"חוצים את הגבול": ניסה להבריח 73 דגי תנין נדירים

מפקחי משרד החקלאות סיכלו שורת ניסיונות הברחה בשבוע האחרון – במעבר הגבול אלנבי הסמוך לבית שאן. בין היתר נתפסו דגי תנין נדירים בשווי אלפי שקלים, שקיות קפה תמימות שהכילו זרעים וחומרי הדברה לא-חוקיים. צילום: משרד החקלאות

בחודשי הקיץ, בהם התנועה במעברי הגבול הופכת עמוסה מתמיד, נרשמה גם עלייה בכמות הניסיונות להברחות אל תוך מדינת ישראל. פעולות סיכול ההברחות הם חלק מפעילותם השוטפת של מפקחי המשרד לאכיפת החוק ונכללים במסגרת מאמצי המשרד לדאוג לרווחת בעלי החיים, שמירה על האקולוגיה המקומית ושמירה על משאבי החקלאות בישראל. כך, בשבוע האחרון בלבד, סיכלו מפקחי משרד החקלאות שלושה ניסיונות הברחה משמעותיים במעבר הגבול אלנבי. בניסיונות ההברחה נתפסו בין היתר דגי תנין נדירים, חומרי הדברה לתוצרת חקלאית וזרעים שהוחבאו בתוך שקיות קפה. החשש הוא שתוצרת חקלאית לא מפוקחת עלולה להוות מסלול לחדירת מזיקים ולפגוע בחקלאות בארץ. כמו כן בעלי חיים יכולים ממינים שאינם גדלים בישראל עלולים לגרום לנזק אקולוגי ולפגיעה באוכלוסיית הדגים המקומית, על כן, הדגים שנתפסו הועברו להסגר, והתוצרת החקלאית שנתפסה הושמדה.
בתפיסה הראשונה ויצירתית במיוחד, מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, בשיתוף עם רשויות המכס, סיכלו ניסיון הברחה כפול של חומרי הדברה ושל זרעים לתוצרת חקלאית שהוחבאו בתוך שקיות קפה. האירוע החל בסיכול הברחה אחד, והסתיים בסיכול כפול. לאחר שרשויות המכס הבחינו בהברחה של חומרי ההדברה, מפקחי המשרד הגיעו למקום ושמו לב כי ברשות היבואן גם שקיות קפה כשעליהן כיתוב חשוד. אחרי שהכניסו את שקיות הקפה לשיקוף, גילו לתדהמתם חבילות רבות של זרעים בקנה מידה מסחרי. בהמשך אותו היום, גם נתפסו על ידי מפקחי המשרד 60 ק"ג של חומרי הדברה בכבודת יד של מספר נוסעים. משרד החקלאות מדגיש, כי זרעים שנכנסים לישראל ללא רישוי וללא בדיקות מתאימות עלולים להוות מסלול לחדירת מזיקים וגורמי מחלות ישירות לשדות החקלאיים של מדינת ישראל, בשל כך, הועברו הזרעים להשמדה. בנוסף, החשש בחומרי הדברה שלא עוברים תהליך רישוי ובקרה הוא סכנה ברורה לבריאות הציבור כמו גם לסביבה ולטבע.
בתפיסה נוספת, סיכלו מפקחי המשרד ניסיון הברחה של 73 דגי תנין נדירים בגדלים שונים, האסורים ביבוא, אחזקה או מכירה. תחילתו של האירוע בדיווחים שהתקבלו על פלסטיני בן 38 מחברון, שניסה להבריח דגים מירדן. לאחר שזוהו הדגים הנדירים בידי שאדי חליל, מפקח אגף הדיג במשרד החקלאות, החשוד, שניסה כבר בעבר להבריח דגים, נחקר במקום, הכחיש וטען כי הוא מגדל דגים בביתו. החשש העיקרי מהדגים הינו, שיתכן כי חובבי דגי נוי ישחררו אותם בתום לב למקורות המים בארץ ובכך יגרמו לנזק אקולוגי ויפגעו באוכלוסיית הדגים המקומית. כמו כן, דגי התנין מסוכנים לבני האדם במקרה של מפגש בעת רחצה. בשל כך, הדגים הועברו לתחנת הסגר של משרד החקלאות ובהמשך ימצא להם בית באחד מגני החיות בארץ.
חגי נויברגר, ממונה פיקוח ואכיפה באגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "הכנסת מיני דגים אסורים מהווה איום לפגיעה במגוון האקולוגי בישראל ובאדם. הסכנה היא שהם יכולים לפגוע בדגים המקומיים ולדחוק אותם. אלה דגים שיכולים להגיע לגודל עצום ואף מסוכנים לבני אדם. לשמחתנו, ערנותם של המפקחים מנעה התרחשות זו".