חידוש דק ופרגולה

כל כמה זמן צריך לבצע פעולות תחזוקה, ואיך לעשות זאת. צילום: freepik

התקנת דק ופרגולה בחצר הבית שלכם זו החלטה שיכולה להשפיע דרמטית על המראה של החלל, ולספק לכם מקום מושלם לנוח בשעות הפנאי, להתכנס ולארח בני משפחה וחברים. יחד עם זאת, עם החשיפה לפגעי מזג אוויר, שימוש יומיומי ובלאי טבעי, גם הדק וגם הפרגולה שלכם עלולים בסופו של דבר להתחיל להראות סימני שחיקה, ריקבון, דהייה, עובש, פטריות או נזקים ממזיקים.

כדי לשמור על האיכות שלהם, ולהחזיר עטרה ליושנה, עליכם להקפיד על חידוש ותחזוקה, תוך שימוש בכל החומרים הנכונים. אנו כאן כדי לעזור לכם בכך שלב אחר שלב, כדי שתוכלו לעשות זאת בעצמכם וללא עזרה מקצועית.

• כל כמה זמן צריך לבצע פעולות תחזוקה?

אחת השאלות הראשונות שיש לשאול היא כל כמה זמן צריך לחדש את הפרגולה והדק, והתשובה לא פעם תלויה בסוג העץ בו בחרתם להשתמש. דרגת הקושי של העץ ומידת הרגישות שלו לנזק, אלו גורמים אשר יכולים להשפיע על מידת התחזוקה הנדרשת. לכן עוד לפני ההתקנה, כדאי שתהיו מודעים לצרכים הספציפיים של סוגים שונים של עצים ולהבין כל כמה זמן יהיה עליכם לחדש את הפרגולה והדק שלכם בהתאם.
אם אינכם בטוחים, אתם תמיד יכולים לבדוק. מים הם כלי אפקטיבי אשר מאפשר לכם לדעת אם הגיע הזמן להוציא את מברשות הצבע, השמן והמלטשת. טפטפו מים על חלק קטן של המשטח ואם הם נספגים במהירות סימן שהגיע הזמן לחידוש.

• ומה ההמלצה?

ההמלצה היא ליישם שמן על הדק והפרגולה אחת לחצי שנה. כאשר אתם מקפידים על כך, תוכלו לחסוך לעצמכם המון עבודה וגם עבודת ההכנה תהיה מהירה יותר מכיוון ששכבת ההגנה תמשיך להגן על העץ. אם אתם רוצים לחסוך תוכלו ליישם את השמן בעצמכם, ולהוזיל את עלות העבודה של אנשי המקצוע. אך כדאי לפני כן לעשות שיעורי בית וגם להתייעץ על מנת לבחור את החומרים המתאימים ביותר עבור הפרויקט שלכם.

• נקו את הדק והפרגולה בשלב הראשון

כל משימת חידוש מתחילה בניקוי יסודי. לכן הסירו לכלוך, אבק, כתמים וטחב שהצטברו על המשטחים השונים. תוכלו לעשות זאת באמצעות לחץ מים או על ידי חומרי ניקיון ייעודיים למטרה זו. פעולה זו חשובה מכיוון שלכלוך, אבק וכתמים יכולים למנוע מהשמן החדש שתיישמו להיספג לפנים העץ כדי להחיות אותו.

• ליטוש

השלב הבא בדרך הוא ליטוש. ליטוש יהיה יעיל כדי להסיר את הגימור הקיים שכבר מיושם על העץ, כמו למשל שמן, צבע או חומר איטום. הוא מסיר חלקים רופפים, סיבי עץ, מיישר סדקים, מחליק אזורים שלמים ומכין את המשטחים של הדק והפרגולה לצביעה. לאחר הליטוש עליכם לשטוף שוב את המשטח ולהניח לו להתייבש לחלוטין.

• בחירת שמן

עבודת ההכנה היא שלב חשוב, היא תבטיח היספגות טובה יותר של השמן. כאשר השמן חודר עד לעומק הסיבים, הוא יספק הגנה טובה יותר לאורך זמן וגם יתרום למראה של המשטחים. ישנם סוגים שונים של צבעים וחומרים יעודיים לעץ, בחרו בשמן ייעודי ליישום על דק ופרגולה, והקפידו על כך שתהיה התאמה גם לסוג העץ באופן ספציפי. אפשר גם לבחור את סוג הגימור, מט או מבריק ואת סוג הגוון, עמוק יותר או טבעי.

מעבר לתכונות של המוצר ולהתאמתו לסוג העץ, שימו לב שהשמן הנבחר מגיע ממותג מוכר ומוביל בתחום, שהמוצר עצמו נחשב לאיכותי ועומד בכל התקנים הנדרשים ושהוא מבטיח את התוצאות הרצויות.

• יישום השמן

בסוף התהליך מגיע הרגע לו חיכיתם – יישום השמן על הדק והפרגולה שלכם. הקפידו לקרוא את הוראות היצרן ולעבוד על פיהן. התחילו עם יישום השמן על חלק קטן ונסתר של העץ כדי לבדוק שהגוון תואם ושאתם אוהבים את התוצאה הסופית. ברוב המקרים מספיקה שכבה אחת, אך אפשר ליישם שכבה נוספת לגוון עמוק או אקסטרה הגנה.

• והכי נחמד – תוכלו לעשות את הכל בעצמכם!

כיום אפשר לקנות את כל החומרים לחידוש דק ופרגולה ולעשות את הכל בעצמכם, ללא הצורך באנשי מקצוע. חידוש הדק והפרגולה אחת לתקופה זאת פעולת תחזוקה חשובה, אשר תמנע ממצבו של העץ להתדרדר, תשפיע על אריכות חייו ותאפשר לכם לשמור על חלל חוץ מהמם ומעוצב שישמש אתכם על הצד הטוב ביותר לעוד שנים רבות.