מגדל העמק: מהחלל לתכנית SPACE בעיר

השבוע זכו תלמידי תכנית SPACE M מבתי הספר היסודיים בעיר לביקור מיוחד של אילן סטיבה, הישראלי השני שטס לחלל שהגיע לשוחח עם התלמידים על מדע, חלל והגשמת חלומות. איתן סטיבה: "רואים שהילדים במגדל העמק לומדים ואוהדים את נושא החלל. רואים כמה שהרשות משקיעה בחינוך הילדים". ראש העיר אלי ברדה: "המפגש עם דמויות מעוררות השראה המהוות מודל לחיקוי כמו איתן סטיבה חשובה למימוש הפוטנציאל של התלמידים שלנו". צילום: דוברות עיריית מגדל העמק

תלמידי בתי הספר היסודיים במגדל העמק המשתתפים בתכנית "SPACE M" זכו לפגוש בשבוע שעבר את איתן סטיבה, הישראלי השני שביקר בחלל לטובת משימה לאומית וקידום ניסויים מדעיים מטעם גופים ישראליים.
איתן סטיבה, ביקר השבוע במגדל העמק, כדי להתרשם מתוכנית לימודי החלל בעיר הפועלת בשיתוף פעולה יוצא דופן בין הרשות לחברת Space Valley המנוהלת על ד"ר מרינה חץ וד"ר גיא חץ.
החינוך לחלל במגדל העמק החל לפני כ-6 שנים, כאשר מלי אליגוב ז"ל, ראש מנהל החינוך באותם ימים, פתחה לזוג חץ את הדלת והלב ובברכת ראש העיר הכניסה את לימודי החלל לעיר. מאז, מגדל העמק כבר הספיקה לזכות בפרס החינוך הארצי, כאשר תוכנית לימודי חלל התרחבה והעמיקה אל שכבות הגיל הצעירות. היום אחרי 6 שנים לימודי החלל נשמרים על הרצף החינוכי מגיל הגן ועד לתיכון.
לפני כחודש התקיים בעיר גמר התוכנית "Space M" לבתי הספר היסודיים, אירוע בלתי נשכח שבו לקחו חלק תלמידי ותלמידות כיתות ה'-ו' מכל בתי הספר בעיר. מה שמעניין הוא שהתוכנית נבנתה על ידי Space Valley כתוכנית ניסיון אותה הציגו הזוג חץ למלי אליגוב ז"ל ואשרת מלכה בקיץ האחרון. התוצרים של הגמר היו כל כך מרשימים שהוחלט להציגם לאיתן סטיבה ולאחר ששמע את ההסברים של התלמידים, הוא נדהם מהיכולת הוורבלית של התלמידים, מהצגת פרויקטים יצירתיים, חדשניים, ייחודיים ומושקעים, ברמה מקצועית ועם המון תשוקה לנושא החלל.
איתן הגיע למגדל העמק גם לספר להם על החוויה של טיסתו לתחנת החלל הבינלאומית בה הוא שהה 17 ימים במסגרת משימת רקיע. ההרצאה התקיימה בבית המוסיקה שהיה מלא עד אפס מקום. מה שהפתיע וריגש את סטיבה היה הרגע בו הוא שאל את הקהל את אותה שאלה שהוא שואל בכל הרצאה לילדים: "מי רוצה להיות אסטרונאוט?" בשונה משאר המקומות בהם הוא ביקר ידיהם של כלל התלמידים היו באוויר.
"זה פשוט מדהים", אמר איתן והוסיף: "רואים את העבודה שלכם. רואים שהילדים במגדל העמק באמת לומדים ואוהבים את נושא החלל. רואים כמה שהרשות משקיעה בחינוך הילדים". במפגש סטיבה ביקש לשמוע את שאלותיהם של התלמידות והתלמידים וענה לכולן בסבלנות ובאריכות. לפני המפגש נפגש סטיבה עם ראש העיר אלי ברדה, ראש מנהל החינוך אושרת מלכה וד"ר מרינה וגיא חץ שמפעילים את תכנית החלל ברשות.
ד"ר מרינה חץ אמרה: "מגדל העמק זו רשות שמשקיעה בצורה בלתי רגילה בלימודי החלל. יש פה תכנית חלל ייחודית, מהמתקדמות בארץ, מגיל גן ועד תיכון. שבוע אחר שבוע הצוותים שלנו פועלים בכל המסגרות על מנת להגיע לכל תלמיד או תלמידה. יש פה צוותי חינוך והנהלה מקסימים שבאים לעבוד בשביל התלמידים וזה הופך את שיתוף הפעולה למשהו אחר. אבל באמת שהדבר הכי עוצמתי ומרגש בעיר אלו הם התלמידים המקסימים שמגיעים עם כמויות אדירות של סקרנות ואנחנו נהנים בכל שבוע להנגיש להם את נושא החלל, נושא חדשני שלרוב הילדים בארץ אין חשיפה אילו. ברמה האישית אני יכולה לומר בלב שלם כי גם היום אנחנו זוכים לעבוד עם ראש מנהל חינוך, אשרת מלכה, וראש העיר, אלי ברדה, שמאמינים ומקדמים את החינוך לחלל, ועל זה אנחנו מלאי הערכה. לדעתי בתוך 20 שנים יהיו לא מעט אסטרונאוטים ואסטרונאוטיות גם ממגדל העמק".
אשרת מלכה ראש מינהל החינוך הוסיפה: "איתן סטיבה ביקר השבוע במגדל העמק ונבחר כדמות להשראה עבור תלמידי מגדל העמק במסגרת תכנית החלל ואנחנו מוקירים אותו על פועלו.
מערכת החינוך בעיר דואגת שילדי העיר יקבלו את הטוב ביותר כולל השראה וחשיבה יצירתית בכדי לעודד שאיפה לפסגות ואמונה ביכולות שלהם".
ראש העיר אלי ברדה סיכם: "איתן סטיבה, שהיה פקוד של אילן רמון ז"ל, מכהן כחבר בוועד המנהל של "קרן רמון" שאימצה את "תכנית הטייסת" שפותחה במגדל העמק והופצה לרשויות ברחבי הארץ ולזכרו הקמנו את ביה"ס "רמון". איתן סטיבה העביר הרצאה מרתקת במיוחד על התקופה שבה שהה בחלל, סיקרן מאות מוחות צעירים ועורר חלומות להגשמה. אין ספק שעבור התלמידים גם השמיים הם לא הגבול. המוטו: מאמינים ביכולות ובפוטנציאל של הילדים שלנו".