"ההישג הכי גדול שלי? ביטול סיפוח כפר דחי ועצירת הפיכת עפולה לעיר מעורבת"

מדבר על המציאות שלאחר ה-7 באוקטובר, מעודד מההגירה החיובית, רואה את התפקיד שלו כמפעל חיים, משתף על ההתמודדויות המורכבות שהתפקיד מזמן לו ("לא הכל ורוד") ואומר: "אנשים לא מבינים עד כמה היינו קרובים להפוך לעיר מעורבת בגלל התכנית לסיפוח כפר דחי". אבי אלקבץ, ראש העיר עפולה, מוכן ומזומן ליום הבוחר. פרויקט בחירות 2024 של עמקניוז ומגזין "עמק"

"אני לא צריך יותר מקפה אחד בבוקר. אחרי כוס אחת אני ער", כך אומר אבי אלקבץ בראשית הראיון שערכנו עמו, והאמת, על פי התגובות החדות והמהירות שלו, כנראה שהוא צודק.
בחודשים האחרונים, הקמפיין שלו שהיה ערוך לבחירות ב-31 באוקטובר אשתקד, קיבל תפנית מטלטלת, לאחר הטבח הנורא של מחבלי החמאס, שהשפיע גם מאוד על הקמפיין הנוכחי שלו.

• "מי שחשב לעקור אותנו מאדמתנו יימצא אותנו חזקים יותר ויהודים יותר"

לדברי אלקבץ, הוא החליט כלל לא לעסוק בקמפיין ומתמקד מאז 7/10 בביטחון התושבים והכנות לקראת מלחמה, במקביל לעיסוקים השוטפים שנדחקו מעט הצידה. מאז אותה שבת שחורה אלקבץ דחף להקמת 3 כיתות כוננות, הוביל רכישה של תשעה רכבי ביטחון חדשים, חנך רכבי חירום ניידים לחירום והשקיע רבות בשיפוץ והתאמת המקלטים הציבורים והפרטיים.

אלקבץ עם כוחות הביטחון
אלקבץ עם כוחות הביטחון

במקביל, המשיך אלקבץ בחיזוק היהדות והציונות בעיר כפי שעשה בכל חמש השנים האחרונות, תוך שהוא מצהיר מפורשות: ״מי שחשב לעקור אותנו מאדמתנו יימצא אותנו חזקים יותר ויהודים יותר״. אלקבץ מלווה את המשפחות השכולות מעפולה ומנהל מאבק עיקש באי הכנסת פועלים פלסטינים מג'נין לעיר. הוא גם לא מהסס לצאת בקול רם נגד כוונת מערכת הביטחון לאשר הכנסת פועלים בעתיד ואומר כי אם תחליט הממשלה על כניסת פועלים, תהיה זו החלטה מסוכנת. "אין הבדל בין פועלים מעזה לפועלים מג'נין", הוא מקפיד לומר. בנוסף, אלקבץ נוהג להגיע כמעט מדי ערב לתפילה של תושבי עפולה מול ביתה של הזמרת, משפיענית הרשת וחוקרת המוח ד"ר דלאל אבו אמנה בגבעת המורה. כזכור, במהלך חודש אוקטובר היא נעצרה בחשד להסתה לאחר שפרסמה פוסט ביום הראשון למלחמה שבו כתבה "אין מנצח מלבד אללה". אלקבץ מציין כי הוא סופג על הגעתו ביקורת נוקבת מארגוני שמאל קיצונים ולאחרונה הוא אף 'כיכב' בכתבה בעיתון הארץ שכינתה את הקדנציה שלו 'רצופה בגזענות', אבל לא נראה שהדבר מטריד אותו – יתר על המידה. "התרגלתי", הוא ציין השבוע בנונשלנטיות, "אלחם נגד כל מי שלא מגנה את הטבח שבוצע בבני עמנו גם אם יכתבו כנגדי כתבות נוספות".

• "ראיתי מתחילת הדרך את עצמי כחלק מעיר מתפתחת"

אלו ימי 'מאני טיים' בסביבת ראש העיר המכהן של עפולה בחמש השנים האחרונות, כשביום שלישי הקרוב ייפתחו הקלפיות והתושבים יכריעו האם להעניק לו מנדט לכהונה נוספת.


"התושבים הם קהל הלקוחות שלי, העם שלי, ואותם אני רוצה להנהיג.. יותר מכל דבר ומכל מסר וקמפיין, חשוב לי שילדי עפולה יהיו ערכיים, שיכבדו את ההורים שלהם, את החברים שלהם, שיאהבו את המדינה, הדגל, שיאהבו את ישראל"


אז למה אלקבץ צריך את זה? מבחינתו זו לא באמת שאלה, אבל בכדי לתת לנו מענה הוא חוזר 25 שנים אחורה: "הגעתי לפוליטיקה במקרה בשנת 1998, כששימשתי בתפקיד מנכ"ל העיריה, תפקיד שהוא פחות פוליטי. התאהבתי בעבודה הזו למרות שיכולתי למצוא משרות בכירות אחרות. לימדתי 10 שנים באוניברסיטה והיו לי חיים רגועים וטובים, אבל ככה חונכתי, לערכים, לציונות, לעשייה למען הזולת וראיתי מתחילת הדרך את עצמי כחלק מעיר מתפתחת, שהפוטנציאל שלה עצום והמצאי מאוד נמוך. אני נזכר שכשהגעתי לעיר היה גן משחקים אחד. היום יש 4 פארקים ענקים ברובע יזרעאל, 1C, פארק הרכבת ופארק האלה. אותו דבר בבריכה ובהקמת הגליצ'. זה הכי מתגמל לראות אלפי אנשים מגיעים למקומות שראיתי כחזון והפכנו למציאות לאחר הליווי, ההקמה וגזירת הסרט. זה הדרייב האמיתי".

רשימת עפולה אחת בראשות אלקבץ
רשימת עפולה אחת בראשות אלקבץ

• "אנחנו לא עוצרים"

בקדנציה הנוכחית הקמפיין של אלקבץ מציג 110 פרויקטים חדשים ובהם עשרות גנים חדשים, שישה בתי ספר, ופארק מים אחד שעורר עניין רב בקרב תומכיו ומבקריו: "אני רואה בעפולה מפעל חיים ואני משוכנע שהתושבים מצפת, קריית שמונה, טבריה, מגדל העמק ובית שאן מדברים על העיר וההתקדמות שלה. אני רואה את זה, אני קורא את זה וזה מאוד מחמיא לנו. אני גם מאמין שככל שהעיר תתקדם, המרכז יתקרב לצפון וזה יסייע גם לרשויות מסביבנו. אנחנו לא עוצרים פה. יש לי תוכנית עבודה משנת 2018 לעשר השנים הקרובות. שתי חמישיות כבר הושלמו והיתר יושלמו בחמש או בעשר השנים הבאות. הכל מחושב ותחת תוכנית עבודה מדויקת. בסוף, למרות מה שחושבים, לציבור לא חשוב רק שיפנו לו את הזבל, אלא יש על הפרק לפחות עוד עשרה נושאים. ההורים הצעירים רוצים חינוך טוב לילדים שלהם, המבוגרים רוצים סביבה נקייה בסמוך לביתם, וצריך לטפל בעשרות תחומי טיפול יום יומיים. כולם חשובים וכמובן שראש עיר צריך לטפל גם בחינוך, בתרבות, בספורט, בתעסוקה ונכון, גם באשפה. אנחנו גם שואפים לקדם את תעשיית הייטק, ושמחים שהיום יש כבר לפחות עשר חברות הזנק שפועלות בעיר. משכנו לכאן חברה מאוד גדולה, תמוז, עם יותר ממאה עובדים בעפולה עלית וחברת סופלנט שהתחילה עם 3 עובדים מעסיקה היום 100 עובדים. המספרים הללו עוד יגדלו".

איך דואגים שכל האופרציה הזו תצליח?
"ראשית, כפי שציינתי, תוכניות מובנות וארוכות טווח. אני גם מקפיד על ישיבות מתודיות, בלי הפרעות מכיוון שיש אנשים ושותפים לדרך שממתינים לפגישות הללו שבועות ולעיתים חודשים. אני גם מקפיד על יומן מאוד מסודר, עם מעט גמישות, גם למקרים דחופים וכמובן קבלת קהל פיזית מובנית, עם תיאום מראש. הכל מופנה לטובת קידום העיר".

• "אנחנו גדלים מדי שנה בכ- 3000 תושבים ואני מכוון בעתיד לעיר של 120 אלף תושבים"

אחד הקלפים הכי חזקים בקמפיין שאלקבץ יכול לשלוף בקמפיין הנוכחי, מתמקד בהגירה החיובית לעיר, עם נתונים שמציבים את עפולה במקום הראשון בין רשויות האזור. "אנחנו גדלים מדי שנה בכ- 3000 תושבים ואני מכוון בעתיד לעיר של 120 אלף תושבים. אנחנו רוצים להמשיך לצמוח בקצב הזה וזה לא פשוט. אני מתאמץ להשאיר את התושבים הצעירים, את אלה שיוצאים לצבא וללימודים ואז לשמחתי חוזרים להתגורר בעיר. אני גם מאוד אוהב את הקהילה שלי ומשתדל להעניק לתושבי עפולה, עדיפות בכל התחומים. התושבים הם קהל הלקוחות שלי, העם שלי, ואותם אני רוצה להנהיג. ראש עיר צריך גם להיות 'האבא של התושבים' וזה דורש ממנו מחד להציב גבולות ומצד שני לנסות להעניק את הטוב ביותר ועם חיוך. אני כאן למענם וזה נותן לי סיפוק. כשאני נכנס בשערי גן ילדים חדש והם נהנים מהמתקנים או צופה בשמחה בפארק המים גליצ' – זה גורם להרגשה נהדרת".


"באחת הישיבות שלי עם הנהלת העיר עלה הרעיון להקים את פארק מים של העפולאים, עם עולם ילדים שמשתרע על 500 מטרים והחלטנו להוציא אותו אל הפועל. היום, כשבשפיים משלמים על חווית העמידה בתור, בעפולה אתה נהנה בגלישה"


נשמע שהכל חיובי?
"לא הכל ורוד, יש הכפשות, יש לכלוכים, ויש התמודדויות קשות.
כשאתה נכנס לעירייה, אתה מבין שיש אנשים שמתקרבים אליך מטעמים אחרים וככל שאתה מתקדם בסולם הדרגות אתה מוצא את עצמך עם המשפחה ואולי עם חמישה חברים או פחות, שמבחינתי הם חברי אמת. למדתי לחיות עם זה, אני יודע לעשות את ההבחנות בין חבר לחיים לחבר לעבודה וחי עם זה מצוין. צריך להבין שזה מחיר שאנחנו כראשי עיר משלמים בכדי להצליח ולחוש מתוגמלים. אני יודע להתעלם שצריך והזמן מחשל אותך. אם כולנו נעזוב את העבודה הציבורית ונשאיר אותה לאנשים לא ראויים זה לא יהיה טוב".

אלקבץ עם ילדי עפולה נהנים בפארק המים גליצ'
אלקבץ חונך את פארק המיל גליצ׳

מהיכן צמח הרעיון להקים את פארק המים גליצ'?
עפולה היא עיר כל כך חמה, אבל חסר בה מים. אין פה ים וכינרת. לכן, בראייה שלי אני חושב שצריך שיהיו בה כמה שיותר בריכות ומתקני מים. באחת הישיבות שלי עם הנהלת העיר עלה הרעיון להקים את פארק מים של העפולאים, עם עולם ילדים שמשתרע על 500 מטרים והחלטנו להוציא אותו אל הפועל. היום, כשבשפיים משלמים על חווית העמידה בתור, בעפולה אתה נהנה בגלישה. הקיץ היינו בהרצה ועשרות אלפי תושבים הגיעו להינות מהפארק. זו הייתה חוויה לראות את התושבים והילדים נהנים. חשוב לציין שגם מי שעובד בפארק הם צעירים תושבי העיר. כל זה חלק מראייה של קידום העיר ואני חושב שאם בעפולה היה רבע כינרת, חצי מקברי הצדיקים והסמטאות של צפת, או אמפיתאטרון כמו בבית שאן, היינו היום ברמה של רעננה או תל אביב. בכל מה שקשור אלינו, אנחנו יודעים לעשות את העבודה".

• "אין לי יריבות, אני מנהל עיר"

כשכותבים כתבה על אבי אלקבץ או מראיינים אותו לפודקאסט, לא ניתן להשלים את המשימה מבלי להזכיר את יצחק מירון. אינספור מילים נשפכו על היריבות בין שתי הדמויות שמאחוריהם שני מחנות תומכים והמון משקעים. "כשהמחנה נקרע נותר הרבה דם רע", אומר אלקבץ, "היום הרצון שלי הוא לנצח. אין לי יריבות, אני מנהל עיר ואני חושב שאני עושה עבודה הרבה יותר טוב ממנו. את עיקר הפרויקטים שהוא הציג אני קידמתי כמנכ"ל עיר. זה לא אישי, אאחל לו וליתר המועמדים שאחרי הבחירות שאותן אני אנצח, שיבואו לקחת חלק בעשייה הציבורית".

• ה'בחירות' של אלקבץ

הדבר ראשון שאתה עושה כשאתה מתעורר?
רץ למכונת האספרסו בחמש בבוקר ומיד לאחר הלגימה הראשונה פותח את הטלפון שלא נסגר עד השעות המאוחרות.

נכנס ללשכה ו..?
אני מגיע לפני המנהלים בעירייה ונכנס לתהליכי עבודה.

ספורט?
אימון בוקר מדי יום שכולל שחייה ורכיבה על אופניים. במהלך הרכיבה אני מתרשם מהעיר ומהמפגעים שדורשים טיפול.

מה גורם לך לכעוס?
לשמחתי במהלך הקדנציה הזו כעסתי שלוש פעמים וזה לא היה על עובדים.

מה יכריע את ההחלטה של הקולות הצפים בבחירות הנוכחיות?
לדעתי הרגש. אם תושבים לא בוחרים בראש עיר מכהן ברגע האמת סימן שהם לא התחברו אליו ולמה שהוא הביא.

משפחה
זכיתי בישראלה שהיא אישה נהדרת, ואנחנו מאוד אוהבים אחד את השנייה. היא יודעת שאני רואה בתפקיד שלי הגשמה עצמית. יש לנו 4 ילדים והיו שלבים בחיים התובעניים שלי, שהם קראו לי 'דוד אבא'. הזמן המשותף שלנו כמשפחה הוא בעיקר בסופי השבוע. אני גם פוגש הרבה את חמשת הנכדים שלי.

וואטס אפ מתושבים?
אני מקבל כל יום הודעות אישיות. בחלק מהמקרים אני עונה בעצמי וביתר המקרים מעביר צילום רלוונטי לגורם המוסמך בעירייה.

סרט או סדרה?
סרט בקולנוע החדש. אני מחכה לזה ושמח לראות את ההתקדמות בבניית האולמות.

פייסבוק או אינסטגרם?
טיק טוק. חשוב לי הקשר עם הצעירים. יש לי סרטון עם מעל 240 אלף צפיות.

ראש ממשלה או ראש עיר?
ללא שאלה ראש עיר. הפוליטיקה לא מעניינת אותי, אני לא אוהב אותה, בעיקר לעומת העשייה הציבורית שהיא נהדרת ומספקת.

משהו לסיום
יותר מכל דבר ומכל מסר וקמפיין, חשוב לי שילדי עפולה יהיו ערכיים, שיכבדו את ההורים שלהם, את החברים שלהם, שיאהבו את המדינה, הדגל, שיאהבו את ישראל

 

 

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|