מחוברים לקהילה

מקצועיים, מחויבים ונגישים בגובה העיניים: ד"ר אילן ירום, מנהל המרכז לרפואה יועצת של מחוז צפון בכללית בבית שאן מספק הצצה למרכז, מספר על השירותים הרחבים, מסביר על הדי.אן.איי המקומי המחבר, מפרט על הקשר המיוחד שנרקם בין המטופלים לצוות ואומר, "יש פה משפחה אחת גדולה – אני מרגיש חלק ממנה". צילום: כללית

החשיבות של קבלת טיפול רפואי מקצועי הוא פרמטר חשוב באיכות החיים של התושב הממוצע, אך במקרים רבים, לצד הפן המקצועי, באים לידי ביטוי בתקשורת מול אנשי הצוות במרפאות היבטים נוספים חשובים, ובהם מענה אישי אדיב, נגישות, חיבור לקהילה ומסירות. עם השנים, בלא מעט מקרים הקשר הופך להרבה מעבר ליחסי מטופל – רופא ולמרפאה חשיבות רבה בקרב המטופלים הבאים בשעריה.
בכתבה שלפניכם החלטנו להביא את סיפורה של המרכז לרפואה יועצת במחוז צפון בכללית בבית שאן. לכאורה, עוד מרפאה קהילתית מבין רבות שמתמודדת עם אתגרים וקשיי פריפריה מוכרים, אבל שמעמיקים ושומעים את הנפשות הפועלות נחשף סיפור אחר, רחב יותר, סיפור על מקצועיות ללא פשרות, לצד ערכים של מחויבות, אכפתיות, ערבות הדדית וכן, גם הרבה נשמה.

• כל השירותים במקום אחד

את המרכז מנהל מזה כ-15 שנים ד"ר אילן ירום, 67, רופא נשים, מומחה למיילדות וגניקולוגיה. במרפאה פועלים כל תחומי הייעוץ תחת קורת גג אחת, כולל בית מרקחת עם רוקחים שירותיים ואדיבים. את הצוות מובילים ד"ר ירום, סיון אברהם המנהלת האדמיניסטרטיבית ואורנה גבאי, מנהלת הסיעוד ואיה מפרע, מנהלת את בית המרקחת. הרביעיה, שמהווים גם את 'הפנים' של המרפאה באינטראקציות עם המטופלים, מרגישים במרכז ב'בית' וזה ניכר בתרבות הארגונית שהוטמעה בהרמוניה ובתהליך טבעי.
"אני חושב שגולת הכותרת של המרכז המקצועי שלנו הוא המרכז לבריאות האישה, שרק לאחרונה סיימנו לשפץ אותה", אומר ד"ר ירום, "עתה היא נעימה יותר, מרווחת, גדולה ומופרדת משאר המחלקות ליצירת אווירה אינטימית. במסגרת השירותים של המרכז אנו מבצעי מעקבי הריון שגרתיים, יחידה להריון בסיכון גבוה, מרפאת פוריות, סקירת מערכות, מרפאת צוואר הרחם. מעבר לכך פועלת יחידת כירורגיה כללית ואורתופדית. בכירורגיה הכללית אנו מבצעים פרוצדורות קטנות, שלעיתים מסייעות להימנע מביקור בבתי חולים. התהליכים הללו מבוצעים על ידי כירורג מומחה, וותיק ומקצועי שמטפל גם במרפאת השד במרכז, עם זמינות טובה למטופלות. במחלקה הכירורגית פועל גם אורולוג מומחה. במחלקה האורטופדית אנו מבצעים תהליכים של גבסים, מעקבים אורטופדיים על ידי שלושה רופאים בזמינות גבוהה לאורך כל השבוע, צילומי רנטגן, וכן יש לנו מכון אולטרה סאונד כללי".


"מרבית הצוות שלנו מכיר היטב את הקהילה, הם גרים באותה עיר, מטפלים בגובה העיניים ומודעים לצרכים של אותם מטופלים ומטופלות, "החיבור הוא גם טבעי בקשר עם המטופלים בקהילה וגם בין העובדים בצוות שלנו, כולל הרופאים הבכירים"


עוד במרכז: רפואת עיניים, אף, אוזן וגרון, עור, אנדוקרינולוגיה, רופא ריאות, ארגומטריה, כירורג כלי דם, דיאטניות ועובדות סוציאליות. בקרוב גם יתחיל שירות חדש של אקו לב לילדים ועוברים, עם מכשיר מיוחד שאותו תפעיל קרדיולוגית ילדים.
ד"ר ירום מדגיש את מחלקת הסיעוד והאחיות: "הן מבצעות את עבודתן ברמה הכי גבוהה", הוא מדייק, "האחיות מסורות ועושות את המיטב לתת מענה לכל בקשה וצורך".

סיוון אברהם, המנהלת האדמיניסטרטיבית של המרפאה. צילום: כללית
סיוון אברהם, המנהלת האדמיניסטרטיבית של המרפאה

• "יש פה קהילה מדהימה, מחוברת, אכפתית, חמה והערכים הללו משתקפים גם במרכז"

ד"ר ירום הוא תושב עפולה, אבל השנים הארוכות בהן הוא עובד בבית שאן, חיברו אותו בעבותות לעיר, והוא יודע לזקק היטב את הדי.אן.איי הייחודי של התושבים והמטופלים גם בהיבטים של פעילות המרפאה. "למרכז שלנו מגיעים מטופלים מכל האוכלוסיות, מכל הגילאים וכל המגזרים, החל מהריונות ולידה ועד קשישים וזקנים שנדרשים לטיפולים כאלה ואחרים. אין ספק שיש פה קהילה מדהימה, מחוברת, אכפתית, חמה והערכים הללו משתקפים גם במרפאה. הצוות שלנו מכיר היטב את הקהילה, רובם גרים בעיר ובסביבה, מטפלים בגובה העיניים ומודעים לצרכים של אותם מטופלים ומטופלות. זה בא לידי ביטוי במענה הנעים והממוקד של המזכירות שמכירות את כלל המטופלים, וזה ממשיך בטיפול של האחיות, הרופאים, המנהלת האדמיניסטרטיבית וכל הצוות במרכז. חשוב לציין שהחיבור הוא גם טבעי בקשר עם המטופלים בקהילה וגם בין העובדים בצוות שלנו, כולל הרופאים הבכירים. ההתייחסות היא מכבדת, מלאת דאגה אמיתית – כזו שמעניקה ליווי עד לתום הטיפול, כולל השתדלות להימנע מהמתנה לתורים ארוכים. מנקודת ראותי זו ממש משפחה אחת גדולה ואני מרגיש חלק ממנה".

אורנה גבאי, מנהלת הסיעוד. צילום: כללית
אורנה גבאי, מנהלת הסיעוד

השירותים במרכז ניתנים לכלל האוכלוסייה, לתושבי בית שאן, תושבי עמק המעיינות ובשל הטיפול האיכותי מגיעים לקבל טיפול גם מטופלים מאזור צמח ועמק הירדן בצפון, ישובים שמצויים על כביש הבקעה וגם מטופלים מישובים באזור עפולה, גלבוע ועמק יזרעאל.

• לעבר העתיד

כחלק מהתפתחות המרכז והרצון לקדם את זמינות הרופאים והטיפולים, ד"ר ירום מעדכן כי הם פועלים לקדם שירותים דיגיטאליים במרפאה. "אנחנו על זה", הוא אומר, "זה תהליך אך השאיפה שלנו היא להפוך חלק מהשירותים שאנו מעניקים למטופלים לרפואה דיגיטאלית, רפואת וידאו עם ייעוציים מרחוק. כרגע אנחנו פועלים לקדם את הרפואה ההיברידית מול הגורמים הרלוונטיים בכללית, במטרה להטמיע את אופציית הרפואה מרחוק. יש כבר מודלים כאלו שפועלים בהצלחה. מעבר לכך אנו שואפים בעתיד להרחיב את השירותים עבור המטופלים שלנו. זה לא תהליך פשוט, יש פה אתגר, אבל אנחנו עושים את המיטב בכדי לפעול בנושא", סיכם ד"ר ירום.

איה מפרע, מנהלת בית המרקחת
איה מפרע, מנהלת בית המרקחת

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|