הפסיכולוגיה שמאחורי הפשעים הגדולים בישראל

מאפייני הפשעים הגדולים בישראל יכולים להעניק הצצה למה שקורה במוחם של אנשים בשולי החוק. מה ניתן ללמוד מהפסיכולוגיה של הפושעים ולמה זה חשוב עבור החברה? קבלו כמה דוגמאות מיוחדות

ישראל היא מדינה קטנה מבחינת כמות התושבים ויש לכך השפעה גם על סוגי הפשעים. אפילו הפשעים הכי גדולים בהיסטוריה של ישראל לא מתקרבים אפילו למה שקורה באופן קבוע בארצות הברית ובאירופה, אבל חשוב להכיר אותם כדי למנוע את הישנות המקרים בעתיד.
במילים אחרות, רק סקירה קצרה של מאפייני הפשעים יכולה לעזור לנו להבין מה קורה במוחם אל אנשים שפועלים בשולי החוק. הנה כמה מהם:

• שוד בנק דיסקונט ברמת גן

מה שקרוי בעגה המשטרתית "שוד הכספות הגדול" מתאר מקרה שהתרחש בחודש ינואר 1976. ארבעה שודדים בסך הכל הצליחו לפרוץ לתוך חדר הכספות של בנק דיסקונט ברמת גן ולצאת ממנו עם לא פחות מ-40 מיליון דולר. הם רוקנו תכולה של 250 כספות בתוך שעות בודדות בלבד והעבירו את התכשיטים והמזומנים לעשרות שקים. למרות שהמשטרה הצליחה לעצור חשוד אחד שאף נכנס לכלא לארבע שנות מאסר בפועל, העבריינים שסייעו לו לא נעצרו מעולם.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בלימודי מדעי ההתנהגות מאמינים ששוד בנק לא מבוצע רק בגלל הכסף. שוד הכספות הוא דוגמא טובה לאתגר שמניע את הפושעים, ולאופן שבו הם תופסים את הנושא של מעבר על החוק. מבחינתם, השוד הוא ככל הנראה דרך מצוינת להוכיח נקודה ועל הדרך להרוויח כמויות עצומות של מזומנים.

• האופנובנק

רוני ליבוביץ' זכה לכינוי "האופנובנק" לאחר סדרת מעשי שוד שביצע בסניפי בנק ברחבי השרון והמרכז כשעל ראשו חבש קסדה, וזאת על אף שבפועל לא השתמש באופנוע. הוא נתפס יחסית מאוחר אבל שיתף פעולה עם חוקריו באופן מלא.
ליבוביץ' עצמו הוא נצר למשפחה עשירה וככל הנראה לא ביצע את השוד ממניעים כלכליים. יתרה על כך, הציבור ראה בו גיבור מעמד פועלים שהצליח להכות את הבנקים והממסד ועד היום הוא מתפרנס מהרצאות על מעשי השוד ועל הדרכים לשרוד בכלא.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• אתי אלון והמעילה בבנק למסחר

גם המעילה של אתי אלון במסגרת עבודתה בבנק למסחר קשורה להתנהלות הענף הבנקאי, אבל הפעם מכיוון אחר לחלוטין. הפרשה התנהלה בשנים 1997-2002 ובמסגרתה הצליחה אלון למעול בסך של מעל 254 מיליון ש"ח. המעילה הביאה בסופו של דבר לקריסת הבנק למסחר ולהגשת שורה ארוכה של כתבי אישום.
הפסיכולוגיה מאחורי המעילה של אתי אלון מעניינת גם במובן התיאורטי של מדעי ההתנהגות וגם בהיבט המעשי. הרקע למעילה היה החובות שצבר אחיה של אלון, עופר מקסימוב, כתוצאה מהתמכרות להימורים. בעזרת התמודדות טובה יותר עם מצבים כאלה יכולה החברה למנוע ניסיונות לפשע ואולי להציל מאות אלפי אנשים שכספם מושקע בבנקים.