משרד הבינוי והשיכון מקדם חקיקה כנגד ארגוני פשיעה הפועלים בענף הבנייה

טיוטת תזכיר חקיקה שפורסמה להערות הציבור מציעה לקבוע כי לרשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון תהיה הסמכות לשלול רישיון קבלן על סמך מידע מודיעיני שהתקבל מרשויות אכיפת החוק הקושר את הקבלן לפשיעה מאורגן

רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון אחראי על ניהול פנקס הקבלנים ומתן רישיונות לקבלנים הרשומים. בנוסף, רשויות ציבוריות שונות, לרבות משרד הבינוי והשיכון, עוסקות בביצוע פרויקטי בנייה ותשתיות, ונאלצות להתמודד עם חברות קבלניות שלוקחות חלק בפשיעה המאורגנת. התנהלותם של קבלנים אלה כוללת פעילות במגוון דרכים ובהן – השפעה על הליכי מכרז ופגיעה בתחרות, איום על קבלנים אחרים ודחיקתם החוצה מלהתמודד במכרזים, כפייה על הקבלן הזוכה להסב את העבודות לקבלן משנה הקשור בארגון הפשיעה, השתלטות על אתרי בנייה ועוד.


תיקון חוק רישום קבלנים, כאמור, יאפשר להתמודד עם מקרים בהם פעילות החברות נחשפת ב01עזרת מודיעין הנאסף על ידי רשויות האכיפה הרלוונטיות, בהן המשטרה והפרקליטות, ולא בחקירה גלויה.


זאת באופן זהה לחומרים המשמשים בדרך כלל להליכים פליליים או מנהליים, בשל אופי הפעילות העבריינית הנעשית לעתים רבות בצורה מתוחכמת ונסתרת.
תיקון החקיקה המוצע יאפשר לרשם הקבלנים כלי יעיל ואפקטיבי למנוע מקבלנים המעורבים בפשיעה, ובתוך כך תומכים את פעילותם הכלכלית של ארגוני הפשיעה ומקבלים עבודות הנדסה בנאיות בזכות פעילות עבריינית, בדגש על הפעלת אמצעים אלימים לצורך קבלן העבודות, להיות קבלנים רשומים בישראל ובכך להקשות עליהם את הפעילות העבריינית.
הרב יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון: "ארגוני הפשיעה פוגעים בענף הבניה באופן קשה. עדכון החקיקה שעל הפרק יביא כלי נוסף לפעילות האכיפה הממשלתית כנגד תופעות שאינן מקובלות ומזיקות לציבור. נפעל אל מול הגורמים הרלוונטים בכנסת על מנת להשלים חקיקה זו בהקדם האפשרי".
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "אחת המשימות החשובות בתוכנית העבודה של המשרד לשנת 2024, וספציפית בתוכנית העבודה של רשם הקבלנים, הינה טיפול בארגוני פשיעה הפועלים בענף הבנייה. אנו מסירים את הכפפות בכל הקשור לפעילות זו".

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|