נוטעים עתיד משותף

הושקה החווה החקלאית החינוכית הראשונה של השומר החדש בזרזיר, בשיתוף המועצות הבדואיות. החווה תקרא על שם רב נגד יאסר גואמיס ז"ל, בן היישוב, שנפל בפעילות מבצעית בצוק איתן. צילום: שריה דיאמנט

לפני מספר ימים התקיימה השקת החווה החקלאית חינוכית הבדואית הראשונה של התנועה החדשה בשומר החדש, אשר מהווה נקודת ציון משמעותית בחיבור בין ארגון "השומר החדש" לשש מועצות בדואיות בצפון הארץ. החווה שהוקמה בבית זרזיר תקרא על שם רב נגד יאסר גואמיס ז"ל, בן היישוב, שנפל בפעילות מבצעית בצוק איתן.
האירוע הנוכחי מתקיים לאחר שבחודש מאי האחרון, נערך המפגש הראשון בין ארגון "השומר החדש" לבין שישה ראשי מועצות בדואיות בצפון; זרזיר, בסמת טבעון, ביר-אל מכסור, כעביה, אל-בטוף וטובה זנגריה. במסגרת המפגש הוחלט על שיתוף פעולה בתחומי החינוך, התעסוקה והביטחון האישי. במפגש הוסכם ע"י כל הצדדים שהעתיד נמצא בנוער ושם יש להשקיע את מירב המאמצים, ולטפל יחד בסוגיות של חינוך וקהילה, תעסוקה לצעירים וביטחון אישי בכפרים. סוכם על יציאה משותפת לדרך שתכלול פיילוט של הקמת חווה חקלאית חינוכית לצד שיתופי פעולה נוספים.
מאז ההסכם על שיתוף הפעולה נערכה עבודה הכנה ותשתית וכן גיוס רכזי חווה מהמגזר ורכזת הדרכה. החוות החקלאיות הינן מרחב חינוכי שמטרתו חיבור בין קהילה לאדמתה. בני הנוער והילדים ביישוב יגיעו לחווה על מנת לגדל ירקות, לבנות בעץ ובאדמה ולהעמיק בערכים דרך פעולות של מעשה ולימוד. מרגע הקמת החווה יוקמו קבוצות נוער, יערכו ימי שיא ואירועים קהילתיים, יחלו מפגשים על שירות משמעותי ושיח יהודים ערבים.
באירוע התקיים הפנינג חגיגי הכולל התכנסות ראשי רשויות המגזר הבדואים, התושבים והנוער שיתכנסו יחד להקמת החווה הבדואית הראשונה ובמעמד שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר. אירוע ההקמה כלל בניית ערוגות מנותקות מצע, דוכני יצירה, פיתות בטאבון, שתילות וברכות.

• "שכחנו מהחקלאות"

ראש המועצה, אמיר מזריב: "הקמנו חווה חקלאית ראשונה במגזר הבדואי ואנחנו מאמינים שנראה את אותה פעילות גם ביישובים אחרים שנמצאים איתנו כאן. אנחנו כאן כדי לייצר פעילות לכל הצעירים שנמצאים כאן. חשוב מאוד שנמצא להם מסגרת אחר הצהריים – פעילויות שתחבר את האדם לאדמה ומהפעילות הזאת נגזור הרבה פעילויות מסביב כדי לתת לילדים את הידע מה זה חקלאות. מדינת ישראל היא מהמדינות המבינות בנושא החקלאות. משנות ה-80 נכנס נושא הייטק ושכחנו מהחקלאות. אני חושב שהגיע הזמן להחזיר עטרה ליושנה ואנחנו כאן כדי למנף את החקלאות. התחלנו כאן בחווה קטנה, אבל יש לנו שאיפה להרחיב אותה מעבר לגדר ומבחינתנו השמים הם הגבול"
יואל זילברמן, מנכ"ל ומייסד "השומר החדש": "השומר החדש קם מאידיאולוגיה של יצירת חיבורים. לאורך השנים התמודדנו עם קשיים גדולים של פשיעה אבל לא במקרה המפגש עם ראשי המועצות קרה במסגרת אירועי "שומר החומות", התכנסנו יחד ושאלנו את עצמנו איך עושים מהפכה בחינוך הילדים, תעסוקה של צעירים אחרי צבא וסוגיית הביטחון האישי. הסוגייה הזאת היא סוגיה שאנחנו חיים ונושמים והיא לא תשתנה אם לא נכנס פנימה – לדבר עם הנוער לדרך של חיבור ושותפות. אנחנו חיים פה ביחד והחווה הזאת תהיה סנונית כדי שנקים אותה במועצות נוספות. אנחנו רואים מה שקורה באוקראינה וזה משהו שיכול לקרות לנו, משבר מזון, ומי שידאג לנו זה החקלאים של הדור הבא. ופה הנוער ילמד איך מצמיחים עגבניות, איך בונים מערכות השקיה ואיך גם אפשר לתת את העגבניות האלה לעניים וליצור מעגל שלם של עשייה".
שר החקלאות, עודד פורר:" החווה שנחנכה כאן היא צעד ענק ליכולת שלנו לשתף פעולה ולהסתכל דורות קדימה. כדי שאפשר יהיה לחיות כאן זה חיבור שנוצר מהאדם והאדמה ביחד. הנוער שנמצא כאן יצליח ללמד את המנהיגים למעלה שהדבר הזה הוא אפשרי. יש רוח חדשה בממשלה הזאת ביכולת שלנו לשתף פעולה. בנוסף לכך, יש אמירה ברורה שלי במשרד החקלאות ובנגב והגליל וזה החשיבות העצומה של כניסת הדור הצעיר לחקלאות הישראלית. אני מחכה לראות עוד ראשי מועצות עם פרויקטים כאלה. יש פה מסר חשוב ואנחנו נעביר אותו ביחד, מהחווה הזאת יצמחו לנו הרבה שיתופי פעולה".
רונן נימר, רכז החוות הבדואיות בשומר החדש: "לאור המצב במדינה זו העת שכולנו ביחד ערבים ויהודים מחליטים לפעול בעד חיים משותפים. הדרך היא פעילות קהילתית ומפגשים בין ילדינו. כולנו רואים את האלימות במגזר הערבי והרבה מדברים על דרכי מיגור אלימות, הפתרון נמצא אצל הילדים הקטנים דרך חינוך ופעילות בלתי פורמלית והמקום המתאים ביותר זו החווה החקלאית, דרך פעילות משותפת אשר הם בעצמם ירגישו את החיבור ביניהם".

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|

ברוח התקופה: הרמת כוסית לחג הפסח במכללה הטכנולוגית נוף הגליל

|

״כבר שנים שאבא שלכם בוגד באימא שלכם״: הודעת הוואטס אפ שהובילה לפיצוי של 40,000 ש״ח

|