מקציף חלב: כל מה שרציתם לדעת עליו ולמה הוא טוב

איך עובד מקציף חלב, על סוגי מקציפי החלב הקיימים ומה עדיף. צילום: pixabay

תפקידו של מכשיר חשמלי זה הוא להכין קצף חלב, שמטרתו היא להתווסף אל סוגי הקפה השונים כמו קפוצ'ינו או לאטה ומשקאות נוספים. המקציף למעשה מאוורר את החלב ומייצר סוג של קצף סמיך אך עדין ונעים לשתייה. אם גם אתם מעוניינים לחמם או להקציף את החלב שלכם עבור מגוון משקאות, זהו המכשיר עבורכם.

• היסטוריה בקטנה

מקציף חלב שולב לראשונה על ידי האיטלקים בתוך מכונות האספרסו שלהם כבר בשנות ה-50. האיטלקים החלו לייצא את מכונות הקפה המשולבות עם מוט האדים ברחבי אירופה ושאר העולם. אלו תפסו תאוצה ופופולריות רבה בעיקר בבריטניה הודות לקפה הקפוצ'ינו שהתאפשר הודות להקצפת החלב ושילובו בכוס הקפה. הבריטים התרשמו מאוד מהאופי הייחודי של קצף החלב וכך הפך המשקה לאהוב במיוחד על החך הבריטי.
לעומת זאת בארצות הברית נהגו לשתות את הקפה המבושל אשר הפך לפחות ופחות פופולרי, עד שבשנות ה-80 איגוד הקפה האמריקאי החדיר לשוק את מכונות האספרסו והשימוש בקפה פרמיום.  בריסטות ברחבי ארצות הברית החלו להכין את משקאות הקפוצ'ינו והלאטה לציבור הרחב והשתמשו במוט האידוי וגם במקציפי החלב כמוצר נפרד. כך הוכר מקציף החלב ברחבי העולם.

איך עובד מקציף חלב?

מקציף חלב מייצר בתוך החלב בועות קטנטנות שנוצרות כחלק מתהליך החדרת האוויר אל תוך הקצפת החלב. הבועות הזעירות הופכות את מרקמו של החלב לקליל יותר אך במקביל מגדילות את נפחו. האוויר שמייצרים מקציפי החלב בשילוב עם החומרים המצויים בחלב – מולקולות קזאין, שהן סוג של חלבון, נמשכות אל בועות האוויר בתהליך ההקצפה ועוזרות ליצור את מרקמו הסמיך ואת הקצף. כל סוג של חלב שתכניסו למקציף החלב יניב לכם סוג אחר של קצף ומרקם שונה. למשל חלב מלא שמצויה בו כמות חלבונים ושומן גבוהים יניב לכם מרקם עשיר וסמיך של קצף, לעומת חלב רזה אשר בשל מיעוט השומן והחלבונים המצויים בו יניב לכם קצף קל ודקיק.

סוגי מקציפי החלב הקיימים

כיום קיימים שלושה סוגים שונים של מקציפי חלב: מקציף אוטומטי, מקציף ידני ומוט הקצפה אלקטרוני. נרחיב עליהם מעט:
-מקציף אוטומטי (Automatic )– הוא מכשיר חשמלי אשר בלחיצת כפתור יחמם לכם את הנוזל המצוי בו. כשיסתיים תהליך ההקצפה הוא יכבה אוטומטית. כמו כן, התהליך הוא מהיר ויעיל, הוא מייצר קצף איכותי ויכול להכין כמות גדולה של חלב מוקצף עבור מספר משקאות.
-מקציף ידני (Manual )- מכשיר שעשוי מבוכנה ורשת מחוררת דמוית גליל, שאותה מזיזים מעלה ומטה באופן ידני כדי להקציף את החלב. זמן ההקצפה ינוע בין 20-10 שניות  והוא יכול לשמש גם בתור פרנץ' פרס להכנת תה או קפה.
-מוט הקצפה אלקטרוני (Handheld electric) – מוט המופעל על ידי סוללה ומקציף את החלב באמצעות סיבוב מהיר של המטרפה המחוברת בקצהו. המכשיר יכול גם לטרוף ביצים והקציף שמנת, כאשר פעולת הערבול שלו מכניסה פנימה אוויר ויוצרת את המרקם הנדרש.

מה עדיף: מקציף חלב נפרד או משולב בתוך מכונת קפה?

כיום ניתן למצוא מגוון רחב של מקציפי חלב. חלקם מחוברים למכונות הקפה הביתיות וחלקם מגיעים כמוצר נפרד. אם כן, מהם ההבדלים? בעבר מכונות הקפה הביתיות הקטנות לא היו מסוגלות להקציף את החלב כראוי, עד אשר התקינו להן צינור פנאראלו שתפקידו הוא לתת בוסט של קיטור לתוך החלב ולהפוך אותו לסמיך. במכונות קפה גדולות יותר, הקיטור חזק דיו כדי להפוך את החלב שלכם לסמיך ועדין. לעומת זאת, יש מי שמעדיף להפריד את מקציף החלב מהמכונה עצמה משיקולים אחרים ומעדיף לרכוש מקציף חלב כמכשיר נפרד שעימו ניתן להקציף את החלב לטובת הקפה. לסיכומו של דבר זה תלוי בהעדפה האישית שלכם.

 

 

מזרן יחיד אורטופדי – מה חשוב לדעת לפני שמחליטים?

|

טיפים לחסוך כסף לטווח ארוך שכל אחד חייב להכיר

|