לאפיפיור מישראל באהבה

פטרוס, אנדריאס ופיליפוס – חפירות ארכיאולוגיות באתר בית הבֶּק חשפו כתובת פסיפס במקום הולדתם של 3 מתוך 12 השליחים. צוות של ערוץ Discovery הגיע לתעד את החפירות שנערכות בראשות פרופ' מרדכי אביעם ממכללת כנרת ופרופ' סטיבן נוטלי מ-NYACK קולג'. כעת, לראשונה, התיעוד ההיסטורי עושה את דרכו אל מסכי הטלוויזיה ברחבי העולם. צילום: רותם תעסה

במהלך שש עונות חפירה של המשלחת המשותפת, באתר בית הַבֶּק (חירבת אלערג'), התגלו ממצאים ארכיאולוגיים המאפשרים לזהות במקום את הכפר היהודי הקדום בית צידה – מקום הולדתם של שלושה משליחי ישו ובהם ראש השליחים פטרוס, אחיו אנדריאס, ופיליפוס.
על פי המתואר בברית החדשה, ישו עצמו ביקר גם הוא בבית צידה וחולל בו ניסים. גילויים אלו הובילו להתרגשות אדירה בעולם הנוצרי. בשנות העשרים של המאה הראשונה לספירה, הפך המלך היהודי הורדוס פיליפוס (בנו של הורדוס הגדול) את הכפר לעיר בשם יוליאס, הנזכרת גם אצל יוסף בן מתתיהו וגם בכתבי נוסעים נוצרים.
הממצאים האחרונים אפשרו לאשש את מה שעד כה היה בגדר השערה ראשונית, שאכן מדובר ביישוב בית צידה, כפר דייגים על שפת הכנרת. לאחר שנעזב היישוב ועמד נטוש במשך כ-200 שנים, הוקם מעליו במאה ה 5, מנזר ובו כנסייה. עפ"י תיאורים מהמאה ה-8, הכנסייה שבמקום הוקדשה לראש השליחים של ישו ומי שנחשב לאפיפיור הראשון עפ"י המסורת הנוצרית – פטרוס, ולאחיו אנדריאס, אלא שאיזכור זה נשכח במחקר המודרני, עד לגילויה של הכנסייה כעת.
בקיץ האחרון התגלתה ברצפת הפסיפס של הכנסייה כתובת יוונית בשלמותה, המוקדשת ל"ראש השליחים", מה שאפשר לאשש בוודאות את הזיהוי הבטוח, כי אתר זה זוהה על ידי הנוצרים בתקופה הביזנטית כבית צידה של ימי ישו. כעת, צוות צילום של הסדרה "Expedition Unknown" של ערוץ "דיסקברי" הגיע לאתר החפירות ובמהלך מספר ימים, באישור רשות הטבע והגנים, ליווה את החפירות שנוהלו בידי פרופ' מרדכי אביעם ממכללת כנרת ופרופ' סטיבן נוטלי מ-NYACK קולג', במטרה לערוך סרט דוקומנטרי על נושא זיהוייה וחשיבותה של בית צידה-יוליאס ולהציג בין השאר את הגילויים הסנסציוניים בפני מיליוני צופים. הצוות תיעד את פירוק הקירות מהתקופה הצלבנית המאוחרת שנבנו בתוך הכנסייה, את חשיפתה המחודשת של כתובת פטרוס, ואת חשיפת בית המגורים מהתקופה הרומית.
במהלך הצילומים נערכו ראיונות עם פרופ' אביעם ופרופ' נוטלי, כמו גם עם מי שסייעו בפיענוח הכתובת, פרופ' יעקב אשכנזי ודר' לאה די סגני. החל ממחר, התיעוד הבלעדי ישודר למיליונים ברחבי העולם בערוץ דיסקברי, ויציג לראווה ממצאים נדירים תוצרת כחול-לבן.

הלגיון הרומי חוזר לחיים במגידו

|

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|