כדורגל, בית המשפט וועדת אגרנט: ספר חדש לשופט בדימוס אהרון אמינוף

"יושב על מדין", ספרו המרתק של סגן נשיא בית המשפט המחוזי בדימוס, השופט אהרון אמינוף מעפולה רואה אור בימים אלה. התוכן שנשזר ביד אומן, חורג מביוגרפיה, ומספר בין היתר על תחילת הקריירה שלו ככדורגלן מבטיח בבית"ר ירושלים – ומשם נודד לשלושה עשורים של השופט – על כס המשפט המכובד. השופט בדימוס מספר חוויות אישיות, לאומיות וכיצד ניהל הכרעות משפטיות שחותמן לדורות. צילום: טליה בן סבו

לכבוד יום הולדתו ה- 85 של אהרן אמינוף, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, ראה אור ספרו: "יושב על מדין". שם הספר נגזר מהפסוק בספר שופטים: "רוכבי אתונות צחורות, יושבי על מדין והולכי על דרך שיחו". חלקו הראשון של הספר מספר את סיפור חייו של אהרן אמינוף, מילדות בירושלים בשכונת הבוכרים, אל עמק יזרעאל, עפולה ונצרת ואל בית המשפט המחוזי בנצרת. אהרן מספר על עליית הוריו מאוזבקיסטן לארץ ישראל, כחלק מסיור עלייתם המופלא של יהודי בוכרה לירושלים, בשנות השלושים של המאה העשרים.
הוא מתאר את שנותיהם הראשונות בארץ, את ילדותו בשכונת הבוכרים, את החסר, ולמרות זאת, את חוויותיו כילד מאושר בירושלים של אז.
מלחמת השחרור הייתה מאורע מרכזי בחייו והוא שב אליה כל חייו. הוא מספר על עולם הכדורגל שבו הצטיין, כחלוץ מרכזי בקבוצת בית"ר ירושלים במשך כ- 19 שנה. בשנים 1953 –1971. כחלוץ בולט כונה אז "המפציץ החום" על שם אחד מן הבולטים בספורטאי אמריקה הכושים – המתאגרף ג'ו לואיס.

• פשעים חמורים ועבירות מין

אהרון מספר על שנות ביה"ס התיכון ועל השירות בצבא ותחילת לימודי המשפטים כסטודנט שחייב היה לעבוד קשה במשרה מלאה כדי ללמוד.
על עבודתו בהנהלת בתי המשפט אהרון אינו מרחיב במיוחד, אבל כותב על עבודתו כמזכיר בשלוש וועדות החקירה ממלכתיות: וועדת עציוני שחקרה את השחיתויות בכדורגל, בה שימש כמזכיר וכיועץ מקצועי, וועדת ויתקון שחקרה את השחיתויות בחברת "נתיבי נפט", וועדת אגרנט שחקרה את מחדל מלחמת יום הכיפורים – עבודה רצינית ומאתגרת, שנוספה על עבודתו בהנהלת בתי המשפט במשך 15 חדשים תמימים.
אהרון מזכיר את שליחותו באוסטרליה מטעם הסוכנות היהודית עם תום עבודתו בוועדת אגרנט, אשר הייתה נקודת מפנה חשובה בחייו.

"יושב על מדין": כריכות ספרו הביוגרפי של השופט אמינוף
"יושב על מדין": כריכות ספרו הביוגרפי של השופט אמינוף

חלקו השני – הגדול יותר – של הספר עוסק בשנותיו על כס המשפט.
השופט אהרון מזכיר חלק מן התיקים החשובים שבהם ישב או כדן יחיד, או כראש הרכב של פשעים חמורים.
בספר מחלק השופט בדימוס את המשפטים לתחום האזרחי ולתחום הפלילי וכן ישנה הרחבה מיוחדת בתיקים הפליליים של הריגה, רצח ועבירות מין, לרבות עבירות מין במשפחה, גילויי עריות.
חלק מן התיאורים קשים מאד לקריאה, אבל מציירים תמונת מציאות שלא קל לעמוד מולה פנים אל פנים ולקלוט ש"אצלנו" התרחשו כל הדברים הנוראים האלה. הספר מלווה במגוון קטעי עיתונות שהתפרסמו אודות המשפטים בהם ישב, ומעניקים תחושה של אותנטיות לחומר הכתוב.
הספר יצא בהוצאת סטודיו "סקורפיו" בירושלים, בכריכה קשה, 280 עמודים.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|