הוחלפו, מעקות, וכל גני הילדים הישנים בעיר חודשו מן הבסיס. כמו כן עשרות גני משחקים שופצו או הוקמו ברחבי העיר. הקמנו גם מגרש כדורגל בגבעת המורה, שיפצנו את בית פוזנק, ובעפולה עלית בנינו מחדש את בית אשכול בסטנדרטים שטרם נראו בעיר. היכל התרבות עבר מתיחת פנים שמתאימה אותו לסטנדרטים העכשוויים כולל מערכת קולנוע איכותית. חשוב לציין שמדובר בתוכנית סדורה. את הצמיחה האדירה הזו מרגישים בכל פינה בעפולה".

העיר עפולה ממעוף הציפור
העיר עפולה ממעוף הציפור

אילו פרויקטים מרכזיים שמצויים על הפרק לפני ביצוע?
"קריית החינוך הממלכתית דתית מכיתה א' עד יב', שתקום בדרום העיר, אמורה להיות פרויקט בקנה מידה ששנים לא נבנה בעיר. בנוסף, אנחנו מתכוונים לשפץ את המופתרון במועצת הפועלים ולהפוך אותו לעוד מרכז תרבות עירוני. בעפולה עילית, על מתחם הבריכה העירונית נקים קאנטרי קלאב. מרכז המורשת של יהדות אתיופיה נמצא בשלבי בנייה ואני מאמין שבשנה הקרובה נגשים חלום שקהילה שלמה חלמה עליו במשך שנים. מעבר לכך, הטרמינל של התחבורה הציבורית ייחנך בקרוב ויש מגעים מתקדמים עם יזמים שונים להקמת מלון במרכז העיר, שיהפוך אותה למרכז תיירות בעמק הנהדר בו אנו חיים".

• "החממה הטכנולוגית כוללת שלושה סטרטאפים בתחום האגריטק, שפורצים לכל העולם בימים אלה"

בתחילת החודש הגיעו לעפולה מאות מומחים בתחום הביולוגיה, המזון והחקלאות לכנס בנושא חרקים בשירות האדם. מירון לקח את הנושא צעד אחד קדימה ויקים בעפולה מכון מחקר שאותו ינהיג זוכה פרס נובל פרופ' דן שכטמן, ויהפוך את עפולה למוקד מחקר עולמי. "מכון וולקני הוא אחד ממרכזי האגריטק של החקלאות המודרנית/הטכנולוגית מהמובילים בעולם. למכון יש שלוחה בצומת בכפר יהושוע, ואנשיו רואים במשולש של העיר עפולה הנמצאת בצמיחה, המרכז הרפואי והחקלאות בעמק, כר פורה לפיתוחים בתחום ופתיחת יוזמות בתחום. עפולה תהיה המרכז הפיזי ליוזמות האלה".
לצד המכון, כבר אפשר להבחין בעפולה בתנופת ההייטק, והמרכז הטכנולוגי שקיבל גוון חדש. "החממה הטכנולוגית שהקמנו בקומה העליונה בקאנטרי קלאב כבר כוללת שלושה סטרטאפים בתחום האגריטק, שפורצים לכל העולם בימים אלה", מתגאה מירון.


אנחנו רואים את הנתונים ונערכים לשנים קדימה. היעד שלנו הוא להעלות את הדירוג הסוציו אקונומי של עפולה מחמש לשש, וגם זה יקרה"


 [dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"ההצלחה הזו הביאה אותנו להקמת החממה השנייה במתחם הקאנטרי קלאב על שטח של 1000 מ"ר נוספים. מול החממה, באזור 2C, נמצא מבנה ההייטק של רחמני לרר בשלבי סיום והוא יכיל 10,000 מ"ר של שטחי הייטק. בתוכנית נכללת גם הקמת פארק הייטק צפוני של 130,000 מ"ר לצד המבנה הקיים.מעבר לשני אלה הקמנו את המרכז הטכנולוגי ברוש שיכלול שלוחה של אורט בראודה, שתחל לפעול בחודשים הקרובים, וקומת חדשנות לסטרטאפיסטים צעירים שיוכלו להשתמש בחללי העבודה לפיתוח רעיונותיהם".

• שיתוף פעולה חינוכי עם מנכ"לית משרד החינוך לשעבר

החדשנות שהכניס מירון היא רק חלק מהתוכנית הכוללת שבה עפולה תציע לתושביה רצף חינוכי וגם מקומות תעסוקה איכותיים. מאז נכנס ללשכתו העלה מירון את תקציב החינוך ב-65 מיליון שקלים, ויש לו בשורה נוספת: "אחוז הזכאות לבגרות מתייצב בשנים האחרונות סביב 65, שזה בהחלט נתון סביר, אבל אנחנו שואפים ליותר. הקמנו באחרונה צוות היגוי חינוכי בראשות מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, דלית שטאובר, שיוביל את המורים והנהלות בתי הספר, ההורים והתלמידים. היעד שלנו הוא 80 אחוזי זכאות בשנת 2021, ואנחנו נגיע לשם".

• "יש מהפכה ענקית בנושא החנייה בעיר"

אחת הבעיות שמטרידות את תושבי העיר בשנתיים האחרונות היא בעיית עומסי התנועה בעיר. בעירייה מודים שיש עדיין בעיות בתחום התחבורה שמנסים לפתור אותן בשלל דרכים, "אנחנו פועלים בנושא התחבורה ואני יכול להגיד שהכביש החדש שיצא מצומת המעונות עד אחרי דברת ייפתח צוואר בקבוק ענק בעיר", אומר מירון. "התחבורה שתזרום מצפון לדרום בלי להיכנס לעיר, כולל השחרור בעוקף הקטן בשדרות דובנוב, מהווים בשורה גדולה".


“אני לא חי מבחירות לבחירות אלא מעניק שירות מלא לתושבים כמי שנבחר לשנות את פני העיר ולסייע לכל אחד, ללא קשר לבחירות כאלה ואחרות”


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עוד הוסיף מירון בכל הנוגע לתחם התחבורה: "הטרמינל והרכבת יהפכו את עפולה למרכז התחבורה של הצפון. משרד ראש הממשלה אישר את תכנון המסילה שתביא את עפולה לתל אביב תוך ארבעים דקות. זו תהיה תרומה משמעותית לפיתוח העיר ולנגישות אליה וממנה".

איזו בשורה יש לך לתושבים בכל הנוגע לנושא מצוקת החנייה בעיר?
"אני עונה שבשנים האחרונות יש מהפכה ענקית בנושא. הוספנו אלפי מקומות חנייה מוסדרים, אם זה בחניונים של הפלאפליות, נווה אור, היונה ועוד. הוספנו עשרות חניונים שכונתיים ברחבי העיר והשכונות. בשכונה החדשה בדרום העיר יחויבו הקבלנים בחנייה תת קרקעית, וישנו גם תו החנייה העירוני שמספק אפשרות להחנות בכל רחבי העיר תמורת 60 שקלים לשנה. צריך להבין: רמת החיים עולה ואנשים מגיעים לגור בעפולה, צריך לברך על כך".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כשמירון מדבר על כך שאנשים מגיעים לגור בעפולה הוא גם מגובה בנתונים: רק לאחרונה התפרסם כי העיר נמצאת בעשירייה הראשונה בארץ בהגירה חיובית, כשמחצית מתושבי העיר הינם מתחת לגיל 35. "יש שיגידו שיש היצע גדול ברובע יזרעאל בעיר ומספיק דירות, אבל אנחנו רואים את הנתונים ונערכים לשנים קדימה", אומר מירון. "עפולה היא יעד למגורים, והאוכלוסייה שמגיעה לכאן היא ברובה איכותית וחזקה. היעד שלנו הוא להעלות את הדירוג הסוציו אקונומי של עפולה מחמש לשש, וגם זה יקרה".

"הכנסנו סטנדרטים אחרים"

בעוד שבעה חודשים כאמור ייערכו הבחירות לראשות העיר. יריית הפתיחה הלא רשמית נערכה במוצ"ש בטקס הרמת כוסית לחג הפסח. לדברי מירון סוגיית הבחירות לא מצויה על סדר היום שלו: “אני לא חי מבחירות לבחירות אלא מעניק שירות מלא לתושבים כמי שנבחר לשנות את פני העיר ולסייע לכל אחד, ללא קשר לבחירות כאלה ואחרות”, הוא אומר ומוסיף, "אני מוקדש כל כולי לעשייה למען תושבי עפולה ולכך מופנים כל משאבי. כך היה לאורך ארבע השנים שחלפו וכך יהיה בשנה הקרובה. בשנים שאני בתפקיד הכנסנו סטנדרטים אחרים של קשר לתושב. סיורי הבוקר והערב מובילים לפניות ישירות ובלתי אמצעיות עם התושבים ומרבית הפניות מטופלות באופן מיידי. בכל שבוע בארבע השנים האחרונות אני מקבל קהל בעירייה ובשכונות ואנחנו נותנים מענה לכל פנייה גם שם. אני חייב לציין בהקשר הזה את המוקד העירוני ופניות הציבור שמספר הפונים אליהם עלה בצורה דרמטית בשנים האחרונות וזאת עקב האוזן הקשבת והמענה המהיר".

המלץ לנו על אירוע לחול המועד בפסח.
"אני מזמין את כל תושבי עפולה והעמק בפרט ותושבי כלל המדינה לצעדת יערות גבעת המורה שתתקיים ב-3/4 בחול המועד. מחלקת הספורט שלנו מפיקה צעדה מגוונת לכל המשפחה מילדים עד גיל הזהב. זה כולל מסלול הליכה בנוף מדהים מגבעת המורה והפארק הנהדר שלנו שיקלוט את הצועדים בתחילת הצעדה ובסיומה. אני מבקש לנצל את ההזדמנות לאחל לכל בית ישראל חג אביב שמח".