"מתקפת הטרור באופקים ושדרות חידדה לנו שמחבלים יכלו לדפוק גם הדלתות בעפולה"

הגיוס לאחר הסינון הנוקשה, תפיסת ההפעלה, החלוקה לרובעים והפטריוטיות והדאגה לעיר ותושביה – שמחברת בין כולם. משטרת עפולה, בשיתוף פעולה הדוק עם העירייה הקימו מערך כיתות כוננות מאומן, ממוקד מטרה ומצויד. כך זה קרה, שלב אחרי שלב

חודשיים וחצי מאז פרצה המלחמה ובעפולה התושבים כבר מרגישים בטוחים הרבה יותר, עם מערך בטחון רחב שכולל שתי כיתות כוננות משטרתיות וכוח נוסף שהוקם שבועיים לאחר המתקפה ב-7 לאוקטובר וזכה לשם "בני המקום".
כיתה כוננות ראשונה הוקמה על ידי תחנת משטרת עפולה – כחלק מפרויקט הקמת כיתות כוננות של המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל. כ-20 מתנדבים שעברו סינון נוקשה גויסו קיבלו נשקי אמתן חדשים מתוצרת ישראל וציוד נלווה הכולל אפודים זוהרים לזיהוי עוד. בהמשך הוקמה כיתה משטרתית נוספת שכוללת אף היא 20 חברים חמושים ומצוידים, כולם תושבי העיר עפולה.

• "תושבי העיר נענו בלי לשאול הרבה שאלות"

יחד איתם כאמור פועל מערך בני המקום שכולל כיתת כוננות בת 31 מתנדבים – ותכלול בתום תהליך 40 מתנדבים בסה"כ, כולם מגויסים בצו 8. חיבור של 3 הכיתות יהווה כוח של כ-80 מתנדבים מיומנים.
רס"ב אלון דניאל, רכז המתנדבים של המשטרה סיפר על התהליך והערבות ההדדית שגילו התושבים המתנדבים: "מפרוץ המלחמה התחלנו במלאכת ההקמה של כיתות הכוננות. הבנו את הצורך, בעיקר ביישובי סמוכי גדר וקרובים לגבולות. במקביל נצמדנו להנחייה מפיקוד העורף להקים את הכיתות בעפולה ויצאנו לדרך. קיבלנו רשימות מעיריית עפולה ופיקוד העורף של חברים פוטנציאליים בכיתות הכוננות העתידיות ובתום סינון והתאמה לצרכים התקדמנו. נבחרו אנשים שהיו בעברם לוחמים, כאלה שהם מיומנים, ואיכותיים וראינו זאת גם באימונים. אני שמח שהצטרפו אנשים מובחרים ומחויבים, שעוזבים את המשפחות ולפעמים את העבודה והעיסוקים בכדי לקחת חלק בבטחון השוטף בעיר. הם נענו בשמחה, בנחישות, בלי לשאול הרבה שאלות".

כיתת כוננות בעפולה
כיתת כוננות בעפולה

רפ"ק הדר עמר, קצינת אג"מ בתחנת עפולה הוסיפה: "המתקפה בשדרות ואופקים חידדה את הידיעה – שמחבלים יכולים לדפוק על הדלת לא רק ביישובי התפר, אלא גם בערים הסמוכות. עפולה רחוקה רק תריסר קילומטרים מקן הצרעות של ג'נין, ואותה התקפה אכזרית שהתרחשה בדרום, הייתה יכולה להתרחש גם פה, בתחנת המשטרה וגם בעיר. בסוף מי שנתקל במחבלים בשלב הראשון זה קודם כל השוטרים ולצידם אזרחים ותושבים, חיילים משוחררים ובחופשה, אנשי ביטחון ועוד שהגנו בגופם ובנשקם על התושבים".

• הכשרה מקיפה

חברי כיתות הכוננות עברו תהליך הכשרה מקיף וממוקד בטווח זמן קצר, מאפס למאה. "בקרות אירוע, חברי כיתת הכוננות זמינים לנו, על פי חלוקה לרובעים וחוליות בשכונות העיר – כשלכל כיתה הוצמד קצין מקצועי מהתחנה", הוסיף רס"ב דניאל, "לאחרונה ערכנו תרגיל פתע באמצע היום עם כיתות הכוננות והמענה היה מהיר מעבר למצופה. צריך להבין שמדובר במתנדבים שעובדים, אבל מצד שני מבינים את החשיבות והגיבו בהתאם. הם מאומנים, עברו הכשרה מקיפה שכללה אימוני כוח, קרב מגע, סמכויות, מטווחים ותהליך למידה מקיף".
במשטרת עפולה הוסיפו כי הם זוכים לשיתוף פעולה הדוק ומוצלח מול העירייה וקברניטיה: "אנחנו בשיח מתמיד עם ראש העיר אבי אלקבץ והגורמים הרלוונטיים בעירייה והתחושה היא שתמיד יש אוזן קשבת", הוסיף רס"ב דניאל, "זה נכון לשגרה וחירום, באירועים הרבים שמתקיימים בעיר ובהערכות המצב. רק לאחרונה תוגברנו בשלושה רכבים שהועברו לנו מהעירייה, ומסייעים לנו בביטחון השוטף. בסופו של דבר התושבים הם אלה שנהנים מאותו שיתוף פעולה פורה ומוצלח".
ראש העיר אבי אלקבץ סיכם: "הכיתות יהוו תוספת כוח משמעותית למערך הכוחות המתוגבר בעיר עפולה הכולל את שוטרי תחנת המשטרה, השיטור העירוני, פקחי עיריית עפולה וחיילי פיקוד העורף ויחד יפעלו כולם למען הגברת הביטחון בעיר".

המעוניינים להתנדב בתחנת המשטרה בעפולה (לא בכיתת הכוננות) מוזמנים לפנות 052-6524444