הכירו את העוגה הבחושה

על סוגי עוגות בחושות ועל העוגות הייחודיות שבהן. צילום: freepik

מי מאתנו לא מכיר עוגה בחושה? היא יכולה להגיע בכל הטעמים, בגרסה שוקולדית, גרסה ונילית, בגרסאות פירותיות ובעוד מגוון טעמים. היתרון בעוגות בחושות הן כמובן זמן ההכנה הקצר והתהליכים הפשוטים שאפשר לקיים בקלות במטבח הביתי.
לעוגות הפשוטות והמהירות להפליא יש היסטוריה מרתקת שמוסיפה עוד לקסם שלהן. עוגות בחושות הומצאו לראשונה במאה ה-20 בידי אופים מיומנים באירופה שחיפשו להצליח ולפתח מתכון קליל ומהיר להכנה. בשביל להצליח במשימה הם הרכיבו מתכון עם מינימום חומרי גלם ומרקם קליל ואוורירי במיוחד. עוגות אלו נקראו "עוגות בוקוש" כינוי המתייחס לשילוב המילים חמאה וחביתה, המסמל את השיטה המסורתית של חביצת חמאה בה השתמשו בעוגות אלו.
לעוגות בחושות מספר מאפיינים וביניהם זמן ההכנה המהיר, הבלילה מתאחדת ללא מאמץ ונדרש פחות זמן אפייה בהשוואה לעוגות מסורתיות. מאפיין נוסף הוא פשטות ההכנה, עוגות בחושות הן פשוטות הן ברמת חומרי הגלם וברמת תהליכי ההכנה הנדרשים. היבט נוסף המאפיין עוגות אלו הוא מידת האווריריות שניתן להרגיש בכל ביס. האווריריות הייחודית נוצרת כתוצאה משילוב אוויר בבלילה בתהליך הערבוב.

• סוגי עוגות בחושות

יש המון עוגות בחושות שאפשר להכין, הכוללות בתוכן שילובי טעמים שונים. הגרסאות הקלסיות ביותר הן גרסת הווניל המסורתית, אשר בה מומלץ להפריד תחילה את החמאה והסוכר ולהקציף באופן נפרד יחד עם ביצים לקבלת תערובת תפוחה. מומלץ להשתמש בתמצית וניל אמיתי ואפילו במקלות וניל כדי ליהנות ממקסימום של טעמים איכותיים בזכות חומרי הגלם המשובחים. אופציה נהדרת נוספת, אשר נחשבת לקלסית אף היא זו עוגה בחושה בגרסת שוקולד. גם כאן מומלץ להשתמש בחומרי גלם איכותיים דוגמת אבקת קקאו אמיתית ושימוש בשוקולד מריר עם מוצקי קקאו גבוהים ישירות בשלב התערובת. אופציה קלסית נוספת היא עוגת קפה עם טעמי אספרסו טעימים וחזקים. גם כאן, מומלץ להשתמש בקפה איכותי, ואפילו לשקול שימוש בתמציות מקפה של מכונת אספרסו כדי להגיע למקסימום טעמים. אחת מן הגרסאות המוכרות והמסורתיות ביותר היא עוגת חמאה עם טעמים עשירים וחלביים שתמיד ישמחו ליד כוס קפה או אפילו באירוח ביתי.
מלבד לכל הגרסאות המתוקות, יש לא מעט גרסאות פירותיות עם טעמים מעט חמצמצים יותר. בין העוגות האלו תוכלו ליהנות מגרסאות המבוססות על פירות הדר כמו עוגת לימון מנחמת ומפנקת עם אבקת סוכר למעלה שמשלבת נהדר בין חמיצות ומתיקות. אופציה נוספת היא הכנת עוגת תפוז, טעמי התפוז משתלבים נהדר עם חמאה ובכך יוצרים עוגה מושלמת ליום חורפי בבית שתוגש ליד כוס קפה חם. ניתן להכין גם עוגות בחושות מפירות קיץ כמו נקטרינה או שזיף. בעוגות אלו שימוש באלמנטים חלביים כמו שמנת חמוצה ויוגורט בשלב הבלילה יכולים להוסיף הרבה ולתת לעוגה נופך עשיר וקרמי מהרגיל.

• עוגות ייחודיות

מלבד כל העוגות הבחושות הקלסיות, בין אם מבוססות על פירות או על טעמים מתוקים, ניתן להכין גם מגוון עוגות ייחודיות עם תוספות מפתיעות שישדרגו את העוגה ויוסיפו נופך בלתי נשכח לעוגה פשוטה וביתית. גרסה מיוחדת אחת היא עוגת בחושה בגרסת סמורס, עם מרשמלו בפנים וציפוי שוקולדי. המרשמלו הנימוח עם טעמי הקקאו יוצרים שילוב טעמים מנצח. גרסה ייחודית נוספת היא עוגת גבינה בחושה עם מרקם עשיר ושימוש בגבינת שמנת ואפילו בגבינת מסקרפונה כדי ליצור את המרקם המושלם של עוגת גבינה במספר דקות הכנה בודדות בלבד. לעוגת הגבינה הבחושה ניתן להוסיף שילובי מרקמים כמו פיסטוקים שמוסיפים קראנצ'יות, גרידת לימון שתוסיף חמיצות או אפילו שילובי פירות יער שיעטרו את העוגה ויוסיפו נופך חגיגי.

• טיפים נוספים

בהכנת קינוחים ובתחום האפייה ישנם מספר חוקי ברזל שחשוב לשים לב אליהם כדי להצליח ולהגיע לתוצאות נפלאות. אפילו באפייה פשוטה של עוגה בחושה מומלץ להקפיד על שימוש בחומרי גלם איכותיים שיוסיפו לטעמי העוגה וישדרגו את הקינוח. טיפ נוסף לאפייה נכונה הוא כמובן להקפיד על עבודה מדויקת ועל סדר הפעולות המצוין במתכון. גם בעוגות בחושות שנדמות כקלילות להכנה יכולות להתבצע טעויות וכדאי להקפיד על סדר הכנסת המרכיבים על מנת להגיע לתוצאה האוורירית הרצויה. בעוגות בחושות אפשר תמיד להמציא עוד שילובים, להתפרע וליהנות מטעמים מקוריים וחדשניים שיתאימו אפילו לאירוח ויהפכו את העוגה הפשוטה לייחודית. ריח העוגה המשכר שימלא את הבית במהלך האפייה יזכיר לכם למה תמיד כדאי שתהיה עוגה בבית, שיהיה בתיאבון!