כללית פתחה מוקד ארצי לשורדי שואה שיסייע במימוש זכויותיהם והנגשת השירותים הרפואיים

מנתוני כללית עולה: שורדי שואה מתאשפזים 30% יותר מבני גילם; צורכים 25% יותר שירותי עבודה סוציאלית; 5% לא ביקרו בשנה האחרונה אצל רופא משפחה. צילום: כללית

כללית פתחה מוקד ייעודי וייחודי לסיוע וטיפול בצרכים הרפואיים והפסיכו-סוציאלים של שורדי שואה במסגרת מחויבות לסייע לאוכלוסייה זו הנדרשת ביותר לשירותים רפואיים (6009).
כיום מבוטחים בכללית למעלה מ-90,000 שורדי שואה כאשר קרוב ל-33,500 מוכרים כנכי רדיפות הנאצים המקבלים רנטה בגין בעיות בריאות וזכאים לפטורים והנחות שונות על תרופות ושירותים הקשורים למצבם הבריאותי.
על הצרכים הבריאותיים של שורדי השואה ניתן ללמוד מנתונים של כללית המלמדים כי: כ-70% הם בגילאי 80-89 ו-22% מעל גיל 90. אוכלוסייה זו מתאפיינת בצריכה גבוהה יותר של שירותים רפואיים ביחס לבני גילם: שורדי שואה מתאשפזים ב-30% יותר מבני גילם שאינם שורדי שואה, הם מבקרים יותר ב-25% אצל עובדים סוציאליים ; צורכים יותר שירותי קלינאות תקשורת ב- 14%. עוד מלמדים הנתונים כי 5% מתוך שורדי השואה לא ביקרו אצל רופא משפחה או אחות בשנה האחרונה.
המוקד החדש שפתחה כללית יפעל בשני ערוצים במקביל: פניה יזומה לאלה שאינם מגיעים למעקבים וטיפולים רפואיים ובחינת הצרכים שלהם ובנוסף, מתן מענה לפניות של שורדי שואה ובני משפחותיהם אשר מבקשים לברר זכאות או סיוע כלשהו. בין השירותים שהמוקד יעניק: מתן מידע כללי על זכויות, בירור פרטני לגבי שירותים ותרופות פטורים מתשלום, מימוש זכויות מחוץ לכללית כמו סיוע במימוש והגדלת חוק סיעוד מול המוסד לביטוח לאומי; סיוע בהגדלת רנטה מהרשות לזכויות ניצולי שואה, לניצולים עם מחלות מוכרות; סיוע בתיאום תורים לייעוצים ובדיקות ובמימוש שירותים עד הבית כגון אספקת תרופות ובדיקות דם עד הבית; קשר עם עמותות המטפלות בניצולי שואה סיוע ברצף טיפול בשחרור מאשפוז להמשך טיפול בקהילה; מתן מענה לשאלות בנוגע לתשלומים, פטורים והטבות ייחודיות לניצולי שואה בתוך הכללית ומחוצה לה וכל פנייה שנראית רלוונטית וקשורה לטיפול בניצולי שואה.
לדברי נורית איתן גוטמן, עו"ס ארצית בכללית, "זוהי זכות מוסרית לסייע לאוכלוסיית ניצולי השואה. זוהי אוכלוסייה המתמודדת עם אתגרי הזקנה הנוספים למשא הכבד מנשוא החרוט בגופם ונפשם של הניצולים. מטופלים אלה חסרים פעמים רבות מערכות תמיכה יעילות ומתמודדים עם קושי במימוש זכויותיהם ונגישות לשירותי בריאות. העובדות הסוציאליות במוקד החדש שלנו בכללית יסייעו למטופלים ובני המשפחה למצות את הזכויות וההטבות להן הם זכאים והן יוכלו לפנות אליהן בכל פניה שנראית רלוונטית וקשורה לטיפול בניצולי שואה בתוך כללית ומחוצה לה".
המוקד שמספרו 6009* ינוהל על ידי צוות של עובדים סוציאליים שהוכשרו למתן מענה. הוא פועל מדי יום בין 8:30- 19:00 ובימי שישי – 8:00-12:00 ויקבל פניות של השורדים, בני משפחה ואף רשויות נוספות המבקשות לסייע ולתכלל נושאים מול הרשויות השונות.

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|