עפולה: בשורה מקומית לחיילים וחיילות הסובלים מפוסט-טראומה בהמשך לשירות

במסגרת מחקר חדש, מכון מטיב מנגיש טיפולים חדשניים גם לתושבי עפולה וסביבותיה. צילום: יח"צ

במחקר שערכו חוקרים ממכון מטיב- המרכז הישראלי לפסיכוטראומה, בהובלת ד"ר אנה הרווד-גרוס מנהלת יחידת המחקר של המכון, וד"ר דני ברום מנכ"ל מטיב, נמצא שחיילים לא קרביים סובלים מפוסט-טראומה בהמשך לאירועים טראומטיים שמתרחשים במהלך שירותם הצבאי באופן דומה לחיילים קרביים.
מטרת המחקר, שבוצע באמצעות סקר בו לקחו חלק למעלה מאלף חיילים משוחררים, הייתה להבין מה השכיחות של פוסט-טראומה וסימפטומים קשורים, באוכלוסיית חיילים ששירתו בצבא.
"המחקר שלנו הראה שאם נחשפת לאירועי מלחמה כג'ובניק', גם לך סיכוי לסבול מפוסט-טראומה ויותר מכך, פי 3 סיכוי להרגיש יותר אלים אחרי השירות שלך מלפני", אומרת ד"ר הרווד-גרוס. "יש גם תפקידים בצבא שקיים בהם סיכון לחוות טראומה משנית, בעיקר כתוצאה מהשחיקה הנפשית הרבה. דוגמה לכך היא קצינות הנפגעים, שנחשפות במהלך שירותן הצבאי לסיפורים קשים, מגיעות אלינו למכון ל"מסע שחרור" – תכנית ייחודית לעיבוד ושיקום הטראומה לאחר השירות, ופורקות המון כאב וסבל". "המסקנות העולות מהמחקר", מסכמת ד"ר הוורד-גרוס, הן שצריך להרחיב את המענה לחיילים משוחררים ולהנגיש את מערך התמיכה שניתן על ידי משרד הביטחון לכלל החיילים והחיילות, לא רק לקרביים", היא מדגישה.

• איך יתכן שאני לא קרבי וסובל מטראומה?

בהקשר זה, בימים אלו עורך מכון מטיב מחקר חדש שבוחן אפקטיביות של גישות טיפול שונות בחיילים משוחררים נפגעי פוסט-טראומה, זאת לאור העובדה שבשיטות הנהוגות כיום, אומרים במכון, רק 40% מהמטופלים זוכים לריפוי המיוחל, בעוד אחרים ממשיכים להרגיש שהשתחררו מהשירות הצבאי, אבל עדיין לא זכו לשחרור אמיתי.
"רבים ממשתתפי המחקר מגיעים אלינו שנים רבות אחרי תום השירות, לאחר שהתקשו להשיג טיפול מסיבות שונות. אף שהצבא מעניק כביכול טיפול לכל חייל או חיילת שחווה פוסט טראומה, בפועל יש חסמים שמונעים מחיילים לא קרביים וגם מחיילות נשים את הטיפול. חסם אחד הוא הסטיגמה והבושה- איך יתכן שאני לא קרבי וסובל מטראומה? לאלו יש להוסיף את המכשולים הבירוקרטיים שמקשים עוד יותר על לא קרביים, שניגשים לבקש סיוע", היא מסבירה. "באמצעות המחקר, ננסה במכון להבין את חשיבות ההתייחסות לגוף כחלק אינטגרלי מההליך הטיפולי, ואת יעילותן של השיטות השונות לסייע לנפגעי טראומה לעבד את החוויות שעברו, לחזק את מנגנוני התמודדות ולשוב לתפקוד ולחיים מלאים. כחלק מהמחקר, ניתן להשתתף בטיפול ללא עלות, והוא נגיש בפריסה ארצית רחבה. לטובת תושבי העמקים, ניתן להצטרף למחקר ולזכות בטיפול החשוב ללא עלות גם בעיר עפולה, במסגרת קליניקות פרטיות השותפות לפרויקט", מסכמת ד"ר הוורד-גרוס.

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|