מעבר לכדורסל: תערוכה מרתקת במשכן לאומנות בעין חרוד

עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע. "הקבוצה ממלאת פונקציות חברתיות רבות ובראשם מצוינות בחינוך והחיבור לקהילות מסביב, ובמקרה הזה לשחקני הספיישל אולימפיקס. זוהי תערוכה עם בשורה טובה לחברה הישראלית". צילום: רום שקד

המושג "תערוכה מרגשת", מתאים בד"כ לכל תערוכה או מייצג העולים במוסדות התרבות והמוזיאונים בגלבוע, אך נדמה שהתערוכה החדשה- 46:47, שנפתחה ביום שישי האחרון במשכן לאמנות, שוברת את שיא הרגש. שם התערוכה 46:47, לקוח מעולם הכדורסל, בו מספרים משמשים לציין שייכות לקבוצות ויחסי כוח.
זוהי תערוכת צילום פרי שיתוף פעולה של כמה גורמים בגלבוע, החל מהנהלת המועצה, המשכן לאמנות, קבוצת הכדורסל 'ספיישל אולימפיקס' (ממועדון גלבוע/מעיינות), ובעלי מועדון הכדורסל גלבוע/גליל, ודורון שפר מקבוצת 'גבעסול'. יחד כולם, ובהובלת הצלמת נעם בן-גוריון מוסרי, חברו לפרויקט צילום חברתי ואישי יוצא דופן.
תמיר אסטרוגו תושב גן-נר, מאהודים המוכרים של גלבוע/גליל, הטיב לתאר את רשמיו כשאמר "המשותף- אהבת המשחק, חלומות, פחדים. השונה- כרומוזום אחד (ומכאן שם התערוכה 46:47). תערוכה המעלה שאלות כבדות משקל על מהי ״נורמליות״, יופי, אושר, ניצחון. תערוכה המיועדת לכל אוהבי הכדורסל והאדם, ואיך אפשר שלא להתרגש מפרויקט נפלא שכזה?".
אירוע הפתיחה לתערוכה התקיים בנוכחות יו״ר ספיישל אולימפיקס ישראל, משה (בוגי) יעלון, ודמויות בכירות מעולם הכדורסל, וכן הרכב מלא של קבוצות הכדורסל הלוקחות חלק בפרויקט המיוחד. ״אנחנו מחזיקים קבוצת כדורסל בליגת העל לא רק בשביל לנצח את המשחקים", אמר באירוע עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע. "הקבוצה ממלאת פונקציות חברתיות רבות ובראשם מצוינות בחינוך והחיבור לקהילות מסביב, ובמקרה הזה לשחקני הספיישל אולימפיקס. זוהי תערוכה עם בשורה טובה לחברה הישראלית".
הבעלים של קבוצת הכדורסל גלבוע גליל, גדעון ידין, אמר במהלך הטקס כי "חיים אוחיון ז"ל אמר מספר פעמים שחוסן אזורי מגיע מחיבורים. החיבור בין המועצה לקבוצה תעשייתית ולקבוצות הכדורסל הוא חלק מהבנייה של אותו החוסן. האמירה של המועדון, Beyond Basketball, מעבר לכדורסל, היא הביטוי למחויבות שלנו להאיר נושאים שחשובים לנו, והפרויקט מאיר על החיבור בינינו", אומר ידין.

עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע ובוגי יעלון בתערוכה. צילום: רום שקד
עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע ו יו״ר ספיישל אולימפיקס ישראל, משה (בוגי) יעלון בתערוכה

בתערוכה המיוחדת מוזמנים הצופים לשחק במשחק החיים החברתי, בו המספרים והיחס ביניהם מעיד על שייכות לקבוצות שונות. במשחק אחד 47 הוא תוצאה המעידה על ניצחון, ובמשחק אחר המספר מעיד על כרומוזום נוסף שיש לאדם עם תסמונת דאון. "הדימויים בתמונות פותחים פתח להתבוננות מעמיקה ב"משחק החיים", אומרת הצלמת נעם בן גוריון מוסרי. ״אני מקווה שכל אחד שרואה את הצילומים ישאל את עצמו אם הוא יכול להיות מעבר לכותרת ולתת מקום לאנושיות של כל אדם", לדברי מוסרי.
התערוכה מוצגת באודיטוריום מירון סימה, והציבור מוזמן להגיע ולהתרשם מהתערוכה שתוצג עד 25.3.23.
שעות פתיחה: רביעי 10:00-16:00, שישי-שבת 10:00-14:00.