חומצה היאלורונית ובוטוקס: כל השאלות והתשובות

מעוניינים בטשטוש קמטים? להאט את תהליך ההזדקנות ולערוך טיפולים אסתטיים עם תוצאות מדויקות, מראה טבעי, ותהליך בטוח? אז מתי הגיל שאפשר להתחיל? למי פונים? מתי נבחין בשינוי ומה באמת נשים רוצות? ד"ר אור להב, רופאת שיניים מעפולה, בוגרת האוניברסיטה העברית הדסה בירושלים עושה לנו סדר ומעלה את כל הנקודות שצריך וכדאי לקחת בחשבון, בטרם תתחילו בטיפולים וההזרקות. צילום: Jenny maya

רק בעלי רישיון רפואי מורשים לבצע הזרקות בפנים". ד"ר אור להב

מי רשאי לבצעי הזרקות אסתטיות?
רק בעלי רישיון לעסוק ברפואה מורשים לבצע הזרקות בפנים– רופאים כללים או רופאי שיניים. יש לבדוק היטב מי הרופא ובאילו חומרים הוא משתמש מכיוון שבשוק מצויים חומרים מזויפים רבים. בנוסף רצוי בהזרקת כמות קטנה ולראות כיצד הגוף מתמודד עם החומר, וכמובן לראות את התוצאה.

• בוטוקס

הבוטוקס הוא למעשה שמה המסחרי של תרופה הנגזרת מחלבון המיוצר על ידי חיידק הבוטוליניום, ונקרא "בוטוליניום טוקסין". בשליש העליון של הפנים קצות העצבים קרובים לעור ולכן מתקבל הקמט מפעילותו המוגברת של השריר במהלך חיינו. הטוקסין למעשה חוסם את הגירוי העצבי בין העצב לבין השריר וכך למעשה השריר הופך לפעיל פחות והקמטים שהוא יוצר באופן טבעי מופחתים. הבוטוקס משפר את המראה של הקמטוטים הנמצאים בין הגבות, במצח ובצידי העיניים ("רגלי עורב"). לאחר תקופה של 3-6 חודשים, מתבטלת פעולותו של הבוטוקס והשריר חוזר לעבוד כהרגלו.

מהו הגיל בו מומלץ להתחיל את הטיפולים?
החל מגיל 30, ככל שאנו מתבגרים, כמות הקולגן שאחראי בין היתר על אלסטיות העור ועל היותו צעיר ומתוח הולכת ויורדת. הטיפול בבוטוקס יעיל ומומלץ באנשים צעירים יחסית אשר טרם זקוקים למתיחת פנים, סביב גיל 35. כמובן שהדבר תלוי בגנטיקה, סוג העור, עוביו ומרקמו. אם קיימים קמטים שמפריעים למטופל ומורגשת נפילה של הפנים, ניתן להתחיל להזריק קודם לכן, על מנת לשמר את המצב הקיים.

ד"ר אור להב. צילום: Jenny maya
ד"ר אור להב

האם הטיפול מתאים לכל אחד?
הטיפול מתאים לכל אחד פרט לאנשים הסובלים ממחלות עור או כאלה הנוטלים תרופות סטרואידיות.

מה לגבי כאב?
ההזרקה מתבצעת לרוב לאחר מריחה מקומית של חומר מאלחש טרם הטיפול. ישנן מטופלות שמעדיפות ללא מאלחש כלל מאחר והכאב הוא קל- בינוני ולגמרי נסבל. זמן ההזרקה: בין 5 ל-10 דק.

מתי נראה את התוצאה של הזרקת בוטוקס?
בפעם הראשונה נראה אפקט לאחר חמישה ימים והתוצאה הסופית תתקבל לאחר שבועיים.

לכמה זמן נשאר האפקט?
האפקט נשאר לתקופה של בין 3 ל-6 חודשים. טיפולים חוזרים בפרקי זמן קבועים יאריכו את הזמן הדרוש בין טיפול לטיפול.

מהם הסיבוכים האפשריים?
שטפי דם מקומיים ונפיחות מקומית, נפילת עפעף ועוד. רוב תופעות הלוואי חולפות אחרי מספר שעות עד מספר ימים. חשוב לציין כי לא מדובר בפעולת קסם, ומטרת ההזרקה לטשטש ולשפר את המראה הקיים ולא להעלים לחלוטין את הקמטים (לרוב במבוגרות).

• חומצה היאלרונית

החומצה ההאילרונית נמצאת בשימוש נרחב בתחום הרפואה ובפרט באסתטיקה, ולא בכדי שמה השגור בתעשייה הוא "מעיין הנעורים".
באופן טבעי עם השנים כמות החומצה ההאילרונית בגופנו יורדת, אזורים בגוף מאבדים מהנפח הטבעי שלהם, והעור מאבד מגמישותו והזוהר שלו. תפקידה החשוב של החומצה: ספיחת מים פי 1000 ממשקלה, וכך היא מעניקה נפח לרקמה שהוזרקה אליה.
החומצה ההאילרונית מיוצרת באופן טבעי בגופנו. החומצה המשמשת להזרקה, מיוצרת בהנדסה גנטית על ידי חיידק, אולם הרכב החומצה זהה לזה שבני האדם מייצרים בגוף ועל כן אינה נחשבת חומר זר לגוף.
השימוש בחומצה היאלרונית נחשב בטוח מאוד בהשוואה לחומרים אחרים ברפואה האסתטית, עם שיעור סיבוכים נמוך מאוד בדיוק מסיבה זו.

מהם הטיפולים הנפוצים ביותר בחומצה היאלרונית?
עיצוב ועיבוי שפתיים, מילוי קמטים, עיצוב סנטר, פיסול קו לסת, פיסול אף, תיקון אסמיטריה בפנים, מילוי עצמות לחיים ועוד.

לכמה זמן חומצה היאלרונית מחזיקה מעמד?
בין חצי שנה לשנתיים, תלוי באיזור המוזרק. באזורים עם תנועתיות מוגברת החומצה תתפרק מהר יותר ובאזורים תנועתיים פחות כמו עצמות לחיים למשל היא תחזיק מעמד הרבה יותר זמן.

הכותבת היא בוגרת האוניברסיטה העברית הדסה בירושלים. עוסקת ברפואת שיניים אסתטית, ילדים והזרקות אסתטיות
טלפון: 054-610-9740

פייסבוק: Dr.Or Lahav-ד"ר אור להב

אינסטגרם: @dr.or.lahav

 

 

 

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|