לא רק בים: כך תגנו על העור שלכם בחודשי הקיץ

החשיבות של התגוננות מפני נזקי קרינת השמש בהליכה, בטיולים, בספורט ובנהיגה, המוצרים להגנת העור ועל מה חשוב להקפיד: גבריאלה ממן, רוקחת אחראית במחוז צפון בכללית מסבירה ש'יש חדש תחת השמש' ומוסיפה כמה כמה טיפים חשובים, שישמרו על העור שלכם- וימנעו את הזדקנותו. המחשה: freepik

המודעות לנזקי השמש גברה בעשור האחרון בצורה משמעותית, בין היתר מהידיעה כי חשיפה מוגברת יכולה להוות גורם מרכזי בסיכון להתפתחות סרטן עור, לפגיעה אסתטית, הזדקנות מוקדמת של העור וסכנות בריאותיות נוספות.
אז סביר להניח שאתם נמרחים בתכשירי הגנה כשאתם בים או בבריכה, אבל זה לא נגמר פה, ובטח ובטח לא מסתיים במריחה אחת בשמש הישראלית הקופחות של יולי, אוגוסט וגם ספטמבר. בכדי שנרגיש ממוגנים ומודעים, וגם נמרח בצורה נכונה, פנינו לגבריאלה ממן, רוקחת אחראית במחוז צפון בכללית.

• רותח פה

"אנחנו מאוד אוהבים את הקיץ, אבל למרות המודעות, יש ציבור שנוטה לשכוח עד כמה השמש מסוכנת עבורנו. בשנים האחרונות כבר כולם יודעים היטב מהן התוצאות של החשיפה לשמש החמה ומה הנזקים שהיא גורמת בעתיד הקרוב והרחוק", מסבירה ממן, "זה נוגע לכל מנעד האוכלוסייה, מתינוקות בגיל ינקות ועד 120. התפיסה הרווחת לגבי הגנה מתרכזת בעיקר בבילוי בים ובבריכה אבל חשוב להדגיש ולחדד שאנחנו חשופים לאורך כל השעות החמות. החשיפה הזו מתרחשת במהלך נהיגה, בעיקר ביד שמאל שקרובה לחלון, בהליכה לגן שעשועים, בקייטנות, בעבודה במקומות שחשופים לשמש, ברכיבה על אופניים ובפעילויות ספורטיביות נוספות שלא תמיד מתקיימות בשעות פחות חמות. חשוב גם להימרח בעורף, בגב היד, במחשופים וגם בקרחת למי שצריך".
ממן מסבירה שישנם גם מטופלים שנוטלים תרופות אנטיביוטיות שגורמות לעור להיות רגיש עוד יותר לחשיפה ולא תמיד הם מודעים לעובדה שחשוב שיגנו על עצמם: "במעמד הניפוק אנו כרוקחים מחדדים בפניהם את החשיבות של ההגנה על העור, אבל המטופלים הללו גם חייבים להיות במודעות".
ומה בנוגע למקדמי ההגנה? לדברי ממן ניתן לעשות שימוש במספר רחב ומגוון של מוצרים ממותגים שנמכרים בבתי המרקחת. החל מהתחליבים והקרמים בכלה בתרסיסים וסטיקים, שנותנים מענה בעיקר לפנים ולא לכל חלקי הגוף.  לצד מוצרים אלה ממן מציינת שחשוב לתת הגנה גם לשפתיים, באמצעות שפתונים עם מקדמי הגנה.
"לצערי, למרות כל המודעות והידע, יש עדיין אנשים שמורחים על עצמם שמן ומשתזפים בים, כשהשמש לוהטת והטמפרטורות בשיאן. זה לא מומלץ בלשון המעטה ואותם אנשים ובעיקר נשים, לא ממש חושבים על ההשלכות המסוכנות הכרוכות בכך. יתרה מכך, ההמלצה היא ברורה: לנפוש ובלות בים בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב".

גבריאלה ממן
גבריאלה ממן

ומה לגבי המריחה במקדמי  הגנה?
"זו נקודה חשובה. ההמלצה היא להימרח פעם בשעה וחצי או שעתיים, ולחדש את הקרם או הספריי בכדי להשיג הגנה מקסימאלית. המקדמים יוצרים למעשה שכבת הגנה. קרני השמש פוגשים את העור והמקדמים דוחים את אותה קרינה".
אז מה לסיכום? בסופו של יום אתם אחראים למנוע נזק לעור שלכם והתפתחות של גידולי עור סרטניים. פשוט תקפידו על הכללים, המנעו מחשיפה ישירה לשמש ובכלל, ותצילו את החיים שלכם מהנזקים העצומים שהיא גורמת לבריאות. הכי פשוט שיש.