חדשנות במרכז רפואי העמק: העתיד כבר כאן

מערך החדשנות שהוקם במרכז הרפואי העמק עוסק בפיתוח רעיונות ומוצרים חדשניים, בקידום שיטות והליכים לייעול תהליכי העבודה, בהטמעת טכנולוגיות שישפיעו ויסייעו לרווחת המטפלים והמטופלים ובאיתור אקטיבי של יוזמות פורצות דרך. עולם חדש של הזדמנויות בבירת ה"מד-טק" (טכנולוגיות רפואיות). צילום: העמק

מרכז חלו"ם – במרכז הרפואי העמק

יזמות, חדשנות, וחשיבה מחוץ לקופסא הם חלק מהכלים של מערכת הבריאות להתמודד עם האתגרים שניצבים לפתחה בעת הנוכחית, בטח ובטח בשנים האחרונות, לאחר שמשבר הקורונה שינה את מציאות חיינו ללא הכר.
ההבנה הזו הובילה מרכזיים רפואיים רבים לחשב מסלול מחדש ולבחון יוזמות לשדרוג, שיפור וייעול המערכות, מתוך מטרה ברורה וממוקדת לסייע למטופלים, לבני משפחותיהם וכמובן גם לרופאים ולצוותים הרפואיים.
במסגרת זו הוקם מערך חדשנות ייחודי במרכז הרפואי העמק, במטרה להאיץ תהליכי פיתוח שישנו מהותית את פני הרפואה כבר בעתיד הקרוב.

• דרושים: מתמחים בעלי "ניצוץ"

אחד התחומים שבו עוסק מערך החדשנות במרכז הרפואי העמק הוא לסייע לרופאים, לאחיות ולכלל עובדי בית החולים לפתח רעיונות ומוצרים טכנולוגיים חדשניים, לקדם שיטות והליכים לייעול תהליכי העבודה וכן להטמיע טכנולוגיות קיימות אשר יכולים לסייע לרווחת המטפלים והמטופלים בבית החולים.
"אנו עוסקים באיתור אקטיבי של יוזמות וכן בפיתוח של יוזמות אשר מגיעות לפתחנו", מסביר ד"ר אלדר ברקוביץ, סגן מנהל המרכז הרפואי העמק, אשר הקים לפני כשנתיים את מערך החדשנות, "בנוסף אנו יוצרים קשרים עם יזמים ועם גורמי תעשייה וכן עם גורמי הון סיכון במערכת היזמית של ישראל והעולם. כיום קיימים מרכזי חדשנות בכל בתי החולים של "כללית" כאשר ההבדל המהותי בינינו הוא ההתמקדות במתן ליווי ליזמים משלב של רעיון על מפית ועד לשלב המוכנות לגיוס ואף לאחר מכן. מרכז החדשנות שלנו ב"עמק" הופך לגורם מוביל בסביבה היזמית שמושכת רופאים וחוקרים בעלי "ניצוץ" יזמי לעסוק בפיתוח פתרונות רפואיים וטכנולוגיים שתרומתם למטופלים תהיה משמעותית, זאת בצד עבודתם הקלינית במחלקות".

• המטרה: להאיץ תהליכי פיתוח לקידום הרפואה

בדומה לעיר קריית שמונה אשר מיתגה את עצמה בעשור האחרון כבירת הפודטק של ישראל ובאר שבע אשר מוכרת כבירת הסייבר של ישראל ב"עמק" מקדמים את ההכרה בעפולה כבירת ה"מד-טק" (טכנולוגיות רפואיות) של ישראל כאשר ליבה הינו המרכז הרפואי "העמק". לשם קידום יוזמה זו יצרו במרכז הרפואי שיתוף פעולה עם גורמים במועצת העיר עפולה וכן עם גורמים באקוסיסטם היזמי אשר רואים בקידום העיר כערך ציוני ראשון במעלה.
"הרצון והכוונה הם לקדם ולהאיץ תהליכי פיתוח לקידום הרפואה


"ההבדל המהותי בינינו למרכזי חדשנות אחרים בישראל הוא ההתמקדות במתן ליווי ליזמים – מרמה של רעיון על מפית ועד לשלב המוכנות לגיוס ואף לאחר מכן..אנחנו מושכים לפה רופאים וחוקרים מהמובילים בישראל, גורם משיכה ליזמים ויתרון למטופלים שלנו"


באופן כללי וכן את שירותי הרפואה אותם נוכל להנגיש למטופלים תושבי האזור", אומר עמית טורמן, מנהל מערך החדשנות ומוסיף: "זו המטרה המרכזית של מרכז החדשנות, במקביל כמובן לעידוד עובדי העמק לחשיבה יזמית. לטובת הפעילות במערך אנו נעזרים בניסיון הרב של צוות מרכז החדשנות, בידע מקצועי של רופאים מובילים בתחומם וכן בשיתוף הפעולה עם מערך החדשנות של הכללית".

QR-Medicine: מערכת שמקשרת בין תרופות לדפי מידע
QR-Medicine: מערכת שמקשרת בין תרופות לדפי מידע

• The Sky is the Limit

1) QR-Medicine מיזם להפחתת סיכונים הקשורים במתן תרופות. היזמית היא רינה כהן, אחות אחראית במחלקה כירוגית א', יקירת העיר עפולה ופעילה בתחום המודעות לסרטן השד. מדובר במערכת אשר מקשרת בין תרופות לבין דפי מידע אודותיהן במאגר המידע של כללית במטרה להנגיש מידע על מתן הטיפול בצורה יעילה ומהירה לצוות המטפל.

2) השתתפות במיזמים בהובלת מנהלי מחלקות בבית החולים בתוכנית היזמות BizTec של הטכניון. מתוך מעל 200 מיזמים שניגשו – מיזם של צוות מהעמק הגיע לעשיריית הגמר.

מערכת שמדמה את פעילותו של מגדל פיקוח בשדה תעופה. צילום: העמק
מערכת שמדמה את פעילותו של מגדל פיקוח בשדה תעופה

הפרויקט הוא פרי עבודתם של ד"ר לימור אילן בושארי, מנהלת מערך רפואת הלב, וסהר קולמר, מנהל יחידת המחשוב. כיום קיים קושי בניתור בזמן אמת של תנועת מטופלים בבית החולים וזיהוי מראש של מוקדי עומס. המערכת, מדמה את פעילותו של מגדל פיקוח בשדה התעופה שמסנכרן את תנועת המטוסים. כך ניתן לחזות מראש היכן יהיו עומסים ולנתב את החולים בצורה יעילה יותר.

3) קידום יוזמות אישיות של צוות בית החולים. יוזמה מעניינת של ד"ר דוד טובבין, מנהל מחלקה נפרולוגית, נועדה לעכב ככל הניתן את הצורך במכשירי דיאליזה לחולי כליות. זהו צמיד חכם שעוקב אחר כמות המים בגוף ונותן המלצה אישית למטופל, לפי מספר רב של משתנים, על כמות המים הנכונה לו.