הסכנות של החופש הגדול: שוב פעוטה בלעה מגנטים ונזקקה לטיפול רפואי דחוף

השבוע הגיעה אל המרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית פעוטה בת שנתיים וחצי, לאחר שבלעה 5 כדורי מגנט קטנים תוך כדי משחק. הילדה נזקקה לפעולה פולשנית בחדר ניתוח כדי להוציא את המגנטים ממערכת העיכול

תמונת דימות של המגנטים במערכת העיכול. קרדיט צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק

השבוע הגיעה אל המרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית פעוטה בת שנתיים וחצי, לאחר שבלעה 5 כדורי מגנט קטנים תוך כדי משחק. הילדה נזקקה לפעולה פולשנית בחדר ניתוח כדי להוציא את המגנטים ממערכת העיכול.
ד"ר מרואן אליאס, רופא בכיר במחלקה כירורגית ילדים, שטיפל בפעוטה: "הורי הילדה שמו לב שהמגנטים נעלמו וחשדו שהיא בלעה אותם תוך משחק, ולכן הביאו אותה למיון. הפעוטה הגיעה אלינו ללא תסמינים מיוחדים אך במהלך בירור מקיף שעשינו לה שכלל צילום בטן ראינו בבירור שהמגנטים נמצאים במערכת העיכול, הם עברו את הקיבה והגיעו אל המעיים. מכיוון שהייתה ללא תסמינים החלטנו לעקוב לפני שנכנסים לפעולה פולשנית, אולם מכיוון שהמגנטים לא נפלטו ממערכת העיכול, החלטנו לבצע פעולת קולונוסקופיה במטרה להוציא את המגנטים".
"פעולות קולונוסקופיה לילדים תמיד נעשות תחת הרדמה בחדר ניתוח", מסביר ד"ר מרואן. "נכנסנו לפעולה יחד עם צוות היחידה לגסטרואנטרולוגיה של ילדים המרכז הרפואי העמק והיינו מוכנים לאפשרות שנצטרך לבצע ניתוח אולם לשמחתנו, ד"ר סמאח טאטור, רופא בכיר ביחידה לגסטרואנטרולוגיה בילדים, הצליח לשלוף את המגנטים בפעולת קולונוסקופיה, ללא צורך בניתוח. העובדה שהמגנטים היו מחוברים זה לזה בצורת פרח במערכת העיכול תרמה לכך שלא נגרם נזק למעי. כבר היו לנו מקרים של נקבים מסכני חיים במעיים בשל מגנטים שנדבקו דרך דפנות המעי, אולם זה לא היה המצב כאן. בשנה האחרונה ניתחנו ארבעה מקרים של פעוטות שבלעו מגנטים שגרמו לנזק משמעותי למעיים ולכן חשוב להזכיר להורים להרחיק את המגנטים כשיש תינוקות וילדים צעירים בבית. אנא שמרו על ילדיכם והיו ערניים לסכנות, ושיהיה קיץ בטוח לילדים", הוא מסכם.