מגדל העמק: ממגנים את התושבים ונערכים לכל תרחיש

העירייה משקיעה כ- 2.5 מיליון ש"ח לשיפוץ מקלטים פרטיים בבתים משותפים בעיר לשיפור המיגון ותחושת הבטחון של התושבים.

עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ברשות הבינו מהר מאוד את גודל האירוע והתכנסו יחד כל מנהלי האגפים בהובלת ראש העיר אלי ברדה, הסגנים, מנכ״ל העירייה, הקב"ט להערכת מצב והיערכות מידית לכל תרחיש.
כבר בתחילת המלחמה, פתחה העירייה את כל המקלטים הציבוריים והנחתה את התושבים בבתים משותפים לפנות את המקלטים מציוד ומוכנות לשהייה בהם בעת אזעקה.
כשהתברר כי התושבים אינם מסוגלים להכשיר את המקלטים הפרטיים שבאחריותם לפחות מבחינת חשמל, מים ושירותים הינחה ראש העיר אלי ברדה את בעלי התפקידים: ״בשעה זו עלינו להיות חכמים ולא צודקים, הבטחון של התושבים בזמן מלחמה גובר על האיסור שחל על הרשות לטפל במקלטים פרטיים״ והחל מבצע לגיוס מקורות תקציביים לביצוע המשימה כמו משרדי השיכון והפנים, עמיגור, הקהילה היהודית מדטרויט ומתקציב העירייה.

• תוכנית שיפוץ המקלטים יצא לדרך בהובלת מנכ"ל העירייה, הקב״ט ומהנדס העיר בעלות של כ- 2.5 מיליון ש"ח.

עד כה כמחצית מהמקלטים, כ- 300 מקלטים סה"כ, נבדקו ובוצעו בהם עבודות התחזוקה הנדרשות והמחצית השנייה בתוכנית העבודה והביצוע. במקביל לעבודות התחזוקה, החלה העירייה בגיוס מתנדבים אשר סייעו בניקיונם והכשרתם. בין היתר סייעו המתנדבים כמו תלמידי אורט רוגוזין בפינוי מקלטים משותפים של משפחות קשות יום, קשישים ובעלי מוגבלויות שלא היה באפשרותם לבצע פינוי עצמאי של המקלטים.
מנכ״ל העירייה שלום זוזוט ומנהל אגף חירום והבטחון מוטי אבקסיס אמרו: "אנו עובדים מסביב לשעון על מנת לוודא שהמקלטים יהיו תקינים ושלא תבוצע השתלטות שלא לצורך. אנו מבצעים ביקורות וסיור לילי ומוודאים שהמקלטים אכן נשארים מפונים וערוכים".
בנוסף, רכשה העירייה בסיוע משרד הפנים, ציוד חילוץ וגנרטורים שמוקמו במקלטי הקליטה על מנת לאפשר רציפות תפקודית גם במקרה של הפסקות חשמל. יחד עם זאת, רכשה העירייה, נגרר חפ"ק, "חמ"ל נייד", המשמש כגיבוי במקרה של חוסר יכולת תפקודית באחד מן האתרים. החפ"ק כולל בתוכו את מיטב הטכנולוגיות, מצלמות מתקדמות ומערכות מחשוב מיוחדות ומאובטחות להמשך רציפות של ניהול האירועים.
ראש העיר אלי ברדה: "נעשה הכל, כדוגמת הטיפול במקלטים, למען שלומם ובטיחותם של התושבים הנשמעים להוראות מצילות חיים של פיקוד העורף, מגלים אחריות וערבות הדדית ומחזקים את החוסן הקהילתי. ההתנדבות לכיתות הכוננות ולציוותי הסע״ר כהגנה על הבית מרגשת ומחממת את הלב. זו מגדל העמק בשיא עוצמתה ותפארתה בימי שיגרה ובימי חירום. אני גאה בתושבים ובמתנדבים."