העמק: ניצלו חייהם של שני פעוטות שחלו בדלקת קרום המוח

אבחון וטיפול מהיר במרכז הרפואי העמק בעפולה – לאחר שחלו בחיידק האלים מנינגוקוקוס (שגורם לדלקת מסכנת החיים) הוביל לסוף הטוב. ״מדובר בחיידק שיכול לגרום למחלה קשה וסוערת״, אומרים בהעמק. צילום: "מרכז רפואי העמק"

אל המרכז הרפואי העמק הגיעו בשבוע שעבר שני פעוטות, האחד בן שנה ועשרה חודשים והשני בן 4 שנים, שנדבקו בדלקת קרום המוח חריפה ומסכנת חיים, ובזכות אבחון מהיר וטיפול נכון ניצלו חייהם.
הילדים אובחנו במחלקה לרפואה דחופה לילדים והועברו לטיפול ביחידה לטיפול נמרץ ילדים ובהמשך אל מחלקות הילדים.
נורי, בן שנה ועשרה חודשים מקיבוץ שלוחות, הגיע למחלקה לרפואה דחופה כשהוא סובל מחום והקאות עם ירידה ברמת ההכרה. לדברי אביו זאק: "הגענו למיון לאחר מספר ימים של חולי בבית. בהתחלה לא דאגנו כי החום היה נמוך וחשבנו שנורי נדבק מאחותו שהייתה חולה, אבל המצב החמיר ומרפאת הילדים הפנתה אותנו ישירות למיון. אנשי הצוות שקיבלו אותנו במיון פעלו במהירות והחלו במתן אנטיביוטיקה דרך הוריד, עוד בטרם הגיעו תוצאות הבדיקות, בשל החשד כי מדובר בדלקת קרום המוח.
עברנו סדרת בדיקות במהירות רבה: CT, צילום חזה וניקור מותני. בכל רגע במיון הרגשתי שאנחנו בידיים טובות ומקצועיות. הסבירו לנו שהמחלה של נורי חמורה ויחד עם זאת שהתחלנו טיפול בזמן. כהורים, היה לנו קשה לשמוע על הדלקת החריפה שתקפה את הילד שלנו ובאותה נשימה הרגשנו הקלה שהגענו למקום הנכון, הצוות יודע את העבודה ופועל במהירות, מעתה הדברים יתחילו להשתפר. עברנו ליחידה לטיפול נמרץ בילדים וקיבלנו טיפול מצוין. הדאגה העיקרית שלנו הייתה שלא ידענו האם נגרם נזק למוח אבל כשנורי חזר לדבר איתנו וליזום משחק התעודדנו והבנו שתהיה לו החלמה טובה מבחינה קוגניטיבית. חשוב להקשיב לתחושות הבטן, ואם הילד לא נראה לכם ואתם מתלבטים אם להגיע למיון- אל תתלבטו", מדגיש אביו.
ד"ר נחשון בוכשטב, רופא בכיר במחלקה לרפואה דחופה בילדים "כשנורי הגיע אלינו למחלקה לרפואה דחופה לילדים, הוא הגיע במצב קשה והיה אפאטי. מתוך חשד שהוא לוקה בדלקת קרום המוח המסוכנת התחלנו מייד בטיפול אנטיביוטי רחב טווח. הבדיקות שביצענו אימתו את החשד הזה ומיד העברנו את נורי להמשך טיפול ביחידה לטיפול נמרץ ילדים, שם אושפז במשך כמה ימים כשהוא משתפר מיום ליום תחת הטיפול וההשגחה הרפואית הקפדנית. מדובר בחיידק שיכול לגרום למחלה קשה וסוערת, מחלה מסכנת חיים ויש לטפל בה במהירות. במידה שהורים שמים לב לתסמינים הבאים: פרכוסים, הקאות, פריחה מפושטת שנראית כמו שטפי דם על הגוף, ילד שנראה חולה ולא מגיב כרגיל, יש לגשת במהירות לטיפול רפואי", מדגיש ד"ר נחשון.
למחרת הגיע ילד בן 4 עם סימנים של דלקת קרום המוח והתחלנו טיפול במהירות. גם הוא אושפז ביחידה לטיפול נמרץ ילדים ושוחרר לאחר כמה ימי טיפול. היום שוחרר גם נורי לביתו לאחר אשפוז ממושך, סיפר ד"ר נחשון.
ד"ר זוהר בן זאב שטינברג, מומחית למחלות זיהומיות, מחלקת ילדים א' במרכז הרפואי העמק, מסבירה על חיידק המנינגוקוקוס: "מדובר בחיידק שהופך לאלים במצבים מסוימים ועלול לגרום לתמותה כאשר אינו מאובחן ומטופל בזמן. החיידק נמצא בלוע ובחלל האף בכ10% מהמבוגרים ובכ25% מהילדים ובני הנוער ולרוב הוא אינו גורם למחלה. החיידק מועבר בין אדם לאדם באמצעות הפרשות של דרכי הנשימה. לעיתים נדירות, מסיבות שאינן ידועות, חיידק זה הופך לאלים וגורם לזיהומים שונים ואף מסכני חיים דוגמת דלקת קרומי המוח. מצב זה, ללא טיפול מוקדם עלול להוביל לנכויות שונות, פגיעה בשמיעה ואף פגיעה מוחית ומוות. מדי שנה חולים עשרות בודדות של ילדים בישראל בדלקת קרום המוח חיידקית, רובם מתחת לגיל 5 שנים. נגד זן B של חיידק המנינגוקוק, שאחראי למרבית התחלואה הקשה בישראל קיימים שני חיסונים יעילים ומומלצים על ידי משרד הבריאות (BEXERO המיועד לבני חודשיים ומעלה וTRUMENBA הרשום מגיל 10 עד 25 שנים). במדינות שבהן הוכנס חיסון כנגד המנינגוקוק מזן B חלה ירידה משמעותית בתחלואה בדלקת קרומי המוח הנגרמת מחיידק זה".