כמה סימנים ללידה שהם לא צירים

צילום: pixabay

הטרימסטר האחרון מלווה, בין השאר, בציפייה ללידה המיוחלת. ככל שחולפים השבועות והתאריך המשוער מתקרב, כך גם החששות וההתרגשות לקראת הלידה.
נשים רבות מצפות לחוש את כאבי הצירים, שהם האינדיקציה הראשונה, המוכרת והידועה ללידה. אך ישנן נשים אשר לא חוות אותם עד אחרי שכבר הגיעו לבית החולים עם סימנים אחרים המעידים על אותו תהליך. צירים אומנם הכרחיים להתקדמות הלידה, אך הם אינם בהכרח הסימן הראשון או העיקרי שלה.

• ירידת מים תיתכן בכל זמן ובכל מקום

גם ירידת מים היא סימן מוכר וידוע לתחילתה של לידה. היא יכולה להתרחש עוד לפני תחילת הצירים או במקביל להופעתם כאשר הם עדיין חלשים ובלתי מורגשים.
ירידת מים יכולה להיות זרזיף או טפטוף קל של מים שניתן להתבלבל בינם לבין בריחת שתן, המאופיינת לטרימסטר האחרון, ויכולה להיות כמות גדולה יותר של מים שאי אפשר לטעות בה.
כדי לבדוק האם הטפטוף הוא ירידת מים, אפשר להכניס טמפון לכמה דקות ולהוציאו. אם הטמפון עצמו ספוג מים, זוהי ירידת מים, ואם הוא יבש ייתכן וזו הייתה בריחת שתן בלבד. בכל מקרה של ירידת מים יש לפנות לבית החולים כדי לוודא זאת ללא ספק וכדי לעקוב אחר התקדמות העובר בדרכו החוצה.

הפרשה דמית קלה

לעיתים, כאשר מתחילה לידה פעילה, תיתכן הפרשה דמית קלה ובהירה. הפרשה זו מתרחשת כאשר צוואר הרחם מתחיל להתרחב, ואז יוצא אותו פקק רירי אשר סגר אותו. יציאת הפקק הרירי יכולה לקרות בעת הלידה עצמה או כמה שעות ואפילו ימים לפני תחילת הלידה.
חשוב להפריד בין הפרשה דמית בהירה ומועטה, לבין דימום מאסיבי יותר שיכול להעיד על תהליכים אחרים לחלוטין.

תחושות פנימיות

תחילתה של לידה כמובן היא עניין פיזיולוגי, ביולוגי ומדעי שלא ניתן לטעות בו. סימנים גופניים מעידים על כך גם אם אינם נראים על־ידי היולדת אלא על־ידי הצוות הרפואי בלבד. סימנים כגון התקצרות ומחיקה של צוואר הרחם, פתיחה שלו, צירים גם אם אינם חזקים במיוחד, פקיעת הפקק הרירי גם אם התפספס לעין וכדומה.
יחד עם זאת קיימים סימנים ותחושות שנשים מרגישות בהן לפני הלידה והם אינם ניתנים למדידה או לבדיקה על־ידי הרופאים או המיילדות בבית החולים.
יש נשים המרגישות צורך עז לנקות, לסדר ולהכין את הבית לתינוק. התנהגות זו מכונה "קינון" והיא אופיינית מאוד לשבועות לפני הלידה. גם שינויי מצב הרוח הופכים קיצוניים יותר עקב עלייה גדולה יותר ברמת ההורמונים.
בנוסף, כיוון שבטרימסטר השלישי העובר כבר גדול ולוחץ על שלפוחית השתן, נשים הולכות באופן תכוף יותר לשירותים, אך בימים שלפני הלידה התכיפות מתגברת עוד יותר.

כמה מילים על צירים

לסיום, כמה מילים על צירים שהם הסמן העיקרי והחיוני ביותר ללידה. צירים יכולים להיות בלתי מורגשים כמעט בימים או בשעות שלפני הלידה. יש נשים שסף הכאב שלהן גבוה ולכן ייתכן שלא יחושו בהם כלל, ויש נשים שכבר בציר הראשון לא יתבלבלו.
ציר יתחיל מהגב ויגיע אל שיפולי הבטן, לעיתים אף ימשיך את דרכו לכיוון הירכיים והרגליים. הוא דומה יחסית לכאבי מחזור אך חוזר על עצמו בתדירות מסוימת. אם הצירים חזקים, התדירות ביניהם מתקצרת ואם נוסף להם סימן אחר ללידה, מומלץ לגשת לבית החולים עם תיק הלידה שהוכן מראש.
לידה היא חוויה מרגשת וייחודית. כל לידה שונה מקודמתה, כל אישה תחוש תחושות אחרים וכל תינוק הוא עולם ומלואו. בכל מקרה שבו יש ספק לגבי תחילת הלידה, או לגבי פירוש נכון של תופעה מסוימת, כדאי לגשת לבית החולים או להתייעץ עם רופא הנשים.