מחוברים: בשחקים מתכוננים לשנת פעילות חדשה

האג'נדה המובהקת וה"אני מאמין" שיצרו, סיעורי המוחות המשותפים בשעות הקטנות של הלילה, האמון שקיבלו מהרשות והפרויקט האקדמי האיכותי שייצא לדרך בקרוב. רגע לפני פתיחת שנת פעילות חדשה, יו"ר דירקטוריון שחקים עו"ד אלי מלול ודניאל בן, מנכ"ל הרשת, מדברים על קהילה, שיתופי פעולה, ויוצאים בקריאה לתושבי העיר: "שחקים זה הבית, אתם רק צריכים לבחור מה לעשות בתוכו." צילום: שיר רותם

בשנים האחרונות עברה רשת המתנ"סים שחקים בעפולה שינוי של 180 מעלות, יש שיגדירו אותו כמהפכה – הלכה למעשה. מגוף מנומנם, אפרורי, ארכאי וחסר השראה לארגון מתקדם, מעודכן לעידן הנוכחי והכי חשוב, מחובר בעבותות לקהילה. אחד האנשים המרכזיים שאחראים לשינוי הזה הוא דניאל בן, מנכ"ל הרשת שזיהה זמן קצר לאחר מינויו לתפקיד את הצרכים של הארגון, הוביל מיתוג מחדש והפך את שחקים לאחד "השחקנים" הדומיננטיים בכל מה שקשור לפעילות פנאי, תרבות, ספורט והעשרה בבירת העמק. 

לפני פחות משנה, זמן קצר לאחר שהסתיימו הבחירות לרשות מונה עו"ד אלי מלול לתפקיד יו"ר דירקטוריון שחקים – ונראה כי החיבור בינהם מוביל את הארגון לאפיקים חדשים – במקביל להתרחבות מרשימה בכל קנה מידה של הפעילות ברשת המתנ"סים העירונית.

"זו הייתה השאיפה שלי מהרגע שנכנסתי לחיים הציבוריים"

את עו"ד אלי מלול אין ממש צורך להשיג. מאחוריו פעילות ציבורית ענפה, בין היתר בשחקים במתכונתו הקודמת. בעשור האחרון הוא עומד בראש אחד ממשרדי עורכי הדין המצליחים בישראל- המתמחים בתביעות של ביטוח לאומי ועוד. המינוי שלו היווה עבורו סגירת מעגל, לאחר שכילד ונער הוא בילה שעות רבות במתנ"ס בית אשכול, היום הלב הפועם של הרשת.

"במהלך שנות הילדות ושנות הנערות שלי ברחוב הרצל בעפולה עלית בו גדלתי הייתי צרכן של המקום הזה, וכבר בגיל 5 לקחתי חלק בחוגים", חוזר מלול במנהרת הזמן, "לפני כשני עשורים הייתי חבר מועצת מנהלים במשך קדנציה שלמה כך שהמערכת לא זרה לי ועתה, לאחר מינויי כיו"ר דירקטוריון זו סגירת מעגל עבורי. זה מאוד מרגש אותי. גלשתי לתפקיד הזה יחד עם בת חן עטר, מנהלת הלשכה של המשרד, שתמיד מרווחת לי את לוח הזמן התובעני שלי מתוך ידיעה כמה הפעילות הזו חשובה בעבורי. אני באמת ובתמים מתרגש בכל פעם שאני מגיע לבית אשכול או לפעילות כזה או אחרת עם ילדי ותושבי העיר. זה מחזיר אותי חמישה עשורים אחורה. ההתרגשות היא גם מאיכות האנשים והעובדים שיש פה. אני יכול לומר שזו הייתה אחת השאיפות שלי מהרגע שנכנסתי לחיים הציבוריים ופה אגב הן מסתיימות. מבחינתי הגעתי לפסגה באופן אישי במקום הזה ובתפקיד הזה. אני מאוד מקווה שתהיה לי ההזדמנות, יחד עם דניאל בן המנכ"ל והעובדים לקחת את המקום הזה צעד אחד קדימה. מנקודת ראותי אני חושב שכל אדם שחי בקהילה צריך לתרום לה. נכון, לא תמיד יש את הזמן והפניות, אבל כשמקבלים מערכת כזו, עם מנכ"ל מצוין כמו דניאל שיודע לתפעל את המערכת לא מסרבים. קיבלנו מערכת מסודרת ומאורגנת למרות שהיא ידעה לא מעט תהפוכות. כולם מבינים היום את חשיבותה ואם נפלה בחלקי הזכות לתרום, אני מאוד שמח לעשות זאת. אני חושב שיש ערכים מוספים למערכת שאני יוכל לתרום והכי חשוב זה שאני נהנה מכל רגע".

מנעד רחב של פעילויות לקהילה בשחקים
מנעד רחב של פעילויות לקהילה בשחקים

דניאל בן: "אני שלוש שנים בתפקיד ולראשונה ניפצנו תקרה בכמה הקשרים. הקייטנות הן דוגמא נפלאה לכך. השנה הכפלנו את כמות המשתתפים לעומת השנה אשתקד. משהו קרה, הצלחנו לפצח את הקוד מה ההורים והילדים רוצים ואיך עושים את זה בגישה הנכונה, הנגישה והאיכותית לכל ילדי העיר"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

"אין פה קהל בעיר שלא יודע למצוא את עצמו פה ולהרגיש שייך ומשמעותי וגם לבטא את עצמו"

כאמור את הנוכחות העירונית של שחקים בפעילות בקהילה קשה מאוד לפספס ובמפגש אקראי עם עו"ד מלול ודניאל בן, עדיף שלא תציגו את הרשת כיצרנית חוגים. השניים מדברים על למעלה מ-10,000 מתושבי עפולה וחלק נוסף מהיישובים הסובבים את העיר, שלוקחים חלק בפעילויות שכוללות מעבר לחוגים גם פעילויות העשרה לאוכלוסיות רבות, מרכזי למידה, מרכזי מצוינות, פעילות פנאי, תרבות, ספורט, מוזיקה ועוד. גושפנקא נוספת ליכולות של הרשת הגיעה במהלך הקיץ האחרון לאחר שהרשות העניקה לשחקים מנדט והפקידה בידיה את ניהול הקייטנות והפעילות בפארק העירוני, מתוך ידיעה שזו תדע לצקת את התכנים המיטביים, "היום אין פה קהל בעיר שלא יודע למצוא את עצמו פה, להרגיש שייך ומשמעותי וגם לבטא את עצמו", אומרים השניים.

אתם בפתחה של שנת פעילות חדשה. איזו בשורה אתם מביאים עמה?

דניאל: "יש באוויר התרגשות גדולה לקראת שנת הפעילות הקרובה שלהערכתנו תהיה הגדולה ביותר מאז ומעולם בארגון. אנחנו מתרחבים לכל עבר, גם בהיצע מגילאי אפס עד 120 וגם במיקומים הגיאוגרפיים והמרחבים העירוניים. זה כולל את עפולה, עפולה עלית, גבעת המורה, שכונת רובע יזרעאל הצומחת והמתפתחת ועוד. העבודה תהיה מול קהלים חדשים וזה פרי של כל התהליך שעברנו בשלוש השנים האחרונות. התחלנו עם בניית מצפן ארגוני, הגדרנו לאן אנו מכוונים, פילחנו את קהלי היעד, ובמקביל זיהינו מהם הערכים המובילים של המקום הזה ומה אנחנו רוצים להעניק לתושבי העיר בהקשר של פנאי, תרבות, ספורט וקהילה. בהתאם לכך בנינו תשתית מאוד מיוחדת ומשפחתית שמדברת שפה של חדשנות, יצירתיות ונגישות". 

מהי משימת העל של שחקים?

עו"ד מלול: "אחד המטרות המרכזיות היא שכל תושב בעיר יצרוך את הפעילות ששחקים יודעת לייצר ולהציע. אם פעם המתנ"סים נתפסו בהקשר של חוגים לילדים ובני נוער, אני חושב שבעידן החדש בו אנו חיים המרכזים הקהילתיים אמורים לפתוח אפיקים חדשים, קהלי יעד חדשים, אם זה בתרבות פנאי, בהעשרה, באירועים קהילתיים ועוד. בהתאם לכך, אנו רוצים לפתוח את השערים לכל תושבי עפולה, וברור לנו שלשם כך אנו צריכים להתאים את הצרכים והאמצעיים הפיזיים. לעיתים יש פערים בין החזון לתשתיות, אבל אנו פועלים להגיע ליעדים. צריך להיות פה יצירתיים ולכן אנו לוקחים למשל מבני פעילות והופכים אותם לרב תכליתיים לאורך היממה. יש לנו משימה מאתגרת בדרך להרחיב את קהלי היעד, אבל אנחנו נעמוד בה. נקצה יותר משאבים ותשתיות פיזיות לפעילות ונדאג לתכנון אסטרטגי להרבה שנים- עם תשתית ארגונית, תומכת ומלווה בפעילות נוספת לתושבי עפולה. אסור לרגע ששחקים תיתפס כמי שמיועדת לקהל יעד מסוים או חוגים. אנו לא רואים את עצמנו כמקום שמייצר חוגים, אלא כארגון שנותן הרבה יותר". 

איך חילופי השלטון בעפולה השפיעו על הארגון?

עו"ד מלול: "החיבור של ראש העיר אבי אלקבץ והרשות לשחקים הוא מרשים. מצאנו שותף לדרך ואוזן קשבת, ומתקיים תהליך מסודר והרמוני של העברת תחומי פעילות להפעלת של שחקים. זה קורה לאחרונה עם תחום הספורט בהפעלת הפארק ובתחומים נוספים. צריך שתהיה יכולת לצקת תכנים ולהוציא לפעל בצורה מיטבית וברשות הבינו שיש לנו את היכולת, את המנגנון והכלים לעשות זאת. זה מהלך משלים ליתר הפעילויות שלנו, כחלק מאינטגראלי שרואה את כל המערכת בשלמותה. כך נוכל להגיע למקסימום אמצעים פיזיים אל מול יכולת ההפעלה שלנו. צריך לזכור שאנו גוף מבצע מדיניות – כשלאגו אין מעמד ומקום פה. אנחנו לא באים עם אג'נדה פרטית שלנו ומבינים את מקומנו בתוך המארג העירוני. האג'נדה היחידה שלנו היא תושבי עפולה, אנחנו רוצים שיהיה להם טוב." 

דניאל: "נושאי הסינרגיה ושיתוף הפעולה כמעט מקודשים בתפיסת העבודה שלנו ובכל המחלקות שלנו. הצלחנו לייצר בתקופה האחרונה מערכת סינרגית שעובדת בשיתוף פעולה מלא עם כמעט כל מחלקה ברשות – ויש לנו ממשקים יום יומיים עם גופים שונים בכל התחומים. טשטשנו את הגבולות והצלחנו לזקק את הפעילות ולשים בצד סוגיות קרדיטים ואגו ולראייה פעילויות הקיץ הנרחבות שהפעלנו שהן כולן פרי של שיתוף פעולה נהדר."

פעילות לבני נוער בפארק העירוני
פעילות לבני נוער בפארק העירוני

עו"ד מלול: "רשת שחקים צריכה לשמש את כל תושבי עפולה כגוף חוצה גילאים ואוכלוסיות. אני קורא לכולם לבוא ולראות. אני באופן אישי נדהמתי לראות את היקף הפעילות, לראות כמה מבוגרים מסתובבים פה, כמה קהלים, זו חוויה אדירה ומרגשת ואין לי דרך אחרת לתאר זאת"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

"מי לא מגיע?"

נראה כי הדינמיקה בין דניאל בן לעו"ד מלול יוצרת משוואה שלא מאפשרת לקפוא על השמרים. במקרה הזה לא מדובר בקלישאה והשניים חושפים בחיוך כי סיעורי המוחות בין השניים מתקיימים בשעות הקטנות של הלילה, כששניהם סיימו עוד יום עבודה קשוח במיוחד, "היום ברור לכל וזה גם החזון שמטמיעים ראש העיר אבי אלקבץ והיו"ר אלי מלול, שלפעילות החינוך הבלתי פורמלי וההעשרה אחרי שעות הלימודים – ובכלל יצירת פרויקטים ופעילות ענפה לכל הגילאים- יש חשיבות אדירה ומכרעת לבינוי הקהילה והחוסן החברתי", מסביר דניאל, "יש לנו אחריות גדולה לצקת תכנים איכותיים וערכיים בכל תחום ותחום בפעילויות שאנו מייצרים. זו גם הליבה של מה שנעסוק בו בשנים הקרובות. אנו נמצאים במקום טוב, המערכת הכינה את עצמה לפריצת דרך ובראשון לספטמבר אנו יוצאים אליה בכל הכח, מתרחבים, מנגישים ומציעים יותר תכנים שמותאמים לכל אחת ואחד מתושבי העיר והסביבה. רק לאחרונה ערכנו בשחקים כנס תחת הכותרת 'מל"מ', ראשי תיבות של 'מי לא מגיע?'. יחד ניסינו לחקור ולבחון מי עדיין לא מגיע ונחשף לקחת חלק במגוון הפעילויות שלנו. המטרה היא שלא יהיו קהלים כאלה בעיר". 

איך אתם מסבירים את הגידול המשמעותי של ילדים שהשתתפו בקייטנות שהפעילה שחקים בקיץ 2019?

עו"ד מלול: "הגידול המשמעותי בקייטנות נובע מהאמון שהרשות נותנת בנו ומהתקציבים שהופנו לקייטנות. מעבר לכך, הענקנו לילדים תכנים מגוונים וחדשניים. חשוב לציין כי בעידן הטכנולוגי הנוכחי קשה לצקת תכנים לקייטנות ולהגיע לכל ילד – אבל הוכחנו שאנו מסוגלים לעשות התאמה לקהלי יעד וזו תהיה גם משימה עתידית שלנו- לפתוח את שחקים לקהלי יעד נוספים. אנו נעשה הכל בכדי שהציבור יבוא אלינו ויגיד לנו מה הוא רוצה, ומה הוא מצפה מאיתנו. מכאן אני יוצא בפנייה לתושבי עפולה ואומר להם: 'בואו להיפגש עימנו ותגידו מה אתם רוצים? ההבטחה שלי היא שאנו נחבק אותם, נעשה הכל לפעול יחד, ונפתח תוכניות משותפות. אנו יודעים להתמודד עם התקציבים, כשדניאל יודע להביא את הכסף לפרויקטים. פה זה בית, אבל הכי חשוב זה מה שיש בתוך הבית. לי חשוב שתושבי עפולה יכניסו בעצמם את התוכן ויתפתחו. אנחנו יודעים שהיום העולם מאוד טכנולוגי ומתקדם במהירות שיא. לכן תוכניות העבודה שלנו יהיו בהתאם ולא רק לילדים ובני נוער. באותה תכנית עבודה שנתית יהיו תכנים ופרויקטים לתושבים בכל גיל. זה יכלול תכנים הנוגעים לעולם הדיגיטלי, הרצאות, חוגים רלוונטיים ועוד. כפי שאמרתי, אנחנו לא רוצים להיתפס כמי שעושים ומייצרים רק חוגים לבני נוער וילדים. רשת שחקים צריכה לשמש את כל תושבי עפולה כגוף חוצה גילאים ואוכלוסיות. אני קורא לכולם לבוא ולראות. אני באופן אישי נדהמתי לראות את היקף הפעילות, לראות כמה מבוגרים מסתובבים פה, כמה קהלים, זו חוויה אדירה ומרגשת ואין לי דרך אחרת לתאר זאת". 

דניאל: "אני שלוש שנים בתפקיד ולראשונה ניפצנו תקרה בכמה הקשרים. הקייטנות הן דוגמא נפלאה לכך כשהכפלנו את כמות המשתתפים לעומת השנה אשתקד. משהו קרה, הצלחנו לפצח את הקוד מה ההורים והילדים רוצים ואיך עושים את זה בגישה הנכונה, הנגישה והאיכותית לכל ילדי העיר. את זה אנו רוצים לעשות גם בשנת הפעילות הקרובה לכל מנעד הגילאים השונים: בחוגים, בבתי הספר לספורט שמקבלים ריענון וחיזוק גדול שכולל משאבים נוספים, בהעשרה ולמידה, במרכז המצוינות ועוד. לראשונה גם נוביל פרויקט ללימודי תואר ראשון בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה ובמסגרתו תושבי העיר יוכלו ללמוד במתנ"ס מספר פעמים בשבוע ותוך מספר שנים כאמור לזכות בסטטוס של בוגרי תואר ראשון. זו בשורה של ממש ואחרי החגים אנו כבר מקווים לפתוח קבוצה ראשונה – שתלמד לימודי אקדמיה של מדעי החברה והרוח. בעתיד התוכנית היא להרחיב את הפרויקט לתחומי למידה נוספים".

עו"ד אלי מלול ומנכ"ל שחקים דניאל בן, השבוע בבית אשכול
עו"ד אלי מלול ומנכ"ל שחקים דניאל בן, השבוע בבית אשכול

משפט לסיום?

דניאל: "ראשית, תודה לצוות האדיר של שחקים, יש כאן צוות מסור מקצועי שעושה עבודה ייחודית ברמה הארצית, אנו עובדים פה לילות כימים עבור התושבים ועושים הרבה מאמצים ויש לנו גם בקשה אחת לתושבים, אתם רק צריכים לבוא ולבחור, לבחור בילדים שלכם ובעצמכם ולבחור מהו התוכן וההעשרה שאתם רוצים לכם ולילדים. אנחנו, כבר ניצוק את המגוון, התכנים והאיכות".

עו"ד מלול: אנו רוצה לסיים בהבעת תודה והערכה לחברי הדירקטוריון שעושים מעל ומעבר. אני גם רוצה להודות מעומק הלב על אמון בלתי מסויג שאנו מקבלים מראש העיר אבי אלקבץ – לא רק בהצהרות אלא גם במעשים – עם חופש פעולה מלא. אני מבטיח שלא נאכזב, רק נלך ונשתפר. ולתושבי עפולה- חשוב לי שתדעו, שחקים זה הבית שלכם, בואו איתנו ביחד ונהנה. דעו לכם שזה אחלה בית."

ברוח התקופה: הרמת כוסית לחג הפסח במכללה הטכנולוגית נוף הגליל

|

טיול ומפגש "עמק עיר" לזכרו של החייל שגב שוורץ ז"ל

|

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|