"התפקיד שלי? לוודא שהעובדה שנולדת בפריפריה, לא תקבע את עתידך"

השנים הראשונות ברחוב הרצל בשכונת עפולה עלית והזיכרונות שנצרבו בה ("גרנו בדיור הציבורי. הקושי כלכלי, חייב אותי, לעבוד מגיל צעיר, ולצאת לפנימיות"), חילוקי הדעות הפוליטיים במשפחתה ("יש דיונים וביקורת הדדית אבל כולנו אוהבים את המדינה ודואגים לעתידה") והתפקיד המשמעותי שלה בעת השבתו של גלעד שליט מהשבי. ח"כ אורנה ברביבאי ממפלגת "יש עתיד", מדברת בראיון נרחב על תקרות זכוכית, מודאגת מהקיטוב בחברה הישראלית ("אני מוטרדת מאוד, בעיקר מההקצנה בשיח"), מביעה את דעתה הנחרצת על רפורמת המשפט ואומרת ממה היא הכי חוששת

ח"כ ברביבאי: "תפקידם של מנהיגים לגבש אחדות בעם". צילום יח"צ

"אני מוטרדת מאוד מהמגמות, בעיקר מההקצנה בשיח ומהפגיעה ברקמה האנושית. הערבות ההדדית אפשרה לנו להקים כאן מדינה מצליחה ומתקדמת, למרות האתגרים הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים", כך אומרת ח"כ אורנה ברביבאי ממפלגת יש עתיד, וכשהיא מדברת על אתגרים, חשוב לציין בהקשר הזה שהיא צלחה לא מעטים כאלה, עוד מהיותה נערה מתבגרת ברחובות הקשוחים של עפולה עלית – ובהמשך כשנבחרה לשמש כאלופה הראשונה בצה"ל, כחברת כנסת ושרה.

• "זה לא עניין של ימין ושמאל"

לדברי ח"כ ברביבאי, חוסר היציבות הפוליטית, והעובדה שבארבע השנים האחרונות ישראל יצאה לחמש מערכות בחירות, פגעו ביכולת שלנו לדבר ולגבש הסכמות על הזהות שלנו כחברה ועל הערכים המשותפים. "הדיון סביב הרפורמה המשפטית, יצר קרע גדול בעם ולצערי אפשר היה להוביל להסכמות בדרך אחרת", היא מחדדת, "לא יתכן שסוגיות כל כך משמעותיות בחיים של אומה, המשפיעות על זכויות אדם ובעצם על כל אזרח במדינה, יוכרעו באופן חד צדדי ואנשים רבים יפגעו מהן. זה לא עניין של ימין ושמאל מאחר והוא נוגע לכולם. תפקידם של מנהיגים לגבש אחדות בעם, ולהוביל תהליכים עמוקים העוסקים בצביון המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני מזדהה לחלוטין עם מאות אלפיי האנשים היוצאים למחות, ודורשים מהממשלה להקשיב להם. המתווה שנשיא המדינה הניח יכול היה לאפשר התקדמות להסכמות וצר לי מאוד שהקואליציה בחרה לדחות אותו".


"בוודאי שהרגשתי לא פעם את תקרת הזכוכית על ראשי, אך פריצת הדרך שלי היא לא הדבר החשוב, מה שחשוב זה האחרות שבאו בעקבותיי"


ח"כ ברביבאי, 60, נולדה ברמלה כבת בכורה למשפחה בת שבעה ילדים. היא הגיעה עם בני משפחתה לעפולה בכיתה ב׳, בעקבות בני משפחתה של אמה צילה, שעלו ארצה מעיראק.
בבירת העמק היא נישאה למשה ברביבאי שגר לצידה באותו בנין ברחוב הרצל בעפולה עילית, ושם גם נולדו שתיים מתוך שלושת ילדיהם.
בשנת 81 התגייסה לצה״ל, וחמש שנים מאוחר יותר עברה להתגורר במרכז הארץ יחד עם משפחתה – לצורך ביצוע תפקידים שנדרשו משירותה כקצינה בצבא קבע.
"גדלתי בדיור ציבורי, עד נישואיי, בסביבה עם קושי כלכלי, שחייב אותי ואת אחיי, לעבוד מגיל צעיר, ואף לצאת לפנימיות מחוץ לעפולה", היא נזכרת, "אני מאוד אוהבת את האנשים, את נופי העמק,ֿ ואת הזיכרונות שצברתי לאורך השנים. אני מגיעה לעפולה כמעט מידי שבוע, כדי לבקר את אימי שמתגוררת עדיין בעפולה עילית ואת האחים שלי שעבורי הם מקור אנרגיה עוצמתי שאין לו תחליף. בקרב משפחתי הרחבה אני תמיד מרגישה הכי נוח".

"לצערי רוב הצעות החוק של האופוזיציה נדחות אוטומטית על ידי הממשלה גם אם יש בהן כדי לקדם את איכות חיי האזרחים", ח"כ אורנה ברביבאי. צילום אלעד גוטמן
"לצערי רוב הצעות החוק של האופוזיציה נדחות אוטומטית על ידי הממשלה גם אם יש בהן כדי לקדם את איכות חיי האזרחים", ח"כ אורנה ברביבאי. צילום אלעד גוטמן

בני משפחתך שמתגוררים בעפולה מתחברים לאג׳נדות של מפלגת יש עתיד?
"כשהצטרפתי ליש עתיד רבים מבני משפחתי הצטרפו לדרך בה בחרתי ואני כמובן מאד שמחה על כך".

איפה את פוגשת את חילוקי הדעות המרכזיים מולם?
"כשאני מגיעה לעפולה, יש לא מעט דיונים פוליטיים וביקורת הדדית אבל לכולנו ברור שאין בהם כדי לפגוע במשפחתיות ובידיעה שכולנו אוהבים את המדינה ודואגים לעתידה".

עד כמה משפיעה העובדה כי נולדת וגדלת בפריפריה על אופי העבודה הפרלמנטרית שלך?
"כל תפיסת עולמי, השואפת לצמצום פערים בכל תחומי החיים מלווה אותי לאורך כל חיי. זה היה נכון בצבא, כאשר חשבתי שתפקידו של צה״ל כצבא העם, הוא לאפשר הזדמנויות שוות לכל חייל וחיילת המתגייסים, ובוודאי כשרת הכלכלה והתעשייה, כשהושקעו משאבים רבים בצמצום הפערים בשוק העבודה ובפיתוח תשתיות תעשיה מתקדמות".

• "היום לשמחתי רוב התפקידים בצה"ל פתוחים לנשים"

ב-23 ביוני 2011 מונתה ח"כ ברביבאי לראש אגף כוח האדם והועלתה לדרגת אלוף, ובכך הפכה לקצינה הראשונה בתולדות צה"ל בדרגה זו. שלוש שנים לאחר מכן היא זכתה לכבוד נוסף כשהשיאה משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות.
עד עתה רק שלוש נשים זכו לתואר אלופה בצה"ל, אולם למרות זאת ח"כ ברביבאי ששירתה בצה"ל במשך 33 שנים אופטימית בכל הנוגע להתקדמות נשים בצבא: "השירות הצבאי תובעני ומחייב טוטאליות בשל מגוון מאפייני הפעילות", היא אומרת, "לאורך שנים, נשים לא הגיעו לתפקידים מהם ניתן היה לצמוח לתפקידי פיקוד בכירים, והיום לשמחתי רוב התפקידים בצה"ל פתוחים לנשים ובהן גם לוחמות בים, באוויר וביבשה. הדבר משפיע באופן ישיר על הסרת חסמים לנשים בצה"ל. התהליך עוד לא הסתיים ואני סבורה שיש לפתוח בפניי נשים 100 אחוז מהתפקידים ולתת להן להתמודד. אני לא מתכוונת שצריך להתאים את המשימה לכישוריה של אישה, אבל כפי שיש גברים שלא יכולים לבצע תפקיד מסוים, יש נשים שיכולות. אין כל הצדקה בשנת 2023 לא לאפשר למי שיכולה, הזדמנות שווה לממש את היכולות שלה".

האם חשת ואת עדיין חשה בתקרת זכוכית בשירותך הצבאי או בכנסת?
"בוודאי שהרגשתי לא פעם את תקרת הזכוכית על ראשי, אך פריצת הדרך שלי היא לא הדבר החשוב, מה שחשוב זה האחרות שבאו בעקבותיי והן יכלו לממש את פריצות הדרך שלהן. מבחינתי לחברה בריאה ומתוקנת צריך להיות יעד המאפשר עוד ועוד הסרת חסמים בפני נשים ולצערי הממשלה הזו לא מהוות דוגמא טובה לצעירה המצפה למקורות השראה בשירות הציבורי הבכיר והיא מוצאת אותו פחות ופחות בהרכב הקואליציה הנוכחית".

כראש אכ"א: "השירות הצבאי תובעני ומחייב טוטאליות", ח"כ ברביבאי. צילום דובר צהל
כראש אכ"א: "השירות הצבאי תובעני ומחייב טוטאליות", ח"כ ברביבאי. צילום דובר צהל

• כאלופה הראשונה בצה"ל ובכלל כאישה, עד כמה קשה לך לראות את המיעוט הנשי בכנסת הנוכחית, בתפקידי שרות ומנכ"לים ממשלתיים?

"בשנת 2014 הדלקתי משואה יחד עם נשים נוספות שפרצו דרך בתחומים רבים שהן הובילו. מבחינתי מאז היינו צריכים רק ללכת קדימה בנושא השוויון. בממשלה בה הייתי שרה, היה מספר שיא של שרות וחברות כנסת ולצערי בממשלה הנוכחית יש מפלגות שלא מאפשרות לנשים בכלל להתמודד והתוצאה היא פגיעה בייצוג הולם לנשים וביכולת שלהן להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות ברמה הלאומית. אני רואה זאת בחומרה וסבורה שמדינה מתקדמת לא יכולה לוותר על 50% מהאוכלוסייה בשל דעות קדומות ובשם הדרה של נשים מהמרחב הציבורי ובכלל".

שליט: ח"כ ברביבאי יחד עם גלעד שליט ביום בו הוא שוחרר מהשבי. צילום:דובר צהל
שליט: ח"כ ברביבאי יחד עם גלעד שליט ביום בו הוא שוחרר מהשבי. צילום: דובר צהל

3101

• "האתגר האנושי בהשבתו של גלעד היה מאוד משמעותי עבורי"

אחת המשימות המרכזיות של ח"כ ברביבאי בעת ששימשה כראש אכ"א הייתה סוגיית החייל החטוף גלעד שליט, "החזרתו של גלעד מהשבי, היא דוגמא ליכולת של החברה הישראלית להתאחד סביב האתוס, של ערבות הדדית, ובוודאי בחובה הלאומית להחזיר חייל מהשבי. האתגר האנושי בהשבתו של גלעד היה מאוד משמעותי עבורי כראש אכ״א המופקדת על הקשר עם משפחות השבויים והנעדרים ולכן, אני חושבת שיש לעשות כל מאמץ להחזיר את אורון שאול, והדר גולדין זכרם לברכה לקבורה בישראל כמו גם את האזרח אברה מנגיסטו המוחזק בידי החמאס".

• אילו נושאים הכי מרכזים בליבת העשייה שלך?

"אחד הנושאים המרכזיים הוא העיסוק בשוויון מגדרי ובהסרת חסמים העומדים בפניי נשים רק כי הן נשים. דוגמא לכך הייתה תקנה שפרסמתי כשרת כלכלה, אשר מחייבת מעסיקים (מעל 200 עובדים) לפרסם בשקיפות את הבדלי השכר בחברות שבהם הם עובדים
הקצאת תקציב המאפשר לנשים לרכוש מקצוע ולצאת לעבודה, בדגש על נשים חרדיות, ערביות וחד הוריות וכן יצירת מדד ״מעלהֿ״ המעודד חברות להוכיח את היקף שילוב הנשים בארגון ובוודאי במשרות בחירות.
אני מאמינה כי היתרון האנושי של ישראל הוא היתרון האיכותי המשמעותי ביותר שלה, והוא זה שהוא מאפשר לנו להגיע להישגים רבים בכל תחומי החיים. מבחינתי אדם שלא מימש את כישוריו, והמדינה לא סייעה לו לפתח את היכולות שלו, זאת החמצה ברמה האישית והלאומית. תפקידנו לוודא שהעובדה שנולדת בפריפריה, לא תקבע את עתידך כמי שיש לו פחות הזדמנויות להצליח".


"אני רואה זאת בחומרה וסבורה שמדינה מתקדמת לא יכולה לוותר על 50% מהאוכלוסייה בשל דעות קדומות ובשם הדרה של נשים מהמרחב הציבורי ובכלל..אני מאוד אוהבת את האנשים בעפולה, את נופי העמק,ֿ ואת הזיכרונות שצברתי לאורך השנים ומגיעה לבקר בעיר בתדירות גבוהה"


במה את גאה במהלך תפקודך כשרת הכלכלה ובכלל בשנים האחרונות בהן את מכהנת כחברת כנסת?
תמיד ראיתי באנשים את היתרון המשמעותי של ישראל ולכן הורדת אחוז האבטלה למינימום ושיתוף הפעולה עם מעסיקים ליצירת מקומות עבודה מתקדמים הוכיחו את עצמם כצעדים נכונים. יוקר המחיה היה עיסוק מרכזי בתפקידי כשרת הכלכלה ולכן פעלתי להסיר חסמים בתהליכי הייבוא על מנת להגביר תחרות אשר תשפיע בסופו של דבר גם על ירידת המחירים. קידום הסכמי סחר עם מדינות האיזור, ובראשן האמירויות, היה עבורי הישג משמעותי שיש באפשרותו להשפיע על מערכות היחסים בין ישראל לבין מדינות כמו מצרים, טורקיה, האמירויות, מרוקו, ירדן ובחריין. היקף ההשקעות בישראל ונתוני היצוא בסוף 2022 עמדו על שיא של כל הזמנים".

.ח"כ ברביבאי בביקור עבודה באמירויות צילום יח״צ
.ח"כ ברביבאי בביקור עבודה באמירויות. צילום יח״צ

• "אסור לנו לוותר כעם וכחברה על העתיד שלנו"

בחודשים האחרונים, בה חווה החברה הישראלית טלטלה עמוקה, ח"כ ברביבאי אומרת כי היא מוצאת את עצמה, יחד עם חבריה לאופוזיציה, בחזית המאבק הפרלמנטרי על דמותה של ישראל. "המאבק הזה הוא בכדי לשמור על זכויות האזרח הבסיסיות ביותר וזאת לנוכח הסכנה הגלומה ברפורמה המשפטית", היא מדייקת, "לצערי רוב הצעות החוק של האופוזיציה נדחות אוטומטית על ידי הממשלה גם אם יש בהן כדי לקדם את איכות חיי האזרחים אולם זה לא מרפה את ידנו מהרצון לממש את אחריותנו להציג אלטרנטיבה ראויה לממשלה. חג הפסח הוא חג החירות, ואני מאמינה שהשאיפה הבסיסית לחירות והרצון לחיות כעם חופשי בארצנו הוא זה שיכריע. אני קוראת לכל אזרח במדינה להסתכל על ההישגים המופלאים שלנו ב-75 שנות עצמאותנו ולקבל החלטה שאסור לנו לוותר כעם וכחברה על העתיד שלנו".

לפיד: "כולי תקווה שיאיר לפיד יוביל את הממשלה הבאה שתהיה כאן", ח"כ ברביבאי ולפיד. צילום יוסי זליגר פלאש 90
לפיד: "כולי תקווה שיאיר לפיד יוביל את הממשלה הבאה שתהיה כאן", ח"כ ברביבאי ולפיד. צילום יוסי זליגר פלאש 90

איזה מסר יש לך להעביר לילדה מהפריפריה שחולמת לעשות דרך משמעותית כפי שאת עשית?
רק את תחליטי איך יראו חייך. תאמיני ביכולת שלך לחיים מלאי משמעות ותהני מהדרך בה בחרת.

הקשר עם יאיר לפיד?
יש לי הערכה רבה ליאיר לפיד על הדרך בה הוא מוביל את המפלגה. כולי תקווה שהוא יוביל את הממשלה הבאה שתהיה כאן.

מה מפחיד אותך?
שהמדינה שלי תשתנה ללא היכר עד כדי כך שאנשים לא ירגישו הזדהות עם מה שהיא מייצגת עבורם.

נכדות: "כל שעה פנויה תמיד אעדיף להיות בחיק המשפחה", ח"כ ברביבאי עם נכדותיה. צילום: יחצ
נכדות: "כל שעה פנויה תמיד אעדיף להיות בחיק המשפחה", ח"כ ברביבאי עם נכדותיה. צילום: יחצ

הבילוי המועדף עליך?
כל שעה פנויה תמיד אעדיף להיות בחיק המשפחה ובמיוחד לבשל ולאפות עם הנכדות שלי רומי, נועם ועומר.

לאיזו תקופה היסטורית היית שמחה לחזור?
למה לחזור אחורה? אני בעד ללמוד מלקחי העבר ולמקד את האנרגיה שלנו בכאן ועכשיו כדי ליצור עתיד טוב יותר.

מה הדבר שהכי הכאיב לך שכתבו עליך?
בוודאי שיש אמירות הפוגעות בי, אך במשך הזמן למדתי להזיז אותן הצידה ולהתמקד במה שבאמת חשוב.

סרט או סדרה מומלצת?
מלכת היופי של ירושלים. אחלה סדרה, שמזכירה את הדרך שעשינו מהקמת המדינה.

הספר שכולם חייבים לקרוא?
"האדם מחפש משמעות" שכתב ויקטור פרנקל.

העצה הכי טובה שקיבלת מהוריך?
אמא שלי בת ה-85 מסתכלת על החיים כסוג של הרפתקה מתמשכת ותמיד אומרת שגם בתקופות פחות טובות הטוב ינצח.

אם לא היית במסלול הצבאי-כנסת? במה היית רוצה לעסוק?
חינוך. הכל מתחיל ונגמר בחינוך ואני מאמינה ביכולת להשפיע ולשנות את העולם באמצעותו.