המכון הפיזיותרפי במרכז הרפואי העמק: כשהבלתי אפשרי הופך לאפשרי

במכון לפיזיותרפיה במרכז הרפואי העמק ניתנים שירותי פיזיותרפיה מקיפים ומגוונים, כולל טיפולים הידרותרפיים בבריכה הטיפולית, טיפולים לחולים שעברו ניתוחים כתוצאה מהשמנת יתר וגם לחולי פרקינסון. "כל מטופל הוא עולם ומלואו, ולאנשי הצוות שלנו חשוב לראות את המטופל בשלמותו, ולא רק את הבעיה התפקודית שממנה הוא סובל". סיפור על כאב, תנועה, טיפול ומה שביניהם. צילום: מרכז רפואי העמק

הבריכה הטיפולית מחוממת ונמצאת במתחם נפרד, רגוע ושקט

לפני כשלוש שנים עברו המכונים לפיזיותרפיה ולריפוי בעיסוק במרכז הרפואי העמק אל משכנם החדש והמרווח בבניין הרב תחומי החדש, ומאז מתפתחים ומתווספים עוד ועוד שירותים הניתנים למטופלי הצפון בתחום השיקום, הפיזיותרפיה והריפוי בעיסוק.

• "הצוות שלנו בא עם הלב למטופלים"

"המכון החדש לפיזיותרפיה מרווח מאד ומאובזר", מספרת עינת אזולאי, מנהלת המכון והבריכה הטיפולית ב"העמק". "לכל תחום במכון יש אחראי מהצוות שמתמחה ספציפית בתחום", היא מסבירה, "במכון פועלת גם בריכה טיפולית ואולמות עם מכשירים לאימון של שיווי משקל ונפילות. מדובר במכשירים מיוחדים ומתקדמים שנועדו לצרכים טיפוליים, למשל לאבחון ולטיפול בבעיות שקשורות למנגנון היציבות של הגוף".
צוות המכון כולל פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות, בעלי התמקצעות מגוונת, ובהם: שיקום אורתופדי ונוירולוגי, רצפת אגן, טיפול בבצקות ועוד. "תחום נוסף שאנו מפתחים כעת זה שיקום אונקולוגי שיופעל במסגרת מרכז הסרטן החדש "בית שולמית", וכבר הכשרנו אנשי מקצוע לתחום שהוא חדש יחסית בארץ. פעילות גופנית לחולים אונקולוגיים זה טיפול שכבר פועל אצלנו ואנחנו מתכוונים להמשיך להתמקצע ולהעניק טיפולים מגוונים בשיקום חולי סרטן".
לדברי אזולאי, מעבר לטיפולים החדשים והמתחם המרשים, האנושיות והמקצועיות הבלתי מתפשרת של הצוות זה הדבר הכי חשוב. "הצוות שלנו בא עם הלב לעבודה, אי אפשר להגדיר את זה אחרת. הצוות שלנו רואה את העבודה והטיפול במטופלים כשליחות אמיתית. אכפת לנו מכל מטופל ומטופל, צעיר וקשיש כאחד. הרצון שלנו זה לקדם אותו, הלכה למעשה, למצב הכי טוב שאפשר פיזית. אנחנו הולכים לצידו יד ביד ומנסים לדחוף אותו למקסימום מבחינת תפקוד ותנועה".

• הידרותרפיה: "מלבד היתרונות של המים לטיפול בגוף, למים יש השפעה מיטיבה על הנפש"

טיפול במים, או בשמו המקצועי הידרותרפיה הוא אחד הטיפולים המרכזיים במכון והוא מתקיים בבריכה ייעודית בליווי מטפלים המוסמכים לכך, מסבירה אור בר-שדה קצב, הפיזיותרפיסטית האחראית על הבריכה הטיפולית. לדבריה, "לטיפול במים יתרונות רבים, והוא מתאים במיוחד לאנשים הסובלים ממגבלות פיזיות. המים החמימים משפרים את זרימת הדם, מקלים על כאבים, מרככים את נוקשות השרירים ומאפשרים עבודה על טווח רחב יותר של תנועות שמחוץ למים קשה וכואב לעבוד עליהן. מלבד היתרונות של המים לטיפול בגוף, למים יש השפעה מיטיבה על הנפש".
הבריכה הטיפולית מחוממת ונמצאת במתחם נפרד, רגוע ושקט. "הבריכה מונגשת לבעלי מוגבלויות, היא גדולה ויכולה להכיל שלושה מטפלים ושלושה מטופלים בו זמנית, וניתן להשתמש בה גם לטובת טיפולים קבוצתיים", מסבירה בר-שדה קצב.


"הצוות שלנו רואה את הטיפול במטופלים כשליחות אמיתית. אכפת לנו מכל מטופל ומטופל. אנחנו הולכים לצידו יד ביד ומנסים לדחוף אותו למקסימום מבחינת תפקוד ותנועה"


היתרון הגדול של הטיפול במים הוא שהם למעשה מבטלים את השפעת כוח הכובד ומאפשרים תרגול בסביבה בטוחה, מה שמקל על ביצוע התרגילים. אחרי ניתוח להחלפת ברך למשל, למטופלים מאוד קשה לעמוד על הרגליים כי הן נושאות את כל משקל הגוף. המים מורידים את משקל הגוף ומאפשרים לתרגל את התנועות של הברך, חיזוק שרירים, שיפור שיווי המשקל ותפקודים יומיומיים כמו קימה מכיסא ועליית מדרגות, בפחות כאב ואי נוחות לעומת תרגול מחוץ למים. המים משרים תחושת רוגע, ומסייעים להרפיית השרירים, ואף עוזרים בהורדת הנפיחות. טיפולים אלה יעילים מאוד כחלק מתהליך השיקום למטופלים הסובלים מבעיות אורתופדיות ונוירולוגיות". חשוב לציין שהטיפול מותאם לצרכיו של כל מטופל באופן אישי ונותן מענה למגוון רחב של בעיות וכן שניתנים טיפולי הידרותרפיה פרטניים ללקוחות כללית מושלם.

עינת אזולאי, מנהלת המכון והבריכה הטיפולית ב"העמק".
צוות המכון כולל פיזיותרפיסטים ופיזיותרפיסטיות, בעלי התמקצעות מגוונת

לקוחות כללית מושלם זכאים ל-24 טיפולים בשנה בהשתתפות עצמית של 50 שקלים לטיפול. יש להצטייד במכתב הפנייה מרופא המשפחה.
ימי פעילות א'- ה'. מענה טלפוני לזימון תור ראשוני בשעות 9:00-14:00, בטלפון: 04-6494140 – שלוחה 8


• קבוצת השווים – החיים אחרי הניתוח הבריאטרי להורדה במשקל

ניתוח בריאטרי מיועד לאנשים שסובלים מהשמנת יתר קיצונית. היום כבר ידוע כי רבים מהמטופלים שעברו את הניתוח יעלו במשקל שוב לאחר מספר שנים. נמצא כי שלושה גורמים תורמים לתוצאות מוצלחות של הניתוח, שהן הפחתה במשקל ושיפור BMI. הראשון, שמירה על דיאטה, השני, תמיכה נפשית, והאחרון, פעילות גופנית קבועה.
במכון הפיזיותרפיה ב"העמק" מדגישים כי היתרון הגדול של הפעילות הגופנית אינו בהכרח ההוצאה האנרגטית כפי שנוטים לחשוב, אלא התחושה הטובה: אנשים יותר פעילים, חשים הקלה בתפקוד היומי, והפחתה בתחושת דיכאון. בנוסף, פעילות גופנית משפרת מדדי סוכר בדם ואת תפקוד המערכת החיסונית.
לרוב, מטופלים הסובלים מהשמנת יתר נמנעים מביצוע פעילות גופנית או מקשרים פעילות גופנית לדיאטה וכך לא מצליחים ליהנות ולהתמיד.
בנוסף יש באוכלוסייה זו תדירות גבוהה של מחלות רקע כמו סוכרת, דלקת פרקים או הפרעות אורתופדיות אחרות, לכן נדרשת פעילות גופנית מדורגת ומותאמת.
מור אגוזי, האחראית על הקבוצה, היא גם רכזת תחום קידום הבריאות בשירות הפיזיותרפיה. היא בעלת הכשרה רחבה בתחום האימון הגופני בכלל, ולאוכלוסיות הסובלות מבעיות בריאותיות בפרט.
לדבריה, יתרון התרגול בקבוצה של משתתפים שכולם סובלים מהשמנת יתר, לפני או לאחר ניתוח בריאטרי, היא תחושת 'קבוצת השווים'. נוצרת קבוצה עם בסיס להזדהות, מוטיבציה ותמיכה שמתעצמת במשך הזמן כתוצאה משיחות מזדמנות בין המתאמנים. המשתתף שומע שלא רק הוא מתמודד עם הבעיה, ואולי למשתתף אחר יש עצות ופתרונות איך מתמודדים עם אותה בעיה. הכול באווירה נעימה, מכילה וחברית.
"מטרתנו ליצור מסגרת שהיא בעצם קבוצת תמיכה", אומרים במכון, "בין אם לתהליך הניתוחי ובין אם לתהליך שמרני (ללא ניתוח) המאפשרת מסגרת אימונים קבועה וממושכת. על ידי כך להצליח בהקניית הרגלי אורח חיים בריא, ולהשיג הנאה וביטחון בביצוע פעילות גופנית בין אם בקבוצה או באופן פרטני. הקבוצה כוללת אימון קבוצתי כשלכול מטופל מותאמת תכנית אישית של תרגול עם העומס שמתאים לו. האימון כולל פעילות אירובית כמו אופניים או הליכה, ופעילות חיזוק  במכשירי כוח. אנו שמים דגש על פעילות בונה עצם ובניית שריר כיוון שאחת מתופעות הלוואי של ירידה משמעותית במשקל לאחר ניתוח  הינה ירידה בצפיפות העצם ובמסת השריר. אנו גם רוצים להפחית את הירידה ולעבור למצב של פיתוח מסת השריר והעצם. הקבוצה מיועדת למי שסובל מעודף משקל או לקראת, או לאחר ניתוח בריאטרי. הקבוצה מועברת על ידי פיזיותרפיסטים עם הסמכה לאימון בחדר הכושר.


אני רק שאלה?
הפעילות היא בימי ב' ו-ד' בין השעות ארבע לחמש אחר הצהריים. תשלום למבוטחי כללית: 100 שקלים, למבוטחי כללית לא מושלם- 220 שקלים ולמבוטחי קופות אחרות 240 שקלים. להרשמה: 04-6494140


• קבוצת פרקינסון: לשאול, לדבר, לתרגל

אחד ממסלולי הטיפול החשובים והמשמעותיים במכון הוא לחולי פרקינסון. לדברי הפיזיותרפיסטית טל מינקוביץ, האחראית והמדריכה המרכזית של הקבוצה, באזורינו יש אוכלוסייה גדולה של חולים במחלה הנוירולוגית הקשה, שגורמת לפגיעה הדרגתית בתנועות הגוף.
מינקוביץ עובדת מזה 3 שנים במחלקת השיקום ובמחלקה הנוירולוגית ב"העמק", כאשר קודם לכן היא עבדה במשך 6 שנים במרכז הרפואי לשיקום בית לוינשטיין. "בבית לווינשטיין עבדתי בעיקר עם מטופלים נוירולוגים ונחשפתי לעבודה עם מטופלי פרקינסון היקרים מאוד לליבי – מכיוון שסבי היה חולה פרקינסון", היא מספרת, "היה לי חשוב לתת את המענה הכל כך מרכזי ושמאפשר לחולי פרקינסון לבוא לתרגל, לפגוש אנשים שנמצאים במצבם, ולתת להם את האפשרות לשאול ולדבר על המצב. קבוצת הפרקינסון הינה קבוצה ייעודית לאימון ותרגול פעילות גופנית המותאמת במיוחד לחולי פרקינסון. במהלך המפגשים אנחנו עובדים על תנועה בשילוב מוסיקה, כוח שרירים וגמישות במטרה לשפר את הכושר הגופני, את היכולת התנועתית ואת איכות החיים והתפקוד של המשתתף. בנוסף למפגשי האימון, מתקיימות מדי פעם גם הרצאות במגוון תחומים רלוונטיים.

מרכז רפואי העמק
מרכז רפואי העמק

מה השירות כולל?
מפגש לבדיקה ואבחון ותריסר מפגשי תרגול וקבוצת המשך (מחוץ לסל).

מהי פיזיותרפיה?
פיזיותרפיה הינו תחום במקצועות הבריאות, העוסק באבחון, שיקום, ומניעה של בעיות במערכת התנועה והשלד. מטרתה העיקרית של הפיזיותרפיה לשפר את יכולותיו התפקודיות של המטופל, על ידי טיפול במגוון רחב של טכניקות ותת תחומים במקצוע הפיזיותרפיה. מקצוע הפיזיותרפיה הינו מדעי, ומבוסס על מחקרים במהותו.

למי מיועדת הפיזיותרפיה?
פיזיותרפיה מיועדת לכל אדם מפעוטות ועד גיל הזהב. האינדיקציות לטיפול פיזיותרפיה שונות ומותאמות לסוג הבעיה או המגבלה ממנה סובל המטופל. הטיפול מותאם לפי גילו, רמת תפקודו ובהתאם לצרכיו של המטופל.